Försök till att blogga och hitta ett ämne…

Ja , så ska jag försöka mig på att blogga . Dagbok på vanligt vis har jag skrivit i många år men där har jag ju inget direkt tema. Nu hade jag tänkt mig att försöka hitta nåt som jag vill blogga om och som ligger mig varmt om hjärtat, och vad kan då det vara? Min älskade hund Yarri, ja han kommer säkert att finnas med mer än en gång i den här bloggen men…..Kom tillslut fram till att vara anhörig till föräldrar med demenssjukdom är det som jag vill skriva om.

 Har redan då min pappa blev dement sagt att jag ska skriva en bok om hur det är att vara anhörig…. Såna böcker finns det flera av och mina erfarenheter skiljer sig säkert inte från andras, förutom att jag själv arbetar som sjuksköterska sedan många år inom psykiatrin och har träffat flera dementa och deras anhöriga men då utifrån min profession som sjuksköterska.

Hur många anhöriga har jag inte träffat som är helt utslitna när de äntligen får med sig sin förälder in till oss, hur många historier har jag inte hört från såväl patienter som dess anhöriga om de minst sagt labyrintlika vägar in till sjukvården som innehåller ett otal återvändsgränder som poppar upp från ingenstans och hur många anhöriga har jag inte sagt till att de måste säga ifrån när det blir för jobbigt, du/ni måste tänka på er själva…..Lättare sagt än gjort.

Nu sitter jag där själv sedan ett antal år tillbaka och brottas med ovanstående nämnda problematik. Det har varit en sorgesam resa på många vis, först med min pappa och nu en ny resa med min mamma. Hur den här resan kommer att se ut vet jag inte än men jag tror att den kommer att bli än svårare än med min pappa.

Så det är hur anhörigperspektivet oavbrutet hamnar på kollissionskurs med mina yrkeskunskaper och hur det påverkat/påverkar mig som anhörig och hur det påverkar/påverkat mitt arbete som sjuksköterska;  jag tänker blogga om . Det kommer nog att bli ett hoppande fram och tillbaka från minnen längre tillbaka i tiden till det som händer just nu.

Galleri | Det här inlägget postades i Att vara anhörig ... To be a relative .... Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Försök till att blogga och hitta ett ämne…

  1. lagottocattleya skriver:

    Det gick hur lätt som helst att hitta dig nu! Det är den långa adressen hon måste gå på! Kan det vara att hon glömmer www? Eller är det så att din väninna letar via din gravatar? Alltså presentationsbilden som kallas så? Det brukar inte gå.

    Bra ämnen du har valt och ett stilrent tema. Hoppas du kommer att trivas med det här – jag följer dig!,

    • mariayarri skriver:

      Tack så mycket !
      Detta kommer att ta tid att lära sig , så är det bara.
      Hur sjutton ska jag hitta igen about me….som försvann ut i cyberrymden då den skulle uppdateras…vet jag då inte…
      Nåja, jag får fortsätta att klura ut vart det tagit vägen, och på hur jag ska få in beskrivningen av mina ömnen under mina menyrubriker….
      Maria

  2. Irene skriver:

    Jag har tänkt på dig så mycket och Yarri, jag har förstått att det är ngt med din mamma som du varit så orolig för. Du har verkligen en arbetssam tid framför dig. Du har ju i alla fall hum om vad som händer, jag hade det inte när mamma inte var mamma mera. Hon blev inte dement så, men fick 3 stroke efter varandra, en väldigt allvarlig, det var frågan om liv eller död. Det blev livet, men till vilket pris? Det var hemskt.
    Jag vet inte om man kan jämnföra det med dement! Du har ju Yarri som verkar ha blivit frisk, det måste ju vara en tröst ibedrövelsen.
    Lord och Baron mår bra just nu, Bella vill inte gå ut, hon verkar ha ngt i ena örat, jag får ta det imorgon, hon äte och dricker.
    Det är värre med mannen vi har-har haft influensa i 2 veckor ha nhostar så han kan inte röka ! Det är hemskt, han vägrar gå till läkaren, jag ska ringa imorgon och höra om dom kanskriva ut Kokiliana. hur man nu stavar det.
    Ha det så bra, du kommer säkert att få till en bok som är till hjälp för många.
    Många varma hälsningar och kramar från Irene och Herrarna

    • mariayarri skriver:

      Hej på er däruppe i norr !

      Vad roligt att ni kikar in i det som ska bli en blogg.
      Är helt novis på detta men tror att det är lärorikt att iaf ha testat på det .

      Tråkigt att höra att ni är sjuka . Läget är inte så bra här heller, varit som en
      skrutt under hela sommaren och nu verkar det börja om igen

      M¨så gott och krama voffsarna från mig !

      Maria

  3. anita godman skriver:

    Hej min vän,nu har jag också hittat dig..Strålande höstdag här,tänker inte göra nåt mer än att roa Jarro!Man får va lat ibland…Igår va de fullt drag,Linda o hennes vovvar var här på fm o tränade lite lydnad,på em åkte vi till skogen o träffade Mara o Ulrika o gick en lång promenad.Mara ska ju bo hos oss från o med lördag o en vecka framåt.Gick väl sådär,hon har ju precis löpt klart o jarro är lite för intresserad av hennes rumpa. Hon ryter åt honom o igår nafsade hon också…Inte ger han sig för det!Han är obotlig optimist.Han drog hela sitt register ute på gårdsplan,for runt me kongen i mun,skällde,inbjöd till lek,Mara stod på trappan o såg inte på honom ens….Damen är drygt 8 år o de här me lek de intresserar inte henne…..Jadu Maria,de här med gamla föräldrar som tacklar av,det vet jag vad det innebär. Pappa fick ju cancer redan vid 73 år ålder,både minne humor o allt annat hade han ju kvar.Mamma däremot fick ju Altzeimer,det har jag nog talat om förut.Blir ju alltid stridigheter när vi anser att dom inte längre kan bo kvar hemma,hon tyckte ju att hon klarade sig bra.Att både syrran o jag hade både jobb o familj att sköta,det räknades inte.Jag fick minsann ta vara på min mamma sa hon..Usch ja,det var jobbiga år.Ha de gott,klappa Yarri från oss. Kram Anita o Jarro.

    • mariayarri skriver:

      Hej ! Vad kul att du och Jarro kikar in . Jag saknar er men hinner inte vara på både hundsajten och här. Bloggen tar lite tid eftersom jag aldrig gjort nåt sån´t tidigare. Den får väl bli början på min bok om pappa.
      Yarri intresserar sig också för löptikar men långt ifrån i den utsträckning som han gjorde tidigare = innan den för honom så eländiga ”julgransplundringen” …
      Trist med din mamma, då vet du alltför väl hur det är det som jag håller på med nu.
      Kramar till er båda från mig !
      Maria

  4. eva skriver:

    Jättefin blogg! Här har du en follower! 😉

  5. mariayarri skriver:

    Vad roligt att du gillar min blogg och än mer roligt att du vill följa den och lämnar kommentarer. Det upskattar jag verkligen.
    Maria

  6. Ingrid Selberg skriver:

    Maria ! Vilken fin inledning på din blogg. Kommer att följa den med stort intresse.

Kommentera

