Solen ….

Vinterbild 3, 3...

Fredag morgon …. -26 grader …. Inte den optimala temperaturen att fotografera i … Men här kommer ett axplock av de bilder som jag tog då solen äntligen kom fram ur grådiset som var på morgonen ….

Solen är otroligt skarp …. vilket kommer att synas på bilderna längre fram …… Men den värmde inte så mycket …. -16 som varmast … Så mina fingrar blev rätt stelfrusna ….

Vinterbild 4, 4, 4...

Naturens egna konstverk ….. Kan se ut på olika sätt …

De bilder som kommer nu delar jag in i färger … Gemensam nämnare oavsett färg är solen …. Och att de är tagna samma dag som ovanstående bilder ….

Först ut är den gula serien ….

Träd o sol 10...

Vår närmaste stjärna är solen….

Jämfört med andra stjärnor i Vintergatan är solen en relativt liten stjärna…..

Träd o sol 13, 13...

Solen är ca 4,5 miljarder år gammal, och har ungefär 5 miljarder år kvar innan vätet tar slut……

Em sol 14, 14...

När vätet tar slut kommer vår sol att gå från att vara en huvudseriestjärna (det steg då väte omvandlas till helium) …. För att sen bli en vit dvärg …… Med ungefär samma storlek som jorden…

Träd o sol 15, 15...

Solens diameter är 109 gånger så stor som jordens och 10 gånger så stor som Jupiters…. Som är vår största planet i solsystemet….. Över en miljon jordar ( jordklot ) skulle kunna rymmas i solen…..

Och nu går vi över till den röda serien av kort …..

Röd himmel 1, 1, 1...

Precis som planeterna roterar solen …. För solen tar det ungefär en månad att avsluta ett varv ….

Ljuset från solen färdas med en hastighet av 299 792 kilometer per sekund…. och når då jorden på lite drygt 8 minuter……

Röd himmel, utsikt 7, 7...

Om man skulle ta en bil med obegränsad bränsletillgång….. Och köra den med en hastighet av 100 kilometer i timmen … 24 timmar om dygnet …. Så skulle det ta ungefär 170 år för oss att nå solen…..

Röd himmel 3, 3, 3...

Varje sekund omvandlas cirka fyra miljoner ton av solens materia till energi ….. Vilket bland annat producerar värmen som vi känner och ljuset som vi ser här på jorden …..

Solen avger mer energi på en sekund än all energi vi människor har förbrukat under vår tid på jorden…..

Vinterbild, utsikt 3,3,3...

När solens energi tar slut om cirka fyra och en halv miljarder år så kommer den att börja svälla som en gigantisk röd ballong…..

Den kommer att bli 100 gånger större än sin nuvarande storlek och svälja planeterna Merkurius, Venus, jorden och kanske även Mars….. Men det är ju nåt som vi inte kommer att få uppleva ….

Röd himmel, utsikt 4, 4...

I många kulturer har man dyrkat solen som en gud….. I Grekland – Helios …..  Assyriska och Babyloniska mytologin – Shamash…. Egypten – Ra…  Indien – Suraya ….

I den romerska mytologin fanns guden  Sol Invictus ….  Och troligen är det den guden ….  som gett oss namnet på den stjärna som vi kallar solen….  

Hos oss häruppe i Norden,  dyrkades inte solen som en gud….  Solen var ett av de fyra elementen = elden  …. Vi tillbad istället ljusguden Balder ….

Hästar 1, 1...

Men nu börjar det bli kväller …. Temperaturen är -20 … Så med den här bilden på de fina hästarna ….. Som liksom jag saknar dagens  solstrålar … Och troligen vill in i värmen och få i sig lite mat …. så säger jag tack och hej ! // Maria

Det här inlägget postades i Foton - Årstider ... Photos - Seasons .... Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Solen ….

  1. Dan skriver:

    Du är påläst – eller väldigt kunnig. Önskar jag hade koll som du..
    Bild nr 2 verkar ha låg sol. Går solen sin runda nära horisonten där uppe nu? Bild nr 10 och 11 tycker jag är finast. Hästar är alltid fina, fryser de eller är de väldigt tåliga tro?? Bilden på hästarna är ljus för att vara strax före solnedgång. Var det så ljust i verkligheten?

  2. mariayarri skriver:

    En del är kunskap men mycket läser jag mig till beroende på vad jag vill skriva om till mina bilder .. Det ena ger det andra 😉 ..
    Solen börjar att komma upp mer och mer på himlen nu men den står rätt lågt på em …
    Tror inte hästarna frös, de hade sina täcken …. En vän har sagt till mig att hästar tål kyla bra men inte att bli blöta och kalla vid regnväder …

    Ljuset är så i verkligheten … Ändrar aldrig på det i mina bilder … Den bilden var den sista jag tog den dagen .. Tror att ljuset ser annorlunda ut eftersom de andra bilderna mestadels är tagna i motljus och på lite högre höjd…. Här fotade jag längre ner mot samhället och solen var inte framme … // Maria

  3. lagottocattleya skriver:

    Fantastiska fakta och så ljuvliga bilder! Jag är förtjust i det röda skenet också. Det är märkligt att tänka på universum och att vi är små, betydelselösa prickar i allt detta stora. Men det är så det ska vara. Jag älskar att inse hur betydelselöst allting som känns viktigt är. Det lättar på trycket och tar bort självfixeringen – men är samtidigt lite sorgligt, förstås.

    • mariayarri skriver:

      Rymden är ett mäktigt och fascinerande ämne att fördjupa sig i …. Inte minst det som handlar om solen … Utan den skulle vi vara intet ….

      Rolig att fota är den också … På just de här bilderna har jag använt min gamla Canon … Av nån anledning som jag inte fattar så tar den bättre bilder av solen än min Nikon …
      Tar jag en bild riktad direkt mot solen med den kameran, så blir det massor av röda prickar omkring som jag inte vill ha med ….. Å andra sidan så blir bilderna tagna med Canon mer gryniga … // Maria

Kommentera

