En liten sammanfattning ….

Vacker björkdunge 1...

Det har varit ett händelserikt anhörig år, 2012 …. För att inte säga lärorikt … Mamma fick efter 1 år sin Alzheimerdiagnos…. Vägen fram till det beskedet har varit minst sagt upp och ner…. Så fort jag och Eva trott att nu jädrar…. Är vi på rätt spår i denna labyrint, så har vi kommit till en återvändsgränd där vi behövt börja om igen …. Det har tagit en hel del energi från oss båda…..  Och lärt oss en hel del ….

Vacker sol över skogkant...

Nu tror vi återigen att vi snart har nått vårt viktigaste mål = få mamma och Kalle placerad i kön till särskilt boende… Där vi trott att de har stått men det visade sig alldeles före jul att så var inte fallet …. För att få stå där så krävs att mamma har en godman utsedd och klar…. Vilket hon inte hade …

Vacker sol över skogskant 2...

Förhoppningsvis så blir Eva hennes godman …. Utsedd, beslutat och klart av tingsrätten under januari eller senast februari månad  2013 ….. Vi hoppas verkligen inte att det finns nån återvändsgränd här …. som vi inte känner till och ställer till det för oss och mamma ….

Vacker sol över skogskant 3...

Om jag fick önska mig en sak så skulle det vara att faktiskt bara få vara anhörig till min mamma, slippa denna oändliga labyrint som man måste passera för att få svar och hjälp på frågor som gäller dementas rättigheter ….

Jag och Eva har många gånger ställt oss frågan om hur sjutton funkar det för de som inte har anhöriga som kan hjälpa till och strida för att de får rätt hjälp …..

Vacker björkdunge 2...

När man är mitt i labyrinten, så orkar man inte leta överallt, efter var man kan få hjälp …. man gnor bara på för att beta av problemen vart efter de uppkommer ….

Själva grejen med att ” bara få vara döttrar ” , känns avlägsen ….. Men vi ser fram emot att snart få vara det igen …

Vacker sol över skogskant 4...

Jag vill iaf framhålla kommunens Demensteam eller Minnesteam som det kanske heter …. De har verkligen försökt att hjälpa till så mycket de kunnat …..

Och Geroteamet på psyk , överläkare och kontaktsköterska har varit helt underbara …. Klara och tydliga i sin information när de träffade mamma och mig , lätta att nå vid problem …. Mamma själv var så nöjd efter första mötet med dom, hon kände att hon blev bemött med respekt trots sin sjukdom …..

När jag insåg strax före jul att mamma inte stod i kön till särskilt boende och blev minst sagt förtvivlad så hjälpte sköterskan på Geroteamet till med att prata med biståndshandläggaren …. Sen tog hon sig all tid att bara lyssna på mig som just då var bottenlöst ledsen …. Och behövde få ur mig all frustration……  Vilken pärla hon är , denna sköterska…. Och det talade jag också om för henne …. Hon och överläkaren där är värda sin vikt i guld ! ….

Vacker vy över fjällen....

Jag hoppas ni som läser anhörig kategorin, förstår att min mening inte är att skrämmas, bara klaga eller komma med pekpinnar …. För så är det verkligen inte … Syftet för mig har varit och är att via bloggen få utlopp för mina tankar, funderingar och känslor … Och att kanske få möjlighet att dela sina erfarenheter med andra som varit i liknande situationer….

Stort tack till er som delat med er, av era synpunkter, kommit med tips eller bara skrivit en liten hälsning …. Det har varit mycket uppskattat av mig….

Sen kanske det kommer en dag då mitt eget minne inte fungerar som det ska, och då kan det vara bra att kunna gå tillbaka och läsa om den här tiden …. Eller så kanske min systerdotter och hennes son, har nåt intresse av att ha kvar mina skriverier …

Eller … Så kanske jag kan använda delar av det jag skriver om i den bok som jag alltid sagt att jag ska skriva när jag blir pensionär…..

Oviksfjällen 2..

När jag började skriva min blogg så trodde jag att det bara skulle bli nån enstaka som följde den … Med tanke på att min huvudkategori, inte är den mest intressanta att skriva om…

Men så har det inte blivit …  Och det är jag både förvånad och glad  över ! … Jag brottas fortfarande med att få varje inlägg någorlunda läsvärt för andra än mig själv…… För det är det absolut svåraste med att blogga …. gentemot att skriva vanlig dagbok som jag också gör …..

Så avslutningsvis; Stort och varmt tack till er som läser, er som skriver eller er som bara tittar på mina bilder …. Det är det som gör att jag vid min bloggutvärdering bestämt mig för att fortsätta ett tag till …. 

// Maria

Det här inlägget postades i Att vara anhörig ... To be a relative .... Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till En liten sammanfattning ….

  1. eva-britt sjöberg skriver:

    Känns som vi har 2 st heltidsjobb att sköta just nu men det kanske blir bättre framöver ……………..

  2. lagottocattleya skriver:

    Även labyrinter har en utgång…Och tack, Maria, för en mycket läsvärd och viktig blogg och för alla fantastiska bilder! Vilket ljus! Tack också för att gossen får vara med på mer än ett hörn…
    Ett riktigt Gott Nytt År önskar vi, jag och mina krulltottar! Må ni få bli ”bara” döttrar!

    • mariayarri skriver:

      Vad glad jag blir att du gillar min blogg och för att du gillar mina foton. Särskilt som jag vet hur duktig fotograf du själv är. Då värmer det allt lite extra ! 🙂
      Krama om dina krulltottar från mig, lite extra till Mille som har ont i sin tass.

  3. Janne Magnusson skriver:

    Er mamma är lyckligt lottad som har dig och din syster som stöd. Men jag förstår att det ändå är jobbigt för alla parter denna period. Hoppas mamma och Kalle inom en snar framtid får komma till ett särskilt boende!
    Mvh Janne

    • mariayarri skriver:

      Vad du är omtänksam och snäll som skriver så , det känns gott i hjärtat att få höra.
      Såna ord hjälper till när det kommer tunga perioder i ens liv !
      // Maria

  4. lena samuelsson skriver:

    Hej och God fortsättning på det nya året ! ja du vet ju vad jag tycker om Mamma och Kalle ….. så jag håller tummarna hårt att det löser sig snabbt och till det bästa för dem och dig , Eva också.
    Hälsa Eva , Mamma och Kalle så mycket från mig. Kram

Kommentera

