Julmarknad på Jamtli….

Vacker bild av gård 2..

Jamtli består av ett inne museum med utställningar, och ett friluftsmuseum med historiska hus och gårdar. Det grundades redan 1912, på initiativ av en Landshövdingsfru vid namn Ellen Widén….. Inom området finns länets äldsta restaurang i drift; som funnits sen 1916…..  Bilden nedan visar baksidan av restaurang Hov ……

Restaurang Hov från baksidan...

1984… En bit framåt i tiden så startade Jamtli ett projekt med levande rollspel som fick namnet ”Jamtli Historieland”… Det innebär att det med levande aktörer visas rollspel som skildrar vardagslivet i de olika miljöer från förr i tiden som Jamtli visar upp… Och det projektet är numer ett etablerat inslag i Jamtlis verksamhet….

Hantverkare 3..

Varje år i December så anordnar de en julmarknad… Och det är från mitt  besök där i lördags , som jag tänkte visa lite bilder… Så varsågoda att följa med…..

Forbonde m häst 2...

Jämtländsk forbonde med sin Nordsvenska häst …..

Forbondehäst....

Så fin…. Och kolla in vilket tjusigt betsel hon har…..

Kolbulle kåta...

Här är det försäljning av den traditionella Jämtländska kolbullen…

Marknadsstånd..

Ett litet utbud av Jämtländska ostar, gjorda på ko och get mjölk…

Jamtlikören...

Inte lätt att sjunga i det här vädret… -12 och snöfall…. men den här kören lyckades alldeles förträffligt med den uppgiften…

Renko 5...

Och här har vi då Rudolf… fast utan den röda mulen…. En väldigt trevlig ren, lugn och harmonisk,  trots sin för dagen rätt tråkiga uppgift att posera för allmänheten…

Sylhyddan...

Sylhyddan…. STF:s första övernattningsstuga….

Ugglekamin i Sylhyddan...

Och inne i Sylhyddan fanns den här kaminen…. Ugglekaminen, som tydligen är ett välkänt begrepp för STF:are…. Men inte för mig och Kerstin, vi såg nog ut som två tomma fågelholkar när de frågade  om vi visste vad det var för typ av kamin…. Först när de pekade direkt på Ugglan ramlade poletten ner för oss två blondiner….;)

Vimmelbild 3..

Människor som promenerar till och från de olika byggnaderna ….

Vimmelbild 5...

…. Med olika varor till försäljning….

Tunnbrödsbakningsskylt..

T ex hårt och mjukt tunnbröd, kornbröd, ärterbröd, paltbröd…..

Slädtursväg...

Den här uppkörda slädvägen letar sig fram till….

Härbre 3...

Det här fina härbret……..

Gärdsgård 2...

Och tittar man ut från härbret mot slädvägen igen,  så är utsikten denna… Draghundarna som tålmodigt väntar på att få ”jobba”….

Äldre hus...

Här är en av alla gamla fäbodar som flyttats från olika delar av Jämtland/Härjedalen för att bevaras och visas upp….

Fäbod 2.. Ytterligare en sådan fäbod….

Café Slalom...

Anrika gamla café Slalom…. Som låg på Frösön då jag flyttade in till stan….. Där har jag druckit många koppar varm choklad….

Slädtur 4...

För de som ville fanns det möjlighet att åka på en slädtur inne på området….

Hundspann 6...

Eller så kunde man ta en tur med hundspann…..

Dragledarhund 3...

Tjusig draghund…… Inga problem med att tåla kylan här inte…. Men så är det väl inte för inte de kallas polarhundar också…..

Jamtlis kyrka...

Kyrkan på Jamtli  …. Kyrkan byggdes av Jamtlis hantverkare och målet var att i största möjliga mån prova de hantverksmetoder och material som fanns tillgängliga när Håsjö gamla kyrka byggdes i slutet av 1600-talet….

Jamtlis kyrka, altare 2..

Rekonstruktionen av kyrkan blev klar 2011 och finns nu att hyra för de som så önskar till ett pris av 3750:-….. 

Vacker bild 1...

Husknutar….

Äldre lada 2..

Äldre timrad lada….

Vacker bild av gård...

En av många gamla gårdar….

Äldre gård 3..

Lillhärdalsgården…..

Lillhärdalsgården, beskrivning 2..

Beskrivning av Länsmansgården i Lillhärdal….

Halmbockar..

Halmbockar till salu…..

Vacker bild 11..

Solen är inte uppe så länge den här tiden på året….

Vacker bild 16...

Men det är rätt fint häruppe , då den tittar fram….

Vacker bild 6...

Eller vad säger ni…..

Renko 2...'

Nu säger då jag och Rudolf tack till er som orkat hänga med… Och på återseende !  // Maria

Det här inlägget postades i Foton - Årstider ... Photos - Seasons .... Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Julmarknad på Jamtli….

  1. lagottocattleya skriver:

    Lika härliga gårdar och tun som i Hamar! Jag förstår vad du menar i ditt tidigare svar till mig. Och vackert med snö har ni förstås. Här har vi närmast snöstorm just nu och allt vackert som låg på grenar och kvistar har blåst bort. Ha en god vecka nu – snart är det Jul! Men du är kanske inte ledig?

    • mariayarri skriver:

      Ja visst var det ganska likt de bilder som du hade från Hamar, jag tyckte också det .
      Stackars er som har snöstorm, här är det inget sånt, däremot kyligt…. -17,5 idag.
      Har faktiskt fått semester i jul, hoppas bara att jag blir frisk till dess. Ska på HC nu, lyfte illa ryggen på jobbet för 1 v sen….
      // Maria

  2. Jan Magnusson skriver:

    Fina bilder i vanlig ordning 🙂
    Känns nu som om man varit på årets julmarknad fast vi inte var dit i år.
    (Minus de kalla fötterna och droppande nästipp..)
    Mvh/
    Janne

    • mariayarri skriver:

      Roligt att du gillar mina bilder . Det fanns en hel del att fota och på em tittade faktiskt solen fram.
      Och det var rätt kallt men Kerstin bjöd på glögg när vi kom hem så då tinade vi ju upp igen 😉 // Maria

  3. Eva Andersson skriver:

    Jag instämmer, fantastiskt vilka bilder. Ostar från Valsjöbyn och dotter som sjöng med i kören. Det känns som om jag varit där i år, tack Maria !

    • mariayarri skriver:

      Vad roligt att se att du både läser och skriver en rad ! Det uppskattar jag, särskilt som jag vet att du tycker att det är lite jobbigt.
      Hade du en av döttrarna med i kören ?! Dom var jätteduktiga, inte minst med tanke på väderförhållandena som var i lördags.
      Jag handlade ostar från Valsjöbyn……
      Ha nu en bra jobbdag // Maria

  4. Dan skriver:

    Trevligt att se bilderna. Mycket snö och fint med solen som håller på att gå ner. Tyckte mycket bonden och hästen också, hästar är så fina och fascinerande. Mysigt med slädtur och fina hundar med hundspann. Jag har inte åkt vare sig det ena eller det andra men kan tänka mig att hundspannet är väldigt ”uppiggande”, själv skulle jag nog föredra slädturen.

    • mariayarri skriver:

      Ja det är fint häruppe nu, även om dagarna är korta…. Slädtur har jag åkt, inte minst när jag växte upp…. Däremot aldrig hundspann men de som testat säger att det är en upplevelse.
      Vad roligt att du tittade in i min blogg och skrev en rad !
      // Maria

  5. Inger Sjöberg skriver:

    Det känns som Kjell och jag var på julmarknaden på Jamtli, trots att vi aldrig varit där någon vinter. Vi var på Jamtli en sommar en gång för många, många år sedan så det är dags för ett nytt besök. Det blir dock inte på vintern – så tack för att du tog oss med nu!

    • mariayarri skriver:

      Vad roligt att ni uppskattade ”besöket” på Jamtli, det är ju lite den känslan som jag ville förmedla. Är det så många år sen ni var där är det definitivt dags för ett nytt besök. Kjell skulle uppskatta kyrkan , tror jag, allt är handgjort… t ex bara handsmidda spikar, inga moderniteter där inte.
      Själv gillar jag att bara strosa runt bland alla dessa gamla hus….
      Just nu är det – 22,5 grader…. Burr ! // Maria

Kommentera

