Bilder från julafton – juldagen…

Tänkte visa lite bilder som jag tog när jag åkte från pappa på julafton … Och från juldagen, då jag skjutsat hem mamma och Kalle…. 

Gammalt hus i Nyby 1 ...

Jag gillar det mesta som är lite slitet, inte bara gamla människor, djur och natur …. Hus och lador är lika intressanta fotoobjekt för mig…. Det här huset finns ca 12 km från där jag är uppväxt….

Gammalt hus i Nyby 2...

Det här står en bit bortanför det förra huset…..

Vägen till Brynjegård 2 ...

Och här är jag på väg mot nästa lada….. som finns i den by som är närmast där jag kommer ifrån…. Det är inga breda vägar jag åker omkring på ….. Som ni kanske ser….

Lada i Källåsen 2...

Finns säkert bättre saker att fota men jag gillar det gamla…. Och sen måste jag lära mig hantera min nya kamera …. Min gamla Canon har fått gå till de sälla jaktmarkerna…..

Lada i Källåsen 1 ....

I den här byn kan jag berätta ; så gick jag och mormor på sykurs…. Vi lärde oss att sy näversöm… Tror inte jag var äldre än kanske 10 år då….. Skulle inte tro att dagens 10-åringar lär sig det ;)…..

Renar 1...

Nu är jag på väg till mamma….. Den här flocken renar åt julaftonsmiddag ute på en myr ……. Mellan Stugun och Rissna….

Renar 3, fin bild...

Och här har vi the leader of the pack…. Som hela tiden höll ett vakande öga på vad jag var för konstig filur….

Renar, riksväg 88, 1...Nu är det juldagen, och jag är på väg hem från mamma …. Mitt på riksväg 87 befann sig den här renflocken …. En av 3 renflockar som jag såg…. ska tilläggas…..

Renar, riksväg 88, 4...

Att det kommer bilar i hög fart är inget som bekommer de här djuren det minsta …..

Renar, riksväg 88, 5...

Nä dom fortsatte lugnt att äta …. trots ilsket tutande bilister…. Jag tycker renar är fascinerande djur, särskilt deras enorma ”fötter”….

Renar, riksväg 88, 3...

Jag passade iaf på att fota dom genom fönstret…. Det hade inte varit några problem att gå ut och få lite bättre kort…. Men med den trafik som är efter den vägen så ville jag varken riskera mitt eller renarnas liv….. Såklart inte andra trafikanters liv heller … Men de borde köra lite långsammare eftersom samerna har sina renar här under vintern….. 

Och med de här bilderna så säger jag tack för mig ! // Maria 

Det här inlägget postades i Foton - Årstider ... Photos - Seasons .... Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Bilder från julafton – juldagen…

  1. lagottocattleya skriver:

    Underbart med all snö och vackert! Jag tycker också om allt gammalt. Min mormor var mycket rynkig, men det sötaste som fanns…Det ska synas att man har levat. Jag har kvar alla hennes möbler som jag fick ta hand om och hennes handarbeten, hennes pelargonior…Jag älskade henne så oerhört.

    Jag måste få slå ett slag för filmen jag skrev om på bloggen – jag tror du skulle tycka om den! Jobbar man med vård är den kanske ännu mer tänkvärd?

  2. lagottocattleya skriver:

    Och jag gillar renar förstås! Vackra och speciella. Det är en del av glädjen med att köra bil däruppe i norr – alla renflockar man kommer nära.

  3. mariayarri skriver:

    Jo det börjar bli riktigt vintrigt och fint häruppe …. men än fattas det en hel del snö… Jag vill ha massor för då får vi förhoppningsvis en lång vårvinter, om kylan håller i sig vill säga…
    Renar är otroliga djur, vilket lugn de utstrålar…. Inget utom möjligen rovdjuren verkar få dom stressade……
    Ska absolut se filmen du tipsade om !
    Ha det bäst // Maria

  4. Dan skriver:

    Väldigt fint med så mycket snö. Renar är fina djur men jag vet inte så mycket om dem egentligen…men fina är de.

  5. mariayarri skriver:

    Vintern är fin hos oss, iaf då vi har snö.
    Jag kan heller inte så mycket om renar annat än det man lärde sig i skolan…. Och att de är otroligt lugna djur.

  6. Inger skriver:

    Hej Maria ! Äntligen har jag tagit mig tid att kolla in din blogg. Mycket intressant att läsa o många fina bilder.
    Länge sedan vi träffades på hundpromenaden nu , antar att vi jobbar rätt så olika tider.
    God fortsättning önskar jag o Rimma till dig o Yarri !

    • mariayarri skriver:

      Hej och god fortsättning till er också !
      Jättekul att du tittat in i bloggen och att du skriver en rad, uppskattar det väldigt mycket.
      Jag lyfte illa mig på jobbet här i december och har varit minst sagt orörlig i några veckor men det börjar så sakteliga gå åt rätt håll igen.
      Börjar jobba igen på Nyårsaftonsnatten. // Maria

Kommentera

