Året 2012…. I bilder… Och text….

Rådhuset-vinter..

JANUARI;  Rådhuset i Östersund, nyårsdagen 2012…..

Det byggdes under åren 1909-1912 och ansågs då av många vara ett skrytbygge…. i klass med vårt idag omstridda gula stortorg… Bråken eskalerade så till den milda grad att byggnadarbetarna attackerades med stenkastning…. Och arbetet fick ligga nere till det mesta lugnat ner sig….. Fasaden har ett mörkt tegel från Helsingborg samt Gusta kalksten från Brunflo…..

Till invigningen så bjöds ” allmogen ” in… men byggnadsmästaren fick vackert stanna hemma då han överskridit budgeten …. Slutnotan blev 560 000 :- mot de kalkylerade 367 500 :-….. Herr Hellström, som byggmästaren hette gick faktiskt i konkurs pga av vårt fina rådhus ! ….

Vinterstaden-Medvinden

FEBRUARI;  Medvinden…..

Från Vinterparken utgår Sveriges längsta, plogade skridskobana, Medvinden, som är cirka två mil, anläggs på Storsjöns is ….. Här kan man åka långfärdsskridskor, längdskidor, spark, promenera ….. Det finns också möjlighet åka ut med hundspann eller åka på en guidad skoter tur med mat och fika uppehåll …. Jag och Yarri föredrar att ha med egen matsäck då vi ger oss ut på Medvinden……

Tittar upp lite

MARS;  Nyopererad…..

För andra gången i sitt liv har Yarri ätit upp en gråsten …… Vilket krävde en operation av magen …. en inte alldeles riskfri operation för en hund…. Och i Yarris fall så var det den andra bukoperationen i sitt liv som han genomgick… Av samma orsak…. Stenätande….  

Det kan tilläggas att dessa 2 bortopererade stenar är de dyraste   ” juveler ” som jag är ägare av…. Men den finaste av ädelstenar är ändå Yarri, och han är värd sin vikt i gråsten ;)….  

IMG_0091

APRIL; Valborgsmässoeld…..

Eller Majbrasa som vi säger…. Valborgsmässoafton var förr vinterns sista dag och början på sommarhalvåret….. Då trodde man att onda krafter var i rörelse…..  Därför tände man eldar för att skrämma t ex. häxor……

 Dessutom var första maj dagen då djuren släpptes ut på bete och bönderna skyddade sin boskap från vilddjur genom att tända eldar…..

Blåsippor...

MAJ;  Hepatica nobilis eller som tidigare Anemone hepatica…. Eller som vi numer säger Blåsippor…..

Kärt barn har många namn; kallas på Gotland Killingeblomma, i Småland Blåveror, i Värmland Blåves, i Skåne Blålock…… i Norge Blåveis,  i Danmark Blå Anemone,  i England Liverleaf,  i Tyskland Leberblümchen och i Finland Sinivuokko…. 

Enligt folktro skulle man hålla sig frisk hela året om man åt vårens första blåsippa ….. Bladens form gjorde, att man trodde att den botade leversjukdomar…… Hepar betyder ju lever på latin…..

IMG_0951

JUNI;  Oviksfjällen eller som de heter på sydsamiska Luvlietjahkh….

Fjällen ligger ca 30 km väster om Storsjön och är renbetesområde för Tossåsens sameby…… Högsta toppen är Hundshögen, 1372 m ö h… Norr om Hundshögen ligger i ordningsföljd (sett i horisonten från till exempel Frösön): Storfjället, Östfjället, Falkfångarfjället, Drommen samt Västerfjället….. Mellan Drommen och Västerfjället ligger Bydalen och Höglekardalen….

IMG_1022

JULI;  Nässelfjäril …..

Dagfjärilarnas färgglada, vackra mönster och fascinerande beteende har fängslat människor i alla tider….. Alla dagfjärilar kan kännas igen på sina klubbformiga antenner med tunt antennskaft, och på att de i vila oftast håller vingarna sammanslagna över ryggen…..

Nässelfjärilen har fått sitt namn av att larverna lever på nässlor…..

Hjortron från Hållfjället

AUGUSTI;  Hjortron …. Det finns flera svenska synonymer för hjortron, bland annat Mylta – Jämtland,  Multebär, Myrbär – Härjedalen,  Snatterbär -Ångermanland,  Snåtterblomma, Snåttren, Solbär – Västerbotten…..

Själva hjortronplantan är mycket köldtålig och kan klara temperaturer ned till -40 °C …..  Hjortronets blommor är däremot känsliga för frost, vilket innebär att en kall frostnatt under blomningsperioden frostskadar blomman och att fruktsättningen uteblir ….. När det inträffar, blir det ytterst lite hjortronsylt…

Hjortronet är känsligt för salta och torra förhållanden och föredrar blöta myrar, mossar och kärr…..  Lågt ph -värde och mycket sol är dessutom väldigt viktiga faktorer…. för att hjortronplantan ska trivas….

Profilbild av Yarri på stubben..

SEPTEMBER;  Är årets nionde månad i den Gregorianska kalendern… September kallades förr i Sverige för höstmånad ….

Den innehåller årets 244:e till 273:e dag ( 245:e till 274:e vid skottår ) …..  Trots att september är den nionde månaden enligt vår Gregorianska kalender,  betyder namnet den sjunde månaden …… Det beror på att man år 153 f. kr flyttade årets början till Januari istället för Mars,  där den tidigare legat….

Annan vinkel på bäcken...

OKTOBER;  16 Okt…. Första snön…..

Årets första snö kom väl ungefär i vanlig tid …. Den låg kvar någon dag för att sedan töa bort …. Knepigt hur fort vädret förändras…. bara på nån vecka….

Följande vecka var solig och fin för att sedan följas av en vecka igen med snö …. Men så är det att bo här i Östersund …. Vädret är rätt omväxlande ….

Dimma, grenar, is..

NOVEMBER;  Isen på Lillsjön, i Odensala har lagt….

Odensala skrevs i äldre skrift som Odinsall och har fått sitt namn efter Oden ….. I äldre skrift förekommer även namn som Onsall,  som liknar det jämtländska namnet Onsala …. Vilket betyder ungefär Onsdag….

Frösö Kyrka...

DECEMBER;  Frösö kyrka och klockstapeln….

Är Jämtlands äldsta kvarvarande kyrka, vilken började byggas strax efter år 1200….. Utgrävningar av Frösö kyrka har visat att den byggts ovanpå en av vikingatidens gamla blotplatser……  År 1898 inträffade en svår brand efter att man försökt löda fast en åskledare vid kyrkans tak.

I denna brand förstördes bland annat kyrkans unika väggmålningar…. Men man lyckades dock rädda en dopfunt från 1698, altartavlan från 1708 samt predikostolen ….. Kyrkans insida har i stort behållt det utseende den fick efter de förändringar som gjordes vid renoveringen 1930.

Klockstapeln 1..

Kyrktornet rasades delvis år 1722 och revs slutgiltligen 1768.
Det ersattes av en fristående klockstapel år 1754 vilken fick den för Jämtland karakteristiska lökformiga kupolen……

Dagens klockstapel uppfördes 1754 av Per Olofsson från Dillne by i Oviken …… Klockstapeln består underst av en bod….. Ovanpå den står tolv stolpar klädda med kyrkspån ….. Som i sin tur bär upp ett åttakantigt tak, även det beklätt med spån …..  Ovanpå taket vilar en lökformad kupol med spira som är klädd med spån ….. Samma lökformade kupol som finns på vårt rådhus …..

Storklockan är den s k Birgittaklockan…..  Enligt ett klockgjutarmärke på klockan så göts den i Stockholm på 1300-talet…..  Den heliga Birgitta ska enligt en gammal sägen ha passerat genom Frösön på sin pilgrimsfärd till Olav den heliges grav i Nidaros ….. Lillklockan dateras till 1700-talet och göts om 1749.

Lada och solsken 1...

Och med den här bilden, tagen ute på Frösön, från Lucia dagen så avslutar jag min årsvandring,  2012,  härifrån Jämtland….. // Maria

Det här inlägget postades i Foton - Årstider ... Photos - Seasons .... Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Året 2012…. I bilder… Och text….

  1. lagottocattleya skriver:

    Åh, Maria, så vackert! Du berättar innerligt härligt och dina bilder är ljuvliga. Jag älskar Frösö kyrka och klockstapel i vinterskrud – fullständigt gudomliga! Här regnar det varje dag nu, så jag njuter dubbelt av dina fina bilder.

    • mariayarri skriver:

      Blir så glad att du gillar det här inlägget…. Vill att det ska vara bilder från där jag bor under året… Årstiderna , som jag vill ha med och visa upp…. Lite historie info får man på köpet ;).
      Idag är det värsta snöovädret här, -5 och snöstorm…. Jag och Yarri tar en kojdag idag 🙂

  2. lagottocattleya skriver:

    http://dailypost.wordpress.com/2012/12/28/weekly-photo-challenge-my-2012-in-pictures/
    Och Maria – veckans utmaning från WordPress är just året i bilder! Ska du inte vara med? Du kommer att vara ett mycket exotiskt och uppskattat bidrag! Ingen har så mycket snö och sådana fina naturbilder från norr! Länken ovan tar dig dit! Bara läs sen där hur du gör! Om du vill förstås…Jag håller på att sätta ihop mitt lilla bidrag idag.

    • mariayarri skriver:

      Oj… Vet inte om jag törs vara med där… Jag vet ju hur fina kort du tar… Sen måste jag väl skriva om bilderna på engelska också, eller hur ?

      • lagottocattleya skriver:

        Jo, men bara så att folk förstår lite var de är tagna och varför! Det klarar du! Undrar du över något så bara hör av dig – kanske jag kan svara. Det är härligt att få så mycket respons där igenom också! Jag är säker på att du skulle tycka det var givande. Dina bilder är mycket finare än många andras och lika bra som mina – testa om du har tid!

  3. mariayarri skriver:

    Nä du… jag går bet på detta . Översättningen är nog minsta problemet känns det som just nu men allt annat… Får jag använda detta inlägg med samma bilder men en annan titel… Alltså weekly photo challenge…. Och var ska den skickas in ? Räcker det med att jag lägger ut den i min blogg??
    Och det där med tag´s fattar jag inte alls… Har aldrig använt mig av det i nåt av mina inlägg….
    Du ser ju hur dum jag är ….. måste vara den fejkade blondinen i mig ;)….
    Det enda jag fått till när jag gick in på länken som du skickade mig är att jag klickat på ett ställe och numer kommer att följa dessa utmaningar och få information om dem…. Vet inte ens om det blev rätt….

Kommentera

