Luciadagen – Sett genom mina ögon…..

Lurviga vinterträd 1...

Den här Luciadagen var verkligen kylslagen, -20 grader… Passade på att ta lite bilder innan jag åkte iväg till sjukgymnasten… Då jag är rätt orörlig i dessa dagar,  så är alla bilderna tagna från bilen….

I ärlighetens namn ska det erkännas att det var i kallaste laget att fotografera men jag ville så gärna ha de här minnesbilderna med mig hem…. Och kanske plocka fram en dag då vädret inte är lika fint….

Frösö Kyrka...Sen ville jag visa att Lucia för mig, inte nödvändigtvis måste vara en kvinna iklädd vitt linne och luciakrona … Jag är en person som gärna bevarar traditioner och kan vara ganska så konservativ  …. Men inte idag….. Visserligen börjar mitt luciatåg uppe vid Frösö Kyrka… Men det är för att utsikten därifrån är magnifik …. 

Klockstapeln 1..

Jag vill visa att den finaste Lucian finns ute i naturen, ingen luciakrona kan lysa upp vårt jordklot som solen gör ….. Och det vita linnet…. Ja, det finns också med … Men i form av snö istället för av tyg ….. Så häng med på min otraditionella luciavandring…….

Oviksfjällen 7..

Vackert men kallt….. Inte kan man säga annat än att vi har en storslagen utsikt över fjällvärlden….

Vinterbuskar...

Det är nåt visst med snöklädda träd och buskar…..

Oviksfjällen 6..

Visst känner man kylan från kvisten som hänger ned… Oviksfjällen är lite oskarpa i bakgrunden…

Utsikt över Storsjön...

Här har vi Storsjön, som lagt tidigt i år….

Vinteräng...

För mig så kan en vinteräng vara lika fin som en sommaräng…. Tittar man noga så kan man även här se en liten bit av Storsjön och fjällen…..

Oviksfjällen 8...

” Så skåda vi med gamman hän, emot berg i blåa fjärran hän… emot sjöar, strömmar, skogar… jämt kring bygder på vakt ”… Två versrader ur Jämtlandssången som jag tyckte passade bra till den här bilden….

Oviksfjällen 3...

Här är det mest blå himmel…. Men man ser ändå hur solen lyser på fjällen….

Gömd stuga...

Inte lätt att se att det finns en stuga bakom alla grenar…..

Kalldimma 1..

En bild som visar kalldimman innan den försvann….

Äldre hus o grenar o sol...

Nu kommer en rad bilder på den Jämtländska vintersolen…..

Solsken 7..

Det här var ett märkligt fenomen… Solen är till vänster men vad är det som ser ut som en sol till höger…. För det lös verkligen som om det också skulle ha varit en sol…. Nån som vet och kan förklara?…

Solsken 18, Vacker bild..

Ett sån´t här sken får man , då fotot tas direkt emot solen…. Inte så man ska göra kanske men jag gillar att fota såhär emellanåt…

Solsken 14, Vacker bild..

Lite trollsk stämning över den här bilden tycker jag….

Solsken 11, Vacker bild..

Ett spindelnätsliknande grenverk….

Solsken 13, Vacker bild..

Samma motiv men från en annan vinkel…

Solsken 9...

Här går det inte se om det är vinter eller sommar…. Det är lite kul att ibland lura ögat med olika sätt att fota ett motiv på…..

Solsken 1..

Lite värmande solstrålar….

Ängel 1...

Och med den här ängeln, som jag haft med i ett tidigare inlägg ….. Så tänker jag avsluta mitt Lussetåg…. 

Ha nu en trevlig helg !  // Maria

Det här inlägget postades i Foton - Årstider ... Photos - Seasons .... Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Luciadagen – Sett genom mina ögon…..

  1. Dan skriver:

    Du har verkligen en plats att ta vackra foton i. Mycket fint att se med snö och så.

  2. Dan skriver:

    Det måste vara ett sådant här fenomen:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Halo_%28ljusfenomen%29
    Jag tittade på nätet och det finns en del bilder som ser ut som det som du har fångat på bild. Tror du att det är ett så’nt här?//Dan

    • mariayarri skriver:

      Tack ! Tror att du har helt rätt…. Bilden från Akkajaur var exakt som det jag såg….. Vilket märkligt fenomen ! Nu ska jag läsa på ordentligt om det här. Alltid kul att lära sig nåt nytt…. // Maria

  3. Janne Magnusson skriver:

    Ojoj, vilka bilder! Otroligt vackert.. Varför ser aldrig jag sånt här själv när jag är ute??
    Mvh Janne

  4. lagottocattleya skriver:

    Fantastiska bilder, Maria! Vilken färgskala! Jag tänker på den som går i lila nyanser. Här har det börjat töa och allt det vackra har förvandlats till svartbrunt slask. Precis till jul. Sååå ledsamt är det. Jag får njuta av dina bilder istället!

    • Dan skriver:

      Här är det nästan inte en enda snögnutta kvar. Jag håller med dig Ann-Christine – jag får njuta av Marias bilder tills nästa snöomgång kommer. Hoppet finns! 🙂

    • mariayarri skriver:

      Stackars du, ingen snö…. Trist i dessa juletider!
      Vi har heller inte så mycket som vi brukar men än så länge är det vitt och fint.
      // Maria

    • mariayarri skriver:

      Hej ! Jag håller med om den bilden, den är fin. Det är sällan som ljuset är så som det var, den dan häruppe i December, kanske var det Halofenomenet som orsakade det …
      Så tråkigt för er att snön håller på att försvinna, den här tiden vill vi ju ha vitt och fint!
      Här har vi bara -2,5 grader nu, så kylan har släppt sitt grepp om oss.. Det kanske blir som det gamla ordspråket säger ” Att när Anders braskar så ska julen slaska ” .
      Krama gossarna från mig !

      // Maria

      PS/ Nu har jag gjort om det här svaret minst 5 ggr för att få det på rätt plats.. alltså under Ann-Christins … men av nån anledning som jag inte förstår så får jag inte till det . /DS

  5. rollinwithcarro skriver:

    Så otroligt vackert, det är när jag ser detta då jag förstår hur mycket jag egetligen saknar den svenska vintern… fin blogg.

  6. mariayarri skriver:

    Hej ! Jättekul att du tittade in i min blogg och du tycker om den.
    Alltid lika roligt när nya personer hör av sig och lämnar en hälsning.
    // Maria

  7. eva skriver:

    Åh wow vilka bilder!!! Du måste ju snart jobba med detta professionellt! 🙂

  8. mariayarri skriver:

    Tack , det var snällt sagt . Så bra kommer jag aldrig att bli men det är en kul hobby som går att kombinera med annat som jag gillar :).
    Ha det bra // Maria

Kommentera

