Nytt år ….

God fortsättning på det nya året ! ….

2013…. Undrars vad det här året kommer att bjuda på för överaskningar ….. Om jag får önska , så hoppas jag att det blir ett stillsamt år …. Såväl privat som på jobbet ….

Här kommer några bilder som jag tog en kväll innan jag åkte till jobbet… Och lite historia , för de som är intresserade av det ämnet…

Natt i Östersund, rådhuset...

Rådhuset i Östersund, som liksom omfamnar hela staden … I vart fall på den här bilden …… 51 meter högt …  Östersunds rådhus har 136 rum och är byggnadsmässigt den främsta företrädaren för den nationalromantiska arkitekturen i Östersund…..

Rådhuset liknar i sig en fästning…. Och återknyter särskilt till Jämtland…. Byggnadens huvuddel framhävs av det ståtliga klocktornet och en storslagen trappläggning…..

Natt i Östersund, kyrkan...

Östersunds Nya Kyrka eller Stora Kyrka …. Är en basilika gjord av tegel med ett enormt västtorn mot Storsjön och Oviksfjällen, …. och har väl synliga sidoskepp…… 

Basilika i arkitektonisk mening är en kyrkobyggnad av halltyp – förebilden för alla kristna kyrkobyggnader….

Basilika är dessutom en kyrkorättslig term för att beteckna vissa kyrkobyggnader som av historiska eller andra skäl åtnjuter en särskild status inom den katolska världen…..

Särskilt betydelsefulla är de fyra huvudbasilikorna (basilicae maiores) i Rom: Lateranbasilikan, Peterskyrkan, San Paulo fuori le Mura och Santa Maria Maggiore….. Andra kända basilikor i kyrkorättslig mening är exempelvis Sankt Franciskus basilika i Assisi och basilikan Sacré-Couer i Paris….  Och så då vår kyrka i Österund …. ;)….

Koret i Stora Kyrkan är tresidigt och själva huvudportalen är gjord i ljus granit av Olof Ahlberg och föreställer Jämtlands kristnande …. Dopfunten är formgiven av Sune Overud i Odensala ….. På södra väggen hänger en ryamatta,  vävd 1936 av kvinnliga patienter på Frösöklinikerna…..

Natt i Östersund 1...

Per-Martin Hamberg … föddes i Ångermanland, men kom redan vid tre års ålder 1915 till Stugun i Jämtland där pappan blev kyrkoherde…… Han tog studenten vid Östersunds högre allmänna läroverk 1932…..

Nu tändas åter ljusen i min lilla stad …. En av Per-Martin Hambergs kända visor skriven under pseudonymen, Erik Decker (han använde sin mors släktnamn )….. Beskriver han sin längtan hem till sin gamla hemstad Östersund under sina första år i Stockholm….

Östersund är den enda stad inom Sveriges nuvarande gränser som grundats på 1700-talet….. Östersund lades ut med nord–sydgående gator och väst–östgående gränder….. För en östersundare, är en gränd en gata som går ned mot Storsjön….. Från innerstaden kan man se ut över Storsjön, Frösön och den jämtländska fjällvärlden …

Stortorget i centrala Östersund är ett av sex ”slutna torg” ( ett torg med hopbyggda hörn ) som anlagts i Sverige ……  Torget har emellertid förlorat sin ursprungliga form då det ”öppnades upp”….. Torget har länge verkat som stadens huvudsakliga marknadsplats och hjärtpunkt….  det är även här som den tusenåriga Gregoriemarknaden hålls varje år i mars månad…..  Även stadsfestivalen Storsjöyran,  har Stortorget som sin centralpunkt….

Bebyggelsen längs Storgatan anses med stadsmiljöer från 1880-talet vara en av de mest välbevarade i Sverige. Träfasaderna är detaljrika och husen relativt låga, korta och smala …..

Natt i Östersund, termosen...

Arctura…. Det röda, som liknar en termos på bilden….Har fått sitt namn av Jämtlands landskapsstjärna Arcturus ….. Arctura är en 65 meter hög ackumulatortank ( = en behållare för vatten där värme kan lagras ) …  tillhörande elbolaget Jämtkraft….  som på grund av sitt utseende allmänt kallas ”termosen” av oss jämtar……

Upptill och nedtill på byggnaden finns 7 600 små lampor som ger tanken olika belysningar under olika delar av dygnet…. Ett exempel på belysning är vårt Norrsken ….

Slalombacken...

Gustavsbergsbacken är en av de först anlagda skidbackarna i Sverige …..  Redan 1935 hade utförspionjären och Östersundsbon Olle Rimfors …. anlagt en skidbacke på Östbergets södra sluttning med en längd av 700 meter och en fallhöjd på 150 meter…..  

Inför Sveriges första SM i slalom, behövdes en svårare skidbacke, och därför började Rimfors redan året efter att utforska terrängen på bergets östra sida ….. Den nya brantare Gustavsbergsbacken, 480 meter lång, anlade Rimfors med hjälp av frivilliga från Jämtlands fältjägarregemente, I5 och slalomentusiaster….

Gustavsbergsbacken invigdes officiellt lagom till Östersundsspelen, den 20 februari 1937….. och den 4 april samma år arrangeradesåledes det första svenska mästerskapet i alpin skidåkning ….. Flera alpina skidåkare har börjat sin karriär i backen, däribland de båda olympiska bronsmedaljörerna Stig ” Solla” Sollander och Anna Ottosson….

Natt i Östersund 2...

Nu säger jag Tack och Hej .. Hoppas att en del av er hänger med mig även under 2013 …. Och inte blir avskräckta pga mitt intresse för kulturhistoria …. Som jag gärna delar med mig av till andra … // Maria …

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Nytt år ….

  1. Dan skriver:

    Intressant att läsa, roligt att se. God fortsättning själv! Jag hoppas också på ett lugnt år men minnesvärt och lyckligt. 2012 Blev mitt inträde i bloggens värld. Jag ser fram emot 2013.

  2. mariayarri skriver:

    Precis som du så gjorde jag min debut i bloggvärlden förra året … Om nån sagt att jag skulle blogga för 1 år sen hade jag nog skrattat ….För jag är ju ingen bloggare, trodde jag då iaf…. Men nu är jag här, i en helt ny värld och får möjlighet att dela andra människors olika livserfarenheter . Väldigt spännande faktiskt ! …
    // Maria

    • lagottocattleya skriver:

      Jag började för två år sedan och har ingen tanke på att sluta än. Jag hoppas du tycker att bloggandet är så roligt att du vill fortsätta! Sen tycker jag att det är så viktigt det du förmedlar, så du ska veta att vi behöver dig!

      • mariayarri skriver:

        Jo, nog tycker jag att det är rätt kul att blogga … Det ger mig så pass mycket att jag vill fortsätta ett tag till . Det är tack vare dig som jag hamnade i den här världen och jag har inte ångrat det en enda gång ännu .
        Jag blir glad att du tycker att det är viktigt , det jag skriver om … Väldigt glad.. // M

  3. lagottocattleya skriver:

    God fortsättning önskar jag också! Lugnt hoppas jag du får, eller i alla fall lugnare. Själv har jag nu fått ytterligare två kurser som ingen annan har kunnat ta…så, det blir fullt ös.

    Vackra bilder och intressanta fakta. Jag är inte så kunnig i städers historia, men tycker om att få veta. Det är för övrigt något jag ångrat hela livet – att jag aldrig läste historia när jag ändå höll på på universitetet…Historieintresset kom inte förrän jag blivit lite äldre, men då läste jag filosofi, religion och etik istället. Sen måste man ju arbeta och tjäna pengar också.. Å andra sidan är det inte försent ännu!

    • mariayarri skriver:

      Jag önskar också att jag läst historia på universitetet …. Historia och religion var 2 av mina favoritämnen i grundskolan … När jag nu ändå bloggar försöker jag få in lite jämtländsk historia emellanåt , som den inbitna jämtländska jag är 😉 ….
      Bilderna är väl sådär , jag försöker lära mig att ta nattlandskapsbilder , därav kvällsmotiv.
      Men övning ger färdighet, eller hur 🙂 … Så det är bara att öva på !

      Men du, ta inte på dig för mycket , det är lätt att bränna sitt krut även om man har ett roligt jobb ! Jag kommer att ha en del undervisning med gymnasieelever även denna termin… så jag ska kanske inte kasta sten då jag redan parkerat mig i ett glashus ;)….

Kommentera

