Flytten… En känsla av hopplöshet, inför situationen …

Fjällen 14, 14...

Bilderna i dagens inlägg har jag tagit under veckan …. Och motiven är från fjällvärlden,  som jag ser den … Vissa foton är lite suddiga medans andra är mer skarpa …. 

Suddiga och skarpa … Är också bra ord för hur mamma och Kalles känslor varit under veckan, då de funderat på om de skulle tacka ja eller nej till boendet som de erbjöds ….

Fjällen 16...

När vi nu äntligen fick mamma placerad i kön för särskilt boende så föll en stor sten från mina och Evas axlar ….

När vi sen,  efter bara nån dags köande fick erbjudandet om den här lägenheten i det helt nystartade boendet … Ja då kändes det nästan för bra för att vara sant … 

Fjällen 22, 22...

Om det föll en sten från mina och Evas axlar , så flyttade den stenen istället över till mamma och Kalles axlar … För nu blev det här med flytten väldigt påtagligt … Då de insåg att deras invanda liv och vardag skulle rivas upp …. 

Som jag skrev tidigare så var varken mamma eller Kalle så särskilt imponerade av vare sig boendet i allmänhet eller lägenheten i synnerhet …

Nu fick de några dagars extra tidsfrist att bestämma sig …. Och  i Onsdags så ringde de Eva och berättade att de ändå skulle tacka ja … Men de ville inte flytta in på en gång utan kanske i början av April, i vart fall inte tidigare ….

Fjällen 25, 25...

En väl förberedd flytt till särskilt boende,  kan minska flyttens negativa konsekvenser för personer med demenssjukdom …  Så skriver iaf Socialstyrelsen … 

Med negativa konsekvenser så menar dom t ex;  ökad förvirring, ökad nedstämdhet, sömnstörning, magproblem, viktnedgång … Men kanske viktigast av allt … Känslorna av övergivenhet och hopplöshet … 

Nu trodde vi att pga de  stora problem vi haft med att få in mamma i kön … Så kanske kommunen kunde vara lite tillmötesgående i mammas önskemål om inflyttning ….

Men icke sa nicke … Hyreskontraktet ska gälla från nu … Huruvida de kan få anstånd med att flytta in till i April vet vi inte idag …. Men vi hoppas iaf på det … Eftersom de nu betalar hyra ….

Fjällen 47, 47...

Det har varit en tuff vecka , veckan som varit innan de nu bestämde sig för att tacka ja … En vecka där vi stött och blött argument om varför de inte kan bo kvar hemma …

De har varit så ledsna och arga över att de inte kan bo kvar hemma … Mamma har av och till tyckt att hon är omyndigförklarad … Och hur blir det om man inte trivs … Kan man få en annan lägenhet i ett annat boende då … 

Och var inte lägenheten för stor …. Kunde de inte bo 2 st i en etta istället …. Jag kommer aldrig att trivas med de där stora fönstren…. Det är för långt till affären ….

Fjällen 49, 49...

Frågorna och funderingarna har varit många och det kan jag förstå … Likaså deras oro för hur det ska bli om de inte trivs … Vem av oss skulle inte känna så …

Sen ser och hör jag deras ångest över sin egen hjälplöshet … Hur sorgsna de låter då de försöker beskriva hur hopplöst det är att bli gammal och inte kunna få bestämma själv utan vara utelämnad till att andra ska hjälpa en ….

Från att alltid själva ha varit de som velat hjälpa så är de nu helt utelämnade till andras goda vilja att hjälpa …. Och med det följer också känslan av att vara beroende av andra …

En känsla som kan vara nog så jobbig att gå omkring med …. Det är bara att gå till sig själv och känna efter hur det skulle vara … 

Fjällen 26, 26...

Så med den vetskapen … Om hur de ser på sin situation så känns det rätt futtigt att börja skriva om sina egna känslor … 

Så jag tror jag struntar i det …. Det är liksom rätt små problem i sammanhanget …. 

// Maria

Det här inlägget postades i Att vara anhörig ... To be a relative .... Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Flytten… En känsla av hopplöshet, inför situationen …

  1. Janne Magnusson skriver:

    Vad bra att de accepterar att flytta i alla fall! Blir säkert bra bara de kommit dit och bott in sig lite.
    Och så länge hyran blir betald väljer man väl själv då man vill flytta in??
    Säg bara till om du behöver rå muskelstyrka vid själva flyttningen. Då skickar jag dit Lena 🙂
    Skämt åsido, hojta till du om det behövs bärhjälp.
    Mvh Janne

    • mariayarri skriver:

      Jo det känns bra att de ska flytta men jag oroar mig ändå för att de ska vantrivas …. Men jag hoppas verkligen att det inte blir så ….
      🙂 Ni är de bästa grannar man kan ha ! … Vi ska försöka flytta lite saker vart efter men jag lovar att höra av mig om vi behöver lite bärhjälp…. Min sambo bär helst bara vantar … Möjligen också på ett och annat gnagben … // Maria

  2. lagottocattleya skriver:

    Du är en mästare i att förmedla det känslotumult som råder. Jag kan bara hoppas att det blir lika bra som för mina föräldrar. Mamma ville egentligen inte flytta och pratade bara om alla ”fel” hon tyckte att den nya lägenheten hade. Så var det läget och så var det avståndet till affären och så var det… Men de stortrivs nu efter två år på nya stället. Ibland kommer det kommentarer och negativa tankar om att ” vi hade det bättre innan” och ”nu har vi ingen trädgård” osv. Men mamma promenerar varje dag och är inte jag med så går hon faktiskt själv. Det enda hon är riktigt missnöjd med nu är att vi inte kommer dit tillräckligt ofta fastän vi bor närmre …

    Jag tror det ordnar sig för din mamma och mannen och för er syskon!

    • mariayarri skriver:

      Jag hoppas att det blir som för dina föräldrar … Men i nuläget känns det högst osäkert …
      Pratade med henne i kväll och hon lät nästan som vanligt, då blir man glad men samtidigt fundersam på om det är rätt att flytta henne … Kanske skulle hon klara sig med hemtjänst ett tag till ….
      Jag vill ju att allt ska bli så bra som det är möjligt …. // Maria

  3. lena samuelsson skriver:

    Ja du Maria så svårt det är ! Hoppas för deras och eran skull att de accepterat och inte bara ger med sig . Du får hälsa så mycket från mig . Fina bilder på fjället du tagit 🙂 . Du får fundera en gång till på om du inte skall gå med i FB för där läger jag ut en del bilder som jag tror du skulle gilla 🙂 Du kan var med med ett påhittat namn , det har jag andra så är . Fundera på detta . Kram

    • mariayarri skriver:

      Hej Lena ! Tyvärr tror jag att mamma och Kalle har gett sig … Och det är det som oroar mig mest för hur det ska bli ….
      Sen var det detta med FB … Du vet ju min inställning till just det sociala mediet … Men OK , jag ska fundera igen 😉 …
      Ser väldigt gärna dina bilder men hade helst sett att du inte haft dom där …. Kanske du ska börja blogga här på WordPress istället , du kan ha en fotoblogg! Jag röstar för det förslaget 🙂 // Maria

  4. Dan skriver:

    Du skriver lättläst och det passar mig alldeles utmärkt 🙂 🙂
    Du beskriver bra…………jobbigt dilemma…fast du inte skriver om dig själv så gör din berättelse att vi som läser kan förstå hur du känner….( tror jag 😉 ) Viktigt med igenkännande . gamla saker för tryggheten och antagligen också för minnesträningen och i bästa fall dämpar det också nedstämdhet och andra ”låga” tankar.

    Jag röstar med dig ……. fotoblogg!
    Själv är jag förstås med i båda 😉

  5. mariayarri skriver:

    Hej Dan ! Du är bra för mitt ” skrivego ” … Uppskattar verkligen det du skriver/säger .
    I morgon ska jag och min syster till boendet och klura ut hur vi ska möblera , Mamma vill inte alls hålla på med det , hon vill bara flytta in säger hon …
    Och det är Ok för oss, vill mamma ändra sedan så fixar vi det då .

    Hoppas Lena läser att det är fler än jag som tycker hon ska skaffa en fotoblogg här på WordPress 🙂 .. Jag vill ju helst inte vara med i FB men jag är väl snart den enda människan som inte är med i det forumet… // Maria

Kommentera

