Rundvandring i mina gamla hemtrakter ….

Landsväg 2...

Så här fint väder var det häromdagen , rätt kallt också, -21 …. Tänkte bara lägga in den för att visa er som bor söderut hur vägarna ser ut häruppe nu …. Det ser visserligen ”vintrigt” ut men det är otroligt lite snö mot vad vi brukar ha ….

De bilder som jag tänker visa nu är från idag …. Nästan alla är tagna från Stugun med omnejd ….. Har varit med mamma till frissan och då passade jag på att fota lite under tiden som hon blev fin i håret …..

Ren 2...

Som synes är vädret inte lika fint idag , -2 grader och mulet…. I vanlig ordning så träffar jag på mina kompisar renarna …..

Ren 5...

Som ihärdigt letar efter lavar och mossa att äta …..

Ren 9...

Sa du nåt ?? …..

Ren 4...

Här har vi lill Rudolf Junior ….. Otroligt charmig ! …

Ren 7...

Det gäller att hålla koll på sin flock …. Om det nu är den här vajan som är Packleader ….

Ren 10...

Och med bilden;  på vad jag tror är,  en minst sagt havande vaja  …. Så säger vi hej då till renarna … Och åker vidare ner mot Stugun ….

Stuguberget 3...

Utsikt från mammas frisering …. Stuguberget …. Jämtlands populäraste klätterberg….

På toppen av berget fanns i början av 1900-talet en dansbana….. Den stod dock lite väl nära kanten och efter upprepade olyckstill­bud revs banan ….. Nu finns där en fin gräsmatta och bra tältplats istället…..

Stuguberget 5...

Stora Berget …. Denna vägg är ca 80 m hög…..  Klippan består av flera olika bergarter. Mest är det finkornig granit, men det finns ställen, t.ex. Vita Väggen, som består av kvartsit. På andra ställen liknar klippan sandsten…..

På bergets olika väggpartier finns runt hundratalet klätterleder av varierande svårighetsgrad….

Stuguns gamla kyrka 1...

Stuguns gamla kyrka …… På initiativ av byggmästare Pål Persson …. Uppfördes en ny kyrka i Stugun…..  År 1786…  13 år efter att han lagt fram förslaget var både kyrka och klockstapel klara att invigas i Stugun ….. Inne i kyrkan finns medeltida träskulpturer som härstammar från 1671 års kyrka….

Altartavlan och predikstolen tillverkades av Johan Olofsson-Edler från Lockne ….  Han anses idag vara det norrländska 1700-talssnideriets mästare….

Stuguns klockstapel 1...

Klockstapeln var också Pål Perssons verk….. Förmodligen var det hans första större arbete…… Klockan gjöts 1778….

Pål Persson var endast 5 år gammal när han blev faderlös ….. Vid 13 års ålder gifte hans mamma om sig och de flyttade till Lit …. Han återvände som vuxen till Stugun och byggde en egen gård…
Boningshuset flyttades senare och är numera hembygdsgård i Stugun…..

Mest känd har Pål blivit för sitt mästerskap i att bygga klockstaplar med åttsidiga plan och lökkupoler …. . T ex  klockstapeln i Borgsjö 1782 och den vid Håsjö gamla kyrka i Jämtland från 1779 …… En kopia av den senare är uppförd på Skansen i Sthlm ….

Han har kallats ”den siste stormästaren inom den märkliga norrländska stapelkonsten” ….

Strömsnäs 4...

Den här gamla gården finns i Strånäset  …. Ser kanske inte mycket ut för världen men fick faktiskt 1986 utmärkelse som ”Årets byggnadsmärke ”…. Med motiveringen att det var en sällsynt välbevarad byggnad från strax före sekelskiftet  ….. Då var alla 13 byggnaderna som tillhörde gården i gott skick , vilket de inte är nu …

Sammanlagt har de inglasade verandorna 922 fönsterrutor …. varav den nedersta på norra sidan har 522 …. Undrars vem som skötte fönsterputsningen här ??  …. Träsniderierna på verandorna är otroligt  vackra än idag …..

Varför lägger jag nu  in en bild på det här … Jo , byggnadsmästare av denna en gång så vackra byggnad var min mammas farfar … Naturligtvis inte ensam  … men iaf  … Lite stolt är jag nog ändå när jag åker förbi en del av de gårdar han varit med att bygga upp ….

Själv bodde han med sin familj i ett litet torp i den by där jag kommer ifrån … Så långt ifrån dessa storslagna gårdar som man kan komma ….

Srömsnäs 2...

Detta är gårdens hönshus …. Som byggdes av en man som hette  Axel Åkerlund …. Hönshuset stod klart 1898 och byggdes oktagonalt i lusthusstil …. Fint skulle det vara … Även för hönsen …

Jag kan tycka det är tragiskt att just denna gård förfaller , ytskicken, om inte annat är i stort behov av renovering … Har tyvärr ingen aning vem som äger gården idag …..

Strömsnäs 6...

Den västra gården är betydligt mer bevarad …

Kor 5...

Nu har jag kommit tillbaka till Segnäset … Där mamma klipper sig…  Nedanför gården så gick de här korna …. 

Själv föredrar jag de fjällkossor som fanns då jag bodde hemma … de såg iaf ut som kor … Och hade riktiga konamn ; Brunstrumpa, Silva, Rödkulla…. Och inga horn hade de heller …

De här kossorna har säkert bara fått ett nummer, istället för ett namn …  tilldelat sig på en gul plast bricka i örat …. Högst opersonligt … Om jag nu får ha en åsikt om det … Och det får jag eftersom det är min blogg 😉 …..

Äldre hus 9...

Och bredvid där korna gick så låg det här gamla huset , gömt bland alla träd … Såna här hus kan jag fastna med blicken och kameralinsen på under en lång tid …

Det skulle vara intressant att få veta det här husets historia….

Äldre hus, fönster 5...

Visst blir man lite nyfiken på vad som finns innan för fönstret när man ser den här bilden ….

Vinterlandskap 36...

Faktiskt så tittade solen fram en kort stund …..

Vinterlandskap 2...

Men här har det börjat att skymma …

Vinterlandskap 9...

Hursom helst så är det otroligt fint här på Segnäset ….

Vinterlandskap 12...

Även när det skymmer ….

Mammas hus 2...

Nu är vi hemma hos mamma igen … Och det har börjat att snöa …

Kvällshimmel 1...

Nu har jag börjat färden tillbaka till stan …. Jag och min Nikon är inte överens om hur bilderna ska se ut i skymning/mörker … Men övning ger färdighet  ….

Kvällshimmel o väg 5...

Här var det mer himlens konstiga moln jag ville fånga än själva vägen ….. 

DSCN0341

Och med den här spöklika bilden på månen så säger den här natt markattan tack och hej för denna gång ….. // Maria

Det här inlägget postades i Foton - Årstider ... Photos - Seasons .... Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Rundvandring i mina gamla hemtrakter ….

  1. Dan skriver:

    Vackra vintervägar. Sådana där kor kan vi se här söderut också ända nere i Falsterbo finns det ett ”gäng” som går och betar. Jag är imponerad över att du kan så mycket om din byggd, historia och så. Men du är intresserad av historia så då är det väl lätt att ta till sig sådana kunskaper. Fina renar och så kraftig och med lång päls. Sådana vintriga renar kommer jag inte ihåg att jag har sett. Vilken otrolig utsikt från frissan! Det är annat än den betong vi får titta på här… 🙂
    Ha de//Dan

  2. mariayarri skriver:

    Historia är ett favoritämne, så är det …. Men som tur var finns ju nätet som bistår med årtal som jag inte minns.
    Jämtlands kulturhistoria är intressant när man tar sig tid att studera den lite närmare, och det gör jag ibland när andan faller på 😉 .
    Renarna har verkligen skaffat sig en rejäl vinterpäls nu, dom är så fina… Och som jag sagt tidigare, väldans godmodiga 😉 . Ingen brådska här inte …..
    Roligt att höra ifrån dig ! // Maria

  3. lagottocattleya skriver:

    Fantastiska bilder och texten mycket intressant. Jag gillar ju också historia och det är väl något jag ångrar att jag aldrig läste när jag ändå höll på på universiteten så många år. Men än är det inte försent…Husen är otroligt vackra – bor ingen i dem? Vilken stolthet du ska känna som har en nära släkting vars kunnighet bidragit till dessa mästerverk! Vilka fönster och vilken snickarglädje – underbart. Jag har alltid velat gå in i ett sådant hus för att se hur det ser ut inuti.

    Renar är så fina. Deras stora ”skor” och milda ögon. Du gör en njutbar kavalkad av hembygden! Tack för turen!

    • mariayarri skriver:

      Tyvärr vet jag inte om nån bor i husen numer , men det västra som var mer välbevarat såg åtminstone ut som om det hade nån som bode där …
      Du skulle se bilder på det vita när det var i sin glans dagar – otroligt vackert ! Idag kan man ju bara ana hur fint det har varit …. Jag skulle också vilja gå in där och kolla hur det ser ut inomhus …. Mest nyfiken är jag nog ändå på hönshuset ….

  4. lena samuelsson skriver:

    Hejsan ! Fast du tycker att ni har lite snö så skall du se här !! i går så regnade det sista bort…. i Ambjörbyn så har vi bara ett tunnt täcke men det hållet iaf till skoteråkning när viljan finns.
    Vilka underbararenar …..vilken päls….
    Vi får höras någon dag på telefon. Kram och lycka till med den fina bloggen 🙂

    • mariayarri skriver:

      Stakars er .. som har så lite snö ! På vintern ska det var vitt och kallt 😉 … I vart fall på mina breddgrader 🙂 .
      Ja, du skulle se de här renarna , de är otroliga djur . Kalven var hur söt som socker .
      Jag är så imponerad av deras lugn som det nog bara är rovdjuren som kan rubba på .
      Korten tog jag bara på nån meters håll, så de är inte direkt rädda … Eller så anser de att jag ser ut som en av dom ;)..
      Absolut att vi måste höras av , det är alldeles för länge sen vi hördes av nu // Maria

    • mariayarri skriver:

      Thank you ! I´m glad that you liked them, especially when i know what a fantastic photgrapher you are, i´m stunned every time i visit your blog and take a look of your photos !
      So i really appreciate that you visit my blog . // Maria

  5. Ilpo Krans skriver:

    Fina foton M! Du har ju talang!

Kommentera

