Min promenad med matte….

Så här fint väder var det idag då jag tog med mig matte ut på en 2 timmars promenad… Det gick inte så snabbt, för det var rätt halkigt och matte har ont i ryggen….

Här är en fin liten myr …. En dag som idag då vi har -3, och marken har fryst…. då finns det massor av dofter som är spännande …. Om man har en näsa som min….. Mattes nos däremot, är det inte mycket bevänt med…

Voff, voff … Vad är detta …????  Jag känner lukten av rådjur…. Och jag ser spåren efter dom..!!!!! Släpp lös mig , pronto !…..

Nu har jag spårat Bambi fram till den här myrstacken…. Här gjorde vi ett onödigt uppehåll bara för att matte skulle ta ett kort… Vem intresserar sig för myrstackar ???  Inte jag iaf !….

Men nu är vi back on track igen , so to speak.  Ni märker vilken bildad drever jag är som kan engelska ;)….. Matte däremot är helt obildbar som inte fattar att jag vill springa lös ….. HYYYYYYL !…

Det här är då inte ett rådjur….. Tror jag ska intressera mig för den pippin ett tag, men vem sjutton är han ??…

Nu undrar matte också vad det här är för pippi…. Nån som läser detta och känner igen den får gärna berätta för oss…..

Nu ger jag upp…. bättre jaktväder än idag det finns inte… men trögbollen i andra ändan av kopplet fattar inte det … hon bara fotar… Och ignorerar MOI !!!!!

Här får ni lite info om den här gamla fäboden…. Ni ser ju vad jag får utstå….. på MIN PROMENAD …..

Nu är det som vanligt… I brist på fotomodell så får jag vara det …

Vad gör man inte för sin matte…. Den här posen är inte drevermässig….. Sitta på en stubbe,  fnyyyys…..

Detta är mitt finaste sitt, inte så macho kanske….  eller så är det kanske just det som det är… inte alla hundkillar törs eller kan sitta så här ….. Men jag bryr mig inte om vad andra tycker…. huvudsaken är att jag kan få nåt ätbart som belöning….  

Nu är jag less på allt fotograferande….. Rulla dig såhär du också matte, det är jättekul !

Nu är vi tillbaka där vi började, fast det har blivit lite mer mulet…

Och det här var vad jag fick med mig hem från skogen….. Inte så värst matnyttigt…. eller vad säger ni ?… Jag säger då iaf Over And Out för denna gång… Vi hörs !  / Yarri 

Det här inlägget postades i Yarri - Min älskade hundtuss ... Yarri - My beloved dog .... Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Min promenad med matte….

  1. lagottocattleya skriver:

    Det måste jag då säga…vilken språkvirtuos du är, Yarri! Förutom din goda näsa och din manliga stil så har du både engelska och franska i bagaget! Vi tycker du gör helt rätt i att dra med dig matte ut i kylan, och du verkar precis lika irriterad som vi över det där ständiga fotograferandet…Man kommer ju ingenstans för detta väntande!

    Pippin, hälsar matte, ser ut som en nötkråka. Den finns inte på våra breddgrader, men hon blev förvånad att den fanns på era! Lite avundsjuk blev hon allt. Hon gillar ju fåglar också. Fast mest gillar hon oss förstås! Puss och allt till er från oss utan det där sköna vita på marken – Mille och jag bara längtar efter det…

  2. mariayarri skriver:

    Hej på er killar !
    Ni har en bra empatisk känsla för detta med fotografering…. Visst blir man less ??!!!!
    Nu har matte kollat på nötkråkan, och säger att er matte hade alldeles rätt . Tydligen så kan det komma större flockar med smalnäbbade nötkråkor österifrån och in till oss norrlänningar….
    Men inte tycker då jag att det är nåt att fota …. Men matte ska då absolut fota minsta kryp som hon ser…. Voff säger jag och kram säger matte …. till er alla ! // Yarri

  3. Eva Andersson skriver:

    Fantastiskt fina promenader och händelserika. Skönt att det finns något intressant att snusa på. Pippin skulle kunna vara en sparvhök också, dom sitter så stilla och smälter in i omgivningen. Kram på er

    • mariayarri skriver:

      Hej Eva ! Har nu kollat igen och kan inte tro att det är en sparvhök, det stämde inte med hur den såg ut när den flög. Är inne på att det ändå är en smalnäbbad nötkråka.
      Kram !

  4. anita godman skriver:

    Hej du Yarri. Håller med,när den där kameran är med då blir det ständiga pauser!Nej,framåt o nosen i marken ska de va. Nu spårar jag ju inte rådjur eller sånt,men löptikar spårar jag gärna!Idag har jag iallafall hjälpt matte att gräva,så lite roligt har jag haft….Förrförra söndagen var det Tregrenen den roliga tävligen som är varje år i nov.9 lag(med tre i varje)var med.Måste skryta,jag o mina lagkompisar Freja o Malva kom på en hedrande 3.plats o fick pris.Vi var bara en o en halv poäng efter tvåan…Så hade jag hittat ett föremål till så!!!Jag hittade 6 st,men hade tag i många fler,men dom spottade jag ut Stora brickor i metall,nej tack.Likaså ett jättestor dammsugarmunstycke!Får vara nån måtta tycker jag.Annars är de lugnt på frontenjag har tappat mycke vikt,närmare bestämt 4,5 kilomatte o husse har varit oroliga.Utbrottet av den där hemska anaplasman tog tydligen hårt på mig. Nu får jag mat även mitt på dan o det tackar jag för.Svansvifr Yarri,hälsa din matte. Jarro.

  5. mariayarri skriver:

    Hej Jarro !
    Vad roligt att höra ifrån dig och grattis till din/er fina 3: plats !
    Tråkigt att höra att du tappat så mycket i vikt, 4,5 kg är ju mycket på oss fyrbeningar. Fast inget ont som inte har nåt gott med sig ….. mat mitt på dagen!!….
    Matte har helt omvärderat sin syn på mig och min lydighet efter mitt olycksaliga beslut att spåra upp Bambi för nån vecka sen…..
    Vi hörs och hälsa matte från oss ! // Yarri

Kommentera

