Hur gick det sen ….

Grankottar 11, 11, 11...

Jag undrar hur pass vanligt det är att människor utnyttjar äldre personers tappade minnesfunktioner och förmåga att fatta kloka beslut … 

Inte helt ovanligt tror jag iaf … Även om jag helst hade velat skriva att så inte är fallet …

Grankottar 10, 10, 10...

Som jag skrev tidigare så var det inte kul att få insikt i hur pappa skött sin ekonomi de sista åren innan han blev riktigt dålig … Jag var rätt lamslagen i början, hade ingen aning i vilken ända jag skulle börja att reda ut allt ….

Min första tanke var att  huset måste säljas …. Nu vägrade han ju att göra det under en tid … Samtalen med Överförmyndaren var många och långa  …  Mest bekymrad var Överförmyndaren över hur jag skulle få pappas skog tillbaka … Pappa hade ju redan sålt den …

Grankott kvist 2, 2, 2...

En kväll när jag var jäkligt förtvivlad över både min och pappas ekonomi …. Som för tillfället och helt plötsligen var gemensam … Så kom jag på att pappa under många år av och till hjälpt en av Jämtlands största finansmän, som tyvärr inte längre finns ibland oss ….

Den här mannen hade en stor kunskap i skog, då han bland mycket annat också ägde skogsföretag…. Så jag skrev ett brev till Maths på vinst och förlust och berättade om den här yngre mannen som köpt pappas skog och till vilket pris han fått den …

Grankottar 6, 6, 6...

Det tog nog bara nån dag så ringde Maths upp och beklagade att han inte hört av sig på en gång …. Han blev milt sagt bestört då han hörde hur detta skogköp gått till, dessutom kände han pappa väl och visste att han normalt sett aldrig skulle ha gjort såhär…

Nu blev det så att han skickade en av sina anställda till pappas skog med uppdrag att värdera den … Det gick nån dag och sen ringde han och berättade att pappa fått flera hundra tusen för lite för sitt skogskifte …

Jag trodde knappt mina öron … Men ändå var det nånstans det här jag misstänkt inom mig … Först blev jag arg, riktigt arg … Jag svor ve och förbannelse över den här mannen …. Sen blev jag förtvivlad och ledsen över hur de utan minsta samvete kunnat utnyttja pappa så skamlöst ….

Grankottar 1, 1, 1...

Rådet från Maths var att jag skulle försöka prata med köparen och få honom att förstå att detta var fel … Och om han nu inte skulle lyssna till mig så bad Maths mig höra av sig till honom igen … För då skulle han fundera på hur jag kunde gå vidare …

Så jag följde hans råd och ringde för att prata med den här personen … Han var förvånad över att jag ringde … Och mest förvånad blev han över att jag inte var nöjd med de pengar han betalt till pappa …

Han förklarade att han minsann gjort flera skogsaffärer med andra där i byarna och ingen hade klagat på de summor han betalat … förutom jag då …

När jag frågade om han tyckte att pappa var klar och redig så undrade han vad jag menade … Antydde jag att han lurat pappa på pengar … Han menade på fullt allvar att pappa var fullt klar och redig … Vidare så lät han meddela att pappa inte var omyndigförklarad  …  Men hur var det egentligen ställt med mig …

Grankottar 4, 4, 4...

Och då rann bägaren över … För att göra en lång och ilsken historia kort så upplyste jag honom om att han var den enda som ansåg att pappa var klar och redig … Ingen av pappas riktiga vänner höll  med honom … Och vad gällde mitt förstånd så var det inget som han behövde ha någon åsikt om ….

Däremot ville jag ha svar  på vad han ansåg att skogen var värd … Och det var den summan som han fått av pappa … Bra sa jag .. Då köper jag tillbaka skogen för den summan ! …. Nä, nä .. det kan du inte göra … Jag säljer den inte … Idag , har skogen ett annat värde …. 

Grankottar 9, 9, 9...

Informerade honom då att jag gjort lite egen undersökning innan jag ringde honom … Jag hade bl a kollat upp att det papper som ska skickas in,  då man köpt en skog,  inte var gjort, fast det nästan gått ett år sedan köpet  … Vilket innebar att skogen fortfarande var registrerad på pappa ….

Berättade vidare att jag fått skogen värderad,  och att det  var långt ifrån den summan som han fått av pappa … Då hade han mage att fråga vad det var för en, underförstått, okunnig person som gjort den värderingen … Och när jag berättade vem jag pratat med , ja då började han bli märkbart stressad ….

Grankottar 5, 5, 5...

Han avslutade samtalet med att säga att han inte tänkte sälja tillbaka skogen men att han skulle fundera på det jag sagt … Själv avslutade jag med att säga att vi hädanefter kommer att talas vid via advokat …

Nu vet jag att Maths pratade med den här personens far men det samtalet gav inget då fadern ansåg som sonen att pappa inte var omyndigförklarad och fick sälja vad han ville till vem han ville … Och till vilket pris som helst ….

Sen ringde fadern upp mig och tyckte att jag var en konstig dotter som drog in den här finansmannen bara för att jag inte var nöjd med att pappa sålt bort sin skog …

Det var i samma samtal som han upplyste mig om att pappa egentligen ville att de skulle få hans gård i gåva och att jag bara skulle få några tavlor som arv efter min far…

Grankott kvist 1, 1, 1, 1...

I och med det hade far och son retat upp mig till ett ursinne som nog aldrig nån kommer att lyckas med igen … Jag lät informera dom båda fast i olika samtal,  att jag kommer anlita advokater och att de i slutändan kommer att få sälja tillbaka skogen till pappa  + betala rättegångskostnader och få sitt ”goda namn och rykte” så förstört att någon knappast vill göra en skog affär med dom igen …

Inte vet jag vad som tog skruv men jag vet att Maths namn vägde tungt in och att han var pappas vän samt det faktum att de kanske skulle få betala rättegångskostnaderna  … Hur som helst så ringde sonen upp dagen efter mitt samtal med honom och sa att han gick med på att sälja tillbaka skogen …

Och det hela slutade med att jag fick köpa tillbaka den för det pris pappa gav + 3o00:- i ränta … Pappa grät när jag berättade för honom att skogen var hans igen … Men efter en stund så skrattade han till lite och sa; Maria, nu har du ju jaktmarker igen … Då kan du jaga där … 

Nu har det inte blivit så än,  pappa … Men vem vet  en dag kanske … 

Grankottar 7, 7, 7...

Jag vill avsluta med att tillägna det här inlägget till Maths, som Jag hade flera samtal med under den här tiden …. Tyvärr gick han hastigt och oväntat bort i höstas  …

Han var i mina ögon en otroligt fin och varm människa … Som lyssnade, brydde sig och tog sig tid … Med en äldre mans bekymmer … Trots att han då befann sig i en situation där hans egna affärer rannsakades i alla de stora tidningarna inklusive våra egna här i Jämtland … All heder åt en sådan person …. 

// Maria

Det här inlägget postades i Att vara anhörig ... To be a relative .... Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Hur gick det sen ….

  1. Susanne skriver:

    Rätt och riktigt… Bra att du stod upp för din far!

    • mariayarri skriver:

      Tack , det känns bra att jag gjorde det … Men då var det rätt slitsamt men rätt ska vara rätt, tycker jag . // Maria

    • Bengt o Siv skriver:

      Hej Maria.Tack för ditt enastående arbete med Kalle o Gun-Britt.Vi har nyss pratat med dem båda,det lät som det var okey?Vi kommer till helgen o då besöker vi dom.Kramar till dig.Bengt o Siv

      • mariayarri skriver:

        Hej ! Tack för att ni tycker att det gått bra .
        Vi har hjälpts åt Eva och jag, sen har som tur var Christer och Patrik också varit med och hjälpt till, inte minst igår . Jag hade ingen möjlighet mer än att städa och fixa det sista i deras lägenhet då, eftersom pappa är så dålig.

        Jag åkte dit nu i kväll för att titta till dom och det var bättre än i morse och de är rätt nöjda med allt . Allra bäst har det gått att flytta för katten Lisa , hon har blivit som en ny katt, visserligen lite skygg men inte alls som i Östbyn.

        Jag åker dit i morgon bitti igen och i morgon kväll och kollar till dom.
        När jag kom ikväll så satt de ute med de andra i matsalen och åt . De är nåt de valt själva att göra och det tror jag är bra . De äter bättre då än när de är för sig själva .

        Det känns som om detta boende är klockrent för dom båda , inte minst för att det finns personal att tillgå dygnet om … när det behovet finns.

        Hoppas att vi ses då nästa helg ! // Kram till er båda från mig // Maria

  2. Janne544@hotmail.com skriver:

    Man blir ju matt när man hör sånt här! Skulle vilja höra namnen på de här filurerna nån gång. Men det tar vi vid nästa grannpartaj.

    • mariayarri skriver:

      Ja , jag kan lova att jag var matt i pälsen innan detta elände var klart …. Men är glad att det löste sig tillslut .
      Tyvärr kommer inte jag till Anette i April , jag jobbar hela den helgen . Får väl fixa till nåt meeting efter det istället . Jag och sambon ser fram emot att ha Qalle som gäst, Yarri planerar för fullt lämplig meny och aktiviteter 😉 // Maria

Kommentera

