Allhelgona vandring vid Frösö kyrka och Sommarhagen…

Vad passar bättre att börja min vandring med, på Alla Helgons Dag; än en bild av denna vackra ängel… Som vakar över en av gravarna uppe vid Frösö kyrka….

Frösö kyrka….. I den här kyrkan så hade jag min avslutning på sjuksköterskeutbildningen…

Klockstapeln vid Frösö kyrka…vilket jobb att göra den här… men vacker är den tycker jag…

Vårt läns mest kände tonsättare,  Wilhelm Peterson-Bergers grav… Hans inskription passar bra nu i höstmörkret….

Mitt och Yarris intåg i Sommarhagen ………

Här bodde han, våran Wilhelm Peterson-Berger…… Fast urjämte var han inte, nej han var en inflyttad ångermanlänning….

Tyvärr är inte Sommarhagen öppen den här tiden på året – det är ett fantastiskt vackert hus , inte bara på utsidan……

Här satt eller stod han säkert ofta och beundrade utsikten över Storsjön och Oviksfjällen…

Utsikt från Sommarhagen…..

Vackert, eller hur….

Fagert är landet som blev vår lott och arvedel….strof ur Jämtlandssången som passar till denna bild…

Jag fortsätter min vandring runt Sommarhagen……

Det finns många fina stigar att promenera efter ……

Kan inte låta bli att fota gamla övervuxna stubbar….

Eller gamla granar…. det är nåt visst med en sån här åldrad skog…

Bitvis rena rama John Bauer skogen…..

Och mitt bland all barrskog har det vuxit upp en björk…..

Konstig bildvinkel men vackra färger…..

Här skulle man kunna tro att Yarris kompis Bambi brukar käka… men detta är nog en utfodringsplats för tamboskap som brukar vara här på sommaren…

Och nu har jag nått tillbaka till där jag började…. alltså intåget till Sommarhagen…Fast nu blir det väl uttåget ur Sommarhagen….

Med den här bilden från kyrkan och på solen som försöker lysa upp denna Alla Helgons Dag; så avslutar jag min rundvandring med att säga tack för mig och på återseende ;)……

Det här inlägget postades i Foton - Årstider ... Photos - Seasons .... Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Allhelgona vandring vid Frösö kyrka och Sommarhagen…

  1. lagottocattleya skriver:

    Nu har jag också beundrat Sommarhagen – en plats jag faktiskt aldrig varit på! Underbara bilder! Peterson-Berger är skapare av några av de allra vackraste musikstycken jag vet. Det känns så svenskt, som klart källvatten och blå sommarhimmel och susande skog att lyssna på hans musik. Måste nog besöka…och hälsa på dig och Yarri?

  2. mariayarri skriver:

    Håller med dig om hans musik, den är som balsam för själen !
    Om du aldrig varit där är det värt ett besök. särskilt under sommaren, då är där som vackrast men det finns mycket annat fint häruppe också .
    Självklart så ska du hälsa på och bo hos oss när du kommer ! Annat är inte att tänka på . // Maria

Kommentera

