Mina bästa träningstips för två och fyrbenta ….

Lagom till jul lät matte meddela att jag blivit tjock ??!! … Moi ?? … Jag fattade inte alls vad hon menade …. Möjligen att tomtedräkten satt lite trångt … Men vadå … Jag har då minsann sett att mattes kläder sitter trångt också ….

Sover...

Och påpekar jag det ?… Nä, som den finkänsliga drever jag är så avstår jag från såna tarvliga kommentarer….. Hur som haver blev det ett bryskt uppvaknade …

Min klädsamma fyllighet har nu lett till att jag förutom att motionera också bantar = får mindre mat …… Som brukligt i vår familj är det matte som fattat detta kloka ???? … beslut … Morrrrr…..

Yarri poserar ....

Så nu vill jag gärna dela med mig till mattes läsare av mina bästa träningstips …. Passar utmärkt för tvåbeningar också… Även om min matte inte riktigt fattat det ännu … Hon tror på Friskis och Svettis … Det gör då inte jag …..

Yarri 1...

Börja promenaden med lite uppvärmningsövningar …. Stretcha nacken med att kika åt alla håll …. Tar ca 3-4 min …. OBS ! … Om det passerar förbi en annan hund … så ignorera … Jag brukar blåsa upp mig ibland … Men det verkar vara nåt som irriterar min matte så det är lugnast att låta bli ….

Yarri, nosaren...

Fortsätt sen med att värma upp näsan …. Tvåbeningar slår två flugor i en smäll …. De övar upp sitt urusla luktsinne och får samtidigt böja på ryggen för att nå marken ….. Denna övning kan med fördel pågå 10 min i starten för att sedan läggas in med jämna mellanrum under träningspasset…..

Yarri klättrar...1

Nästa övning är att klättra upp på en hög snöhög …. Bra träning för armar och benmuskler …… Passa samtidigt på att kolla åt olika håll så nackmusklerna tränas och sträcks ut ….

Yarri 4...klättrar neråt

På nervägen så kan ni spänna magen, för då tränar ni magmusklerna också …. Förutsatt att ni tar er ner som mig … alltså på fyra ben …. Glöm för all del inte bort attt träna näsan … En underskattad träningsform hos tvåbeningar ….

Yarri bär sin skinnrulle...1

Här kommer två övningar för käkmuskulaturen …. Bär något i munnen , och släpp inte ifrån er det ni har om nån försöker ta det av er …..

Yarri skäller...1

Träna på att skälla …. Att voffa är en fantastisk träning för hela ansiktets muskulatur…. Pröva får ni se ….

Yarri, kliar sig...1

Sätt er ner och klia er med foten under hakan eller bak på halsen… Liksom upp emot ryggen …. Otroligt bra träning för lårmusklerna…. Ni skiftar såklart mellan att använda höger och vänster fot eller tass …. Håll gärna på i 5-10 minuter …..

Yarri i underläge..

Eller … Så tar ni mer er en större och tyngre kompis som ni kan brottas med i snön …. Här används alla musklerna … Värsta gymträningen, om jag får säga det själv …..

Yarri i snön ...

Det här är en bra övning för hela kroppen det med …. Far fram som en mullvad i snön …. Använd nosen …. Det kan finnas intressanta dofter under snön också !… Jag vet att det finns sorkar  ….

Yarri rullar sig...

Min favoritövning…. stretcha ut alla dina muskler …. Sprattla det värsta ni kan …. Passa samtidigt på att snöbada …. Då slipper ni förhoppningsvis badet då ni kommer hem …..

Yarri skakar av sig...

Skaka sedan loss ordentligt i slutet av träningspasset …. För ni vill väl inte ha stela muskler …..

Yarri, slickar sig om nosen... 1

Sist men inte minst …. Gör om det här om ni kan ….

Sa du nåt matte..

Och efter ett hårt träningspass …. Ja då är det helt ok att vila … Det gör jag bäst i mattes säng …. Sen jag bäddat om den, vill säga…

// Yarri

Det här inlägget postades i Yarri - Min älskade hundtuss ... Yarri - My beloved dog .... Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Mina bästa träningstips för två och fyrbenta ….

  1. Dan skriver:

    Det var ett och annat tips där men jag föredrar nog att träna som en tvåbening. 😉

  2. mariayarri skriver:

    Konstigt …. Jag som kom med så bra tips…. Undrars vad det var som inte föll dig i smaken 😉

  3. Janne Magnusson skriver:

    Haha, heja Yarri 🙂 Ska tipsa Qalle om dina träningsråd. Han har överdoserat julskinka i helgerna och har säkert ökat ett par pannor.

    Och husse har nog i ärlighetens namn råkat ut för samma sak han med, hmm 😉 Skulle behöva träna lite jag med alltså. Undrar vilken av grannarna man vågar försöka brotta ned i snön som Yarri gjorde??

    Härliga bilder, stilig modell och roliga bildtexter!!

    • mariayarri skriver:

      Tack för ditt beröm, lika trevligt som alltid att få !
      Tipsa du Qalle, han och Yarri kanske kan träna samtidigt 😉 …. De två skulle nog kanske komma överens om inte jag var med som ett störande oroselement 😉 … // M

  4. Eva Andersson skriver:

    Vilken stilig modell och utförliga roliga träningstips. Efter övervägande kom jag fram till att stretchningen ligger nog närmast för mig. Ska försöka komma ut skidor i helgen, säkert enklare för en tvåbening. Trevlig helg!

  5. mariayarri skriver:

    Jo visst är han stilig min sambo …. Jag gör som dig, håller mig till stretchningen …. Fast jag klättrade också upp för den där snöhögen, och såg väl ut ungefär som han ….. Men ner hasade jag allt på rumpan 😉 . Trevlig helg till dig också ! Själv ska jag tillbringa den på kliniken :). // M

  6. lagottocattleya skriver:

    Man tackar för tipsen och vidarebefordrar! Matte kan också VERKLIGEN behöva lite tips…vi har tyvärr ingen snö att bada i dock…Hälsa matte!

  7. anki skriver:

    så fina kort på gullivovven..roligt o lärorikt att få läsa;-)

  8. anita godman skriver:

    Fina fina kort på dig Yarri o tipsen var helt okay….Fast jag är inte tjock nu säger matte,men vadå kroppen ska ju hållas igång ändå….Vi har lagom me snö så jag kommer fram överallt på tomten,de händer ju att matte lägger ut grejer o jag får leta……Förresten min nos blir extra tränad nu,söta Nellie på andra sidan kanalen höglöper……..Svansvift från Jarro,matte hälsar oxå….

    • mariayarri skriver:

      Kan aldrig tro att du Jarro varit tjock ! Men visst är det bra med träning ändå …. Synd bara att jag och matte har lite olika åsikter om träningsmetoderna bara ..
      Intressant med Nellie , tror jag det att din näsa är på alerten hela tiden ett tag framöver !
      Yarri …. Ps / Matte hälsar till er båda / Ds

Kommentera

