Min blogg …. my blog ….

Vallsundsbron 2, 2...

Just nu räcker tiden inte till för att hinna med och uppdatera min blogg som jag skulle vilja … Jag vet att uppdatering är viktigt i bloggvärlden om man vill behålla sina läsare … Och att vara aktiv med att läsa och kommentera i sina nyfunna vänners bloggar …

Jag hinner tyvärr inget av detta i nuläget … Om mitt liv var stressigt för två veckor sen så är det intet mot vad det är nu …

Right now, i don´t have enough time, to update my blog as i would like to do …. I know that updating is important in the blogosphere …If i want to keep my readers … And i also know that it´s important to be active and read and leave a comment in my newfound blogfriends´blogs … 

Unfortunately i can´t do none of this, right now … If i thought my life was stressful two weeks ago … It´s nothing compared to what it is now ….

Solnedgång, fjäll 2, 2...

Bilderna i dagens blogginlägg, tog jag en kväll för nån dag sen, då jag kände att jag måste få se nåt annat än anhöriga som inte mår bra och sjukhusrum …

För att orka måste iaf jag få inputs av nåt helt annat … Och det får ju jag av att vara ute i naturen … Detta var det närmaste naturen jag kom innan solen gick ner den dagen …

The photos in today´s blogpost , i took a night for a couple of days ago … When i felt that i needed to see something else than sick relatives and hospital rooms…

To cope, i have to get inputs from something completely different … And that something, is for me when i can take me some time off … To just be, out in nature … So this was the closest to be out in the nature i could get before sun went down that day …

Solnedgång, fjäll 1, 1...

Pappas livskurva pekar nedåt … Jag försöker sitta hos honom så mycket jag bara hinner … Och det är det värsta .. Att prioritera om det är han som ska få min tid … När han egentligen skulle få all min tid … Som han mår just nu …

Vill också klargöra så att ingen tror att Eva inte ställer upp men hon bor 11 mil härifrån och kan inte åka in till stan varje dag … Och min pappa är inte hennes pappa …

My fathers life curve is pointing right down … I do try to be as much as i possibly can with him … And that is the worst of all … When i have to prioritize, if he´s gonna have my time; or if it´s my mother … If the circumstances where normal … He actally get all my time … Considering how he´ s doing … 

I also want to clarify that Eva lives 11 Swedish miles from where i live and our mother live … So i totally understand that she can´t come helping us every day … And my father is not Evas … 

Solnedgång, fjäll 3, 3...

Men förutom pappa så har jag ju mamma och Kalle …

Flytten till äldreboendet gick bra … Även om den var slitsam för alla inblandade … Kalles brorsöner Christer och Patrik hjälpte också till  … Jag skulle kunna skriva mer om flytten men väljer att inte göra det nu … Den ska få ett eget kapitel i min blogg istället …

But then i have mom and Kalle …

Moving mom and Kalle to the residential care home went well … Even though it was exhausting for everyone involved … Eva and i had good help from Kalles nephews, Christer and Patrik …  I could write so much more about this move … But i choose not to … Because i´ll write about it later … In it´s own chapter …

Solnedgång 2, 2...

Tyvärr ligger Kalle just nu på sjukhuset … Han har en lunginflammation i nedre delen av höger lunga … Vilket är en av förklaringarna till hans höga infektionsvärden … Behandlas nu med Pc intravenöst … Svaren på blododlingen har ännu inte kommit … 

Han har ramlat flera gånger sedan han kom till boendet och han är inte helt klar och redig … Jag hoppas även att det kommer att göras en DT hjärna … Det är liksom inte alldeles självklart att det görs,  när man är inne på sitt 87:e levnadsår … Det får man tjata sig till  gissar jag…

Unfortunately, Kalle is currently in the hospital … He has a pneumonia in his lower right lunglobe … Which is one of the explanations to his high infections values … So now they are given him intravenous Pc … The answers from the blood culture has not yet come … 

Then he has fallen several times since he come to his new living … And he is not quite finished and edited … So for that reson i hope they´ll do a CT brain … It´s not an obvious examination on a man at Kalles age , 86 … So my guess is that we must nagging to the doctors so they agree to do the CT …  

Solnedgång 5, 5...

Mamma är såklart orolig … Och förvirrad … Själva förvirringen är egentligen inget konstigt då de flyttat till ett nytt ställe …

Men Kalle var inte klar innan heller … Mamma har mörkat mycket av hans ”symtom” för att ingen skulle se eller få veta … Och det är något som hon verkligen lyckats med … 

Mom is obviously worried … And confused … The actual confusion is no wonder for either of them … Based on the fact that they are living in a new place and in a new apartment …

But Kalle was not totally clear before the move either … And mom has covered for him … So much of his ”symptoms” and problems shouldn´t be to obvious for us who where visiting them …  And she really succeeded with that …

Solnedgång 3, 3...

Hon vill såklart besöka Kalle varje dag … Och det är fullt förståeligt … Men det är där det blir svårt för mig att hinna med … Jag vill ju vara med pappa och om omständigheterna hade varit det minsta normala … Så hade jag inte behövt dela upp mig som jag gör nu …

Of course she wants to visit Kalle every day … And that is perfectly understandable … But i have a problem to keep up with my parents needs … 

I want to be with my dad … But i also want to take my mom to Kalle … When i can see that this visit make her so much calmer … So i really hate this hole situation where i have to take this difficult decisions … to whom i ´ll give my time …

Solnedgång 3, 3...

Men det är dumt att gnälla  … Såhär ser livet ut just nu … Jag har fått rådet att sortera det som är viktigt … Men hur sorterar jag vilket av mammas eller pappas behov som är viktigast just nu … Jag är inte kapabel att göra det iaf …

But it´s stupid to whine … This is what my life is about right now … I´ve got the advice from a friend to sort what really is important in my life … But how do i sort out which one of my parents needs who is most important … I´m not able to do that …

Solnedgång 7, 7...

Om jag fick önska en sak just nu så skulle det vara att jag kunde klona mig själv alternativt att det dök upp en god fe som sa … Jag tar hand om din mamma och Kalle varje dag, de närmaste 14 dagarna … 

I den bästa av världar så kunde det se ut så men nu gör det inte det så jag gnor på … Gnällandes i bloggen … Eller gnällandes till Eva, eftersom jag inte hinner med att skriva i bloggen …

If i had the opportunity to make a wish … It would be that i could clone myself, to be at least 2 persons … Or that a good fairy appeared and said to me … I´ll take care of your mom and Kalle everey day for the coming 14 days … 

In the best of world … My wishes would come true and the world could have been like this … But it´s not … So i struggled on  … Whining in my blog … When i have time to write … Or whining to Eva … 

Solnedgång 4, 4...

Men idag vill jag avsluta med att tacka min chef för att han beviljade mig ledigt i helgen … Och tack till mina enastående arbetskamrater som ändrade om i sina scheman och tog mina nattpass …

But today i want to conclude this blogpost by thanking my head of the unit … which granted me free last weekend … And thanks to my colleagues who changed their schedules and took my nightshift … 

Solnedgång 1, 1...

Och sist men inte minst , Astrid och Rolf … Vad skulle Yarri och jag göra utan er ?! … All den tid ni tar hand om Yarri trots att jag inte jobbar är ovärderlig …

Det finns inte en hund i denna värld som har det bättre än Yarri då han är tillsammans med er … Ni är allra bäst !! … Bara så ni vet 😉 …

And last but not least, Astrid and Rolf … What would Yarri and i do without you ?! …  All the time you take care of Yarri even though i´m not working, is invaluable ! … 

There isn´t a dog in this whole world, who has it better than Yarri has,  when he spend time with you … You are the best … Just so you and every one else knows 😉 ! …

// Maria

Det här inlägget postades i Att vara anhörig ... To be a relative .... Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Min blogg …. my blog ….

  1. Lotta skriver:

    Kram ❤

  2. lena samuelsson skriver:

    Ser om vi kan ringa varandra ❤ , kram till er alla

  3. Dan skriver:

    Bild nummer 3 uppifrån och 3 och 4 underifrån räknat tycker jag är väldigt fina. Du har iaf förmågan att se det vackra trots alla bekymmer… Mer än en gång har människor sagt till mig att jag ska vara nöjd med det jag uträttar och inte se allt det som jag INTE gör. Det är lättare sagt än gjort men ändå…rätt bra regel när det känns tungt. Inga problem att du är ”frånvarande” ett tag, när du är här igen så ses vi…. 😉
    Skickar med lite vårvindar till dig från Malmö…..

  4. FeyGirl skriver:

    so much love and luck to you through this process…. and always know your writing, photography, and nature’s there to help – not to make you feel guilty when you can’t attend to it as you wish you could! except perhaps nature. 🙂 that’s my constant therapy.

  5. lagottocattleya skriver:

    Fantastiska bilder…vilken fruktansvärd tid du genomlider. Hoppas att du inser att du gör allt du kan och inte kan göra mer än så! Naturen läker och hjälper. Kramar till Dig.

  6. mariayarri skriver:

    Vad roligt att du uppskattar mina bilder . Det var en fin kväll att vara ute och fota, även om stressen slog igenom alltsom oftast …
    Jo, det är rätt tufft men nu har jag bestämt att återstående dagar denna vecka ska ägnas åt mig själv i första hand .. Jag är nära den där berömda väggen nu … Mitt minne sviktar snart som mammas ..
    Mina bästa plåster är Yarri och att få var ute i skogen …. // Maria

  7. Eva A skriver:

    Du gör ditt bästa, var nöjd med det. Dåligt samvete tar alltför mycket energi som du kan använda bättre. Lyssna på kroppen och sköt om den, du har bara en som ska räcka ”andra halvan till hundra”.
    Jag har Örebrobesök den här veckan. Har skickat ut henne på egen hand en stund men är säker på att hon hälsar så gott.

  8. mariayarri skriver:

    Hej ! Vad roligt att höra ifrån dig !
    Jo nog är det så att det dåliga samvetet tar och tär mer än det ger alltid … Jag har fått en rejäl varningssignal nu, så jag lyssnar … Så gott jag kan .
    Är det Tuula som är här och hälsar på ? Hälsa i såfall henne så mycket från mig ! // Maria

  9. Jan Magnusson skriver:

    Var rädd om dig.. Om du måste iväg hastigt när Yarri är hemma är det bara att höra av sig om du behöver hundvakt. Är vi bara hemikring så fixar vi det.
    / Janne Magnusson

    P.S. Vi har munkorg till Qalle vi sätter dit på honom om Yarri kommer hit. Inte för att det behövs, men för din sinnesfrids skull.

    • mariayarri skriver:

      Tack snälla gulliga ni ! Stackars Qalle , sätt inte på honom munkorgen, tänk om Yarri är den som inte beter sig … Jag minns att han morrade åt Qalle sist vi sågs … Usch, Yarri som nästan aldrig morrar åt nån annan hund, bortsett då från gårdens 2 andra hanhundar som är med på hans fiendelista …. // Maria

Kommentera

