Bara att gilla läget ….

 Segnäset 8...

Idag tänkte jag skriva lite om hur äldre kan bli utnyttjade av ”sk” vänner och andra bekanta .  Jag kommer att berätta om händelser som rört min pappa innan han fick sin hjärnblödning ….

Som jag skrivit tidigare så är det svårt att hantera det faktum att ens föräldrar förändras … Och att de  kanske inte alltid fattar så kloka beslut …. Men eftersom de inte är omyndigförklarade  så får besluten ändå fattas av dom själva …. Trots att konsekvenserna kan bli katastrofala ….

Segnäset 2, 2...

Pappa lyckades genom sina mindre kloka beslut rasera hela sin ekonomi innan kom in på sjukhuset … Han köpte bl a 2 bilar av en  sk god vän … De var allt annat än bra men pappa var så nöjd med sina billiga bilinköp á ca 40 000 st …. För att finansiera den sista bilen så sålde han sitt skogskifte ….. En skog han fick mindre betalt för än vad en av bilarna kostade ….

Han hade också sålt av marken där den gamla butiken som tillhörde gården stod, dock ej själva butiken …. Alla övriga inägor/marker som tillhörde gården hade han redan tidigare avyttrat …

Segnäset 4...

När jag blev pappas godman och fick full insyn i hans ekonomi så visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta … Jag minns att jag satt på en stol i köket och bara stirrade rätt ut i tomma luften i säkert 1 timma …

Sen fick jag panik … För jag insåg snabbt att pappa inte alls hade pengar till sina räkningar … Och absolut inte sedan han hamnade på sjukhus … För nu tillkom räkningen på vårdavgiften …. Och var det nåt han inte hade råd med så var det dubbla boendekostnader…

Jag blev alldeles iskall inombords när jag insåg att från och med nu så kommer det att bli jag som måste försörja honom …  Under ett bra tag framåt … I vart fall tills hans hem var sålt … Och det låg rätt långt fram i tiden …. Närmare bestämt drygt 1½ år framåt …..

Vinterlandskap 38...

Nu kanske ni tänker att jag borde ordnat så att han kunde få hjälp via soc eller bostadsbidrag  …. Men han  skulle aldrig få några soc. bidrag eftersom han hade sin gård kvar … Av samma anledning så fick han heller inget bostadsbidrag ….

En släktgård  skulle tömmas på saker och sedan avyttras …. En gård som i nuläget bara var just en gård i dåligt skick, utan mark …  En gammal gårdsbutik sedan 1859 som stod på en annan persons mark… Samt pappas snickeri… Allt behövde säljas rätt omgående… MEN …. Då tillkom ett annat faktum … Pappa vägrade gå med på att gården skulle säljas …

Vad är det man säger …. Det är bara att gilla läget  …. Kan upplysa er,  att om det var det nåt jag hade svårt att göra just då …. Så var det att gilla läget ….

Segnäset 7...

Sen kom en period för mig med rätt mycket ilska …. En ilska över hur männsikor kan utnyttja en äldre man som absolut inte var klar och redig ….I synnerhet inte då det gällde pengars värde ….

Han som köpte skogen ansåg att pappa fått en mycket skälig betalning för den …. Det skulle senare visa sig vara ett pris som låg några hundratusen under det egentliga värdet ….

Den här mannens egen far,  gav pappa 500:- för all ved som han hade, färdigkluven och torkad …. Jag vet inte hur många kubik det var … Men rätt många iaf enl en av pappas riktiga vänner som hjälpt honom med den … De av er som nångång köpt ved …. Förstår säkert att det här var ett skampris…

När jag kom in i bilden som godman så krävde de betalt för snöröjning och sandning som de sa att de utfört hos pappa de senaste 5 åren innan han fick sin hjärnblödning ….

Nån vecka efter att pappa insjuknat så blev jag uppringd av ovannämnde persons far …. Han ville då informera mig om att pappa hade velat att de ( far och son ) skulle få överta hans hus/gård …. Som en gåva ….

Vidare skulle pappa ha sagt att det enda jag skulle ärva efter honom var några tavlor …. 

 Samme man påtalade särskilt att han aldrig märkt att pappa på nåt vis skulle vara dement och inte kunna fatta egna beslut …. Eller inte förstå sig på det här med pengar ….

Äldre hus 1...

Pappa hade verkligen ingen koll på pengars värde under den här tidsperioden och det utnyttjades tyvärr på värsta sätt ….

Att sedan säga till mig att de inte sett minsta tecken på förändrat beteende hos min pappa …. Ja , det var den största lögn jag hört på länge …. Och gjorde mig så förbannad på ren svenska att jag tillslut sa till dom vad jag tycker om människor som är totalt skrupelfria och lurar, ljuger och utnyttjar en äldre mans förvirring för att på ”enklaste” sätt skaffa sig mer tillgångar att tjäna pengar på ….

Äldre hus 6...

Jag kan faktiskt inte uttrycka i ord vad jag kände och fortfarande känner för dessa människor  …. Men avsky och förakt … Är nog rätt nära sanningen iaf  …. Sen fanns det fler personer, upptäckte jag efterhand som utnyttjat honom ekonomiskt ….

Magnus Uggla har gjort en låt som heter ”Jag mår illa ” …. Och det var precis vad jag gjorde … Mådde illa …. Över hela denna bedrövliga situation som jag nu på nåt vis måste reda upp …. För ingen annan skulle ju göra det … Pappa hade ju bara mig ….

Äldre hus 4...

Under alla år, har pappa utåt sett,  gett intrycket av att ha en mycket god ekonomi …. Inget kunde vara mer felaktigt …. I synnerhet inte de sista åren innan han kom in på sjukhus ….

I takt med mina mindre roliga upptäckter som rörde hans ekonomi … Tappade jag tilltron till vissa personers så totala avsaknad av nån slags ärlighet eller heder …

Att bli godman …. Var inget som jag hade tänkt mig att bli … Utan mer eller mindre kastades in i,  då pappas både psykiska och fysiska tillstånd krävde det …. Och för att läget var rätt akut … Att få en utomstående godman utsedd skulle ta tid fick jag veta … Lång tid …. En tid som varken pappa eller jag hade …..

Om vi på nåt vis skulle få tillbaka pappas skog … Ja då kunde vi inte vänta i kanske 1 år på att få en godman utsedd av tingsrätten…. Fast det var ju bara ett av många akuta ekonomiska problem som han hade … Och som måste tas tag i ….

Så återigen var det bara att gilla läget ….

// Maria

Det här inlägget postades i Att vara anhörig ... To be a relative .... Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Bara att gilla läget ….

  1. lagottocattleya skriver:

    Åh, Maria, det gör mig så ont om dig och din pappa…människor är verkligen totalt skrupelfria. Smärtan är nästintill outhärdlig när man utsätts för sådant. Och hur man än försöker går det inte att förlåta dessa människor. Det är också lätt att helt och hållet tappa tron på människan när sådant händer. Att du orkade ta i detta och arbeta samtidigt förstår jag inte. Det hade varit tufft nog om ni hade varit flera. (Men din syster? Hade du ingen hjälp där?)

    Farfar här blev också grymt lurad och bedragen. Inte så mycket som din pappa kanske, men när han blev förvirrad och drabbades av flera små hjärnblödningar så fick han för sig att starta olika – fullständigt vansinniga projekt. Det gick inte att stoppa honom. Han skulle anlägga kräftdamm och han skulle sälja av från gården så att byn kunde växa och det skulle byggas hus bakom och runt gården. De fina ängsmarkerna skulle ödeläggas och skogen skulle röjas. En del lyckades barnen förhindra, men med annat var det för sent…

    Gården försvann inte i alla fall, utan såldes när även farmor gått bort.

    Du skriver så fint. Man känner så mycket.

    • mariayarri skriver:

      Jo det var en rätt tuff tid när jag upptäckte vad som hänt … Det var nog ilskan mot vissa personer som fick mig att kämpa på ….
      Min syster har inte samma pappa som mig så därför var jag själv men jag hade ovärderlig hjälp av 2 väninnor och min dåvarande särbo då jag började att röja upp i hans hus …. Utan den hjälpen vet det sjutton om jag mäktat med allt ….
      Men den ekonomiska biten var det ju bara jag som kunde ta tag i …. Och idag , har jag svårt att förstå hur jag fixade i synnerhet försörjningen av både mig själv och honom på mina 75 % ….
      Samtidigt som det här pågick så skulle jag ju hinna med att vara med honom på lasarettet och hjälpa till med hans träning … Och sköta mitt eget arbete ….
      Om möjligheten att klona sig hade funnits då, hade jag nog tackat ja till den …. 😉

      Så tråkigt att läsa det du skriver om din farfar …. Man undrar hur såna personer som lurar äldre kan sova om nätterna ? Eller klara av att se sig själva i en spegel …..
      Det värsta är att vi nog inte är de enda som råkat ut för sån´t här ! Och det i sig är en sorglig och skrämmande insikt …..

      Tack också för ditt beröm om hur jag skriver , det blir jag glad för !
      Jag vill ju beskriva den verkligheten som var då, på ett avskalat sätt utan att den ska bli snaskig eller självömkande . // Maria

  2. Janne Magnusson skriver:

    Vad man blir beklämd då man hör sånt här! Jävla folk det finns! Undrar om de sover gott om nätterna, eller om det inte bekommer dem alls att lura folk för egen ekonomisk vinning??

    • mariayarri skriver:

      Jävla folk … En bra beskrivning och sammanfattning av dig som jag helt instämmer i !
      Tyvärr tror jag att den enda som sov dåligt om nätterna var jag … Och min fyrbente sambo som blev störd av mina nattliga vandringar runt i lägenheten 😉 …
      Det värsta var att pappa troligen inte var den ende som de här människorna hade lurat av egendom …

      Tack för att du fortsätter att hänga med i bloggen även om ämnena i mina inlägg inte är de roligaste alla gånger … Och det känns bra att få ta del av dina och andras kommentarer / åsikter. // Maria

Kommentera

