Hej då pappa …. Goodbye dad ….

Pappa 3..., jättefin bild, 1...

                Pappa …  2 Augusti 1927 – 17 April 2013 

Pappa finns inte mer , han dog tidigt på morgonen den 17 april …. Jag var hos honom under större delen av hans sista levnadsdygn …. Det är tungt,  även om det här är en naturlig del av livets gång …

Bilderna på pappa är tagna från Julen 2012 och blommorna och ljuset samt flaggan på halvstång från den morgon då han dog … 

Idag vill jag bara tillägna dig pappa, mitt inlägg …

My father isn´t with me any more … He passed away April 17, early in the morning … I was with him, most of the time,  the last days of his life … Right now everything feels so heavy even though i know that this is a natural part of life … 

My photos is from Christmas Eve, 2012 and the flowers, the candle and the flag from the day he died. 

Today i just want to dedicate my post to you dad … 

Pappa, 1, 1...

Du kommer alltid att finnas med mig men du fattas mig och jag saknar dig så mycket … Jag kommer att sakna din humor och glimten i ögat …

Jag kommer att sakna den du blev de senaste åren … Orsakat av din demenssjukdom  … Men den sidan av dig var den jag lärde känna allra bäst … Och som jag lärde mig så mycket av … 

Jag kommer sakna att lyssna till de samtal du hade med dina ”barndomsvänner” … Som jag inte såg men som du hade så roligt tillsammans med och som gjorde att du många gånger skrattade så att du kiknade …

You´ll always be with me, but i miss you so much right now … I´ll miss your humor, the twinkle in your eyes …

I´m gonna miss the person you became to be your last years … Caused by your dementia … But that side of you was the one i got to know best … and learned so much from …  

I´m gonna miss listening to you when you had your conversations with your ”childhood friends” … Which i ever could see or hear, but that you have so much fun ”togehther with” and somtimes maked you laugh so much that you choked … 

Jag och Pappa, 1, 1

Jag kommer att sakna din skarpa örnblick …. Som jag brukade kalla den … När du tittade på mig och undrade vem jag var och vad jag hade för ärende att besöka dig …

Och jag kommer att sakna ditt skratt när du konstaterade att jag måste vara tokig som sa att jag var din dotter … Ingen har väl en dotter när man bara är 7 år heller …

Jag kommer att sakna dina ibland så ironiska åsikter … dina små svordomar när det var nåt du ogillade … Ditt emellanåt högtravande sätt att prata, nåt du la dig till med de sista åren …

I´m gonna miss your sharp eagleglance … As i used to call it …   When you looked at me and wondered who i was and what my reason to visit you was …  

And i´m gonna miss your laugh when you stated that i must be crazy to tell you something that stupid … Nobody has a daughter at the age of  7 ….

I´ll miss your sometimes so ironic opinions … Your little profanity when there was something you disliked … Your sometimes so pompous way of speaking,  something you put up to do, these last years …

Jag och pappa ,4, 4

Jag kommer att sakna våra samtal där du lärde mig så mycket om att vara sjuk …

Som t ex när jag tjatade på om vem jag var och nog hade du hört talas om Jesus mamma … Som hette likadant som jag …

Då tittade du på mig och undrade krasst … Var nånstans i Häggenås bodde dom ? … Sen avslutade du vårt samtal med att säga; de där människorna har jag aldrig hört talas om …

I´ll miss our conversations where you learned me so much about being sick ….  

As an example, when i where nagging about who i was and that you probably heard about Jesus mom … Who had the same name as me …

Then you looked at me and really crassed wondered … Which part of  Häggenås did they live in ? … And then you ended our conversation by telling me that these people …. Have i ever heard about before …

Pappa 9, 9...

Du lärde mig att i din värld … Så var det inte nödvändigtvis så viktigt att hålla reda på vem jag var … Eller för all del vem Jesus och hans mamma var …

Det var mycket viktigare för dig att få samtala med dina föräldrar och syskon men ffa med dina vänner från barndomen … För då mådde du som allra bäst …

Eller när personalen satte på en film med Åsa-Nisse … Som du kunde skratta åt så att tårarna rann …

You taught me, that in your world … It wasn´t necessarily so important to keep track of,  or know, who i was …  Or for that matter who Jesus and his mother was either … 

It was so much more important for you to ”talk to” your parents, siblings … But especially to ”talk with” your chilhood friends … In this moments you felt so good … 

You also enjoyed when the staff put on movies with Åsa-Nisse … Those films could make you laugh so much that tears run down your cheeks …

Pappa 4...

Ett långt liv tog slut igår morse …

Just nu är sorgen så tung men jag vet att sorgen kommer att omvandlas till fina minnen och de minnena kan ingen ta ifrån mig … De kommer alltid att finnas kvar …

A long life ended yesterday morning …

Just now the grief is so heavy but i do know that this grief is gonna turn to be beautiful memories of you,  that nobody can take away from me … They will always remain … 

Blommor 1, 1...

Den morgonen då du dog sken solen så fint in genom fönstret … Det blåste lite och luften andades vår …

Du fick hjälp att ta på dig dina finaste kläder … Och jag fick all den tid jag behövde för att ta adjö av dig … 

Och jag är övertygad om att var du än är idag, så blev du varmt välkomnad … Och jag hoppas att du hittat och fått träffa din familj och dina barndomsvänner igen …

Sist men inte minst så hoppas jag att det finns bra jaktmarker och älghundar där du är … Och att det finns konstutställningar som du kan gå på när du inte jagar …

Ett välfyllt bibliotek med konst och historieböcker som du kan läsa … Och ett snickeri där du kan fortsätta göra dina fina hantverk … Och att det finns myrmarker där du kan plocka hjortron …

That morning you died, the sun shine so beautiful through the window … Outside the window it start to blew a little and in the air you could feel the smell of spring,  when you took a breath … 

You got help to put on your finest clothes … And i got all the time i needed to take goodbye of you … 

I´m, sure that wherever you are, you got a warm welcome … And that you have find your family members and chilhood friends again …

Last but not least … I hope that there is some good hunting grounds and some good elkhounds where you are … And that there is art exhibitions, you can visit the time you don´t spend hunting … 

And that there is a well-stocked library with art and history books that you can read … And a carpentry where you can continue doing your fine craftsmanship … And that there´s places where you can pick cloudberries … 

Flaggan 4, 4...

Pappa … Fysiskt har du försvunnit ifrån mig … Men ingen som verkligen levt kan dö … I mitt minne finns du alltid kvar  … Du och jag tar en promenad åt varsitt håll nu … Men vi ses igen … Inte nu,  men om ett tag …

Hej då pappa ! … Jag älskar dig … // Maria  

Dad … Physically, you´ve dissapeared from me … But no one who really have lived can die … I´ll never forget you …  You and i take a walk in opposite directions now … And we will meet again … Not now but in a while …

Goodbye dad ! … I love you … // Maria

Det här inlägget postades i Att vara anhörig ... To be a relative .... Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Hej då pappa …. Goodbye dad ….

  1. Dan skriver:

    Beklagar sorgen. Jag kan känna att bröstet blev litet tyngre på mig. ….
    Vi alla här ute tänker på dig.
    Du skriver så bra i denna svåra stund. ..
    KRAM

    ps jag tror han känner igen Jesus när han träffar honom igen.

    • mariayarri skriver:

      Tack Dan ! Jag tror också att pappa kommer att känna igen Jesus 😉 … Pappa hade ett enormt stort intresse för allt som hade med historia att göra … Och till det området måste väl ändå Jesus kunna räknas in … // Maria

  2. lagmonto skriver:

    Kjell och jag blev mycket ledsna när vi läste att Carl-Johan nu är borta även om vi vetat om att slutet nalkades. Nu börjar ett nytt kapitel för dig och det blir jobbigt ett tag framöver. Du har gett din pappa mycket av din tid och de ni hade tillsammans då kommer att hjälpa dig vidare nu. Vi tänker på dig! Vi får höras vidare. Du skrev så otroligt vackert om din pappa, att man verkligen kände sig delaktig. Tänk om alla fäder hade en dotter som du!

    • mariayarri skriver:

      Jo, det är sorgligt att pappa är borta , det är som jag skrev så tomt … Är glad att jag tillbringade hans sista tid tillsammans med honom …
      Vet inte om jag var en sån särskilt bra dotter i alla lägen men jag tror att jag iaf de sista 15 åren blev den slags dotter han velat ha …
      Pappa var ingen som pratade om känslor så ofta men jag vet att han var stolt över mitt val av yrke och att jag var en duktig skytt 😉 …
      Så fint av er att skriva en kommentar, jag uppskattar det … // Maria

  3. lagottocattleya skriver:

    Maria. All min värme sänder jag dig. Så fint du skriver om din pappa och så varma innerliga bilder du skickar. Det är så tungt. Mina egna föräldrar är gamla men friska än så länge. Men, snart är både de och jag där du och din pappa är nu. Du har varit så fantastisk – du är så fantastisk. Visst är det livets gång, men att aldrig någonsin kunna prata mer eller fråga. Känna en hand eller klappa en kind. Höra en kär röst. Jag tänker på dig och mitt hjärta slår för dig.

    • mariayarri skriver:

      Tack ! Det gäller att ta vara på den tid man har tillsammans med sina föräldrar, även om de som i mitt fall har demenssjukdomar …
      Visst fanns det stunder med pappa som var slitsamma, särskilt i början av hans demenssjukdom men mestadels hade vi roligt , han fick mig att skratta som ingen annan … Allra mest när han sa att jag var hans gamla faster Sara, född på senare hälften av 1800-talet … och konstaterade i nästa andetag att jag var väl bibehållen för min ålder …

      Du har så rätt i att det blir en saknad att inte ha någon att fråga , han var en länk för mig till en tid som jag inte visste så mycket om … // Maria

  4. sujogujo65 skriver:

    Jag minns min mammas reaktioner när först hennes mormor, en dryg månad senare hennes mamma dog på -87 och sedan hennes pappa -95. Fortfarande än idag kan hon ibland säga att hon skulle vilja prata med någon av dem om hon hade något problem.
    Som du säger går ni skilda vägar nu och kommer att mötas igen i framtiden. Tills dess kommer du att ha samtal med honom och kommer troligen att lösa problem på det viset då du minns hans alla goda sidor och klokhet.
    Låt sorgen ta sin tid. Det gör ont nu men du kommer ut starkare och finare som människa efteråt.

    • mariayarri skriver:

      Sorgen kommer absolut att få ta sin tid … Det är en process som aldrig ska skyndas på … Jag kan förstå din mor, det måste ha varit tungt för henne att mista både mormor och sin mamma på så kort tid … Och sen sin pappa … Jag förstår att hon saknar att samtala med dem om olika problem som man stöter på i livet …
      Tack för att du skriver en rad till mig ! Det uppskattar jag… // Maria

      • sujogujo65 skriver:

        Vi finns för varandra här i livet även om vi aldrig mötts. På ett sätt eller annat ger man det man kan till någon annan som behöver det där lilla extra någon gång. Just nu behöver du stöd och uppmuntring, därför ger jag det jag kan. Kramar… 🙂

      • mariayarri skriver:

        Det uppskattar jag verkligen ! // Maria

  5. Eva A skriver:

    Kram till dig
    Din pappa kommer att finnas med dig hela tiden. Rätt som det är när du minst anar det kommer tanken på honom fram, det kan vara när du ska fatta ett beslut, handla något eller bara njuter i naturen. Då kommer du att minnas det du beskriver, hans humor och glimten i ögat. Hur skulle han tänkt eller gjort?
    Så bra han har det nu, du har funnits med hela tiden och nu får han vara bland de han saknat.
    Sköt om dig………………

    • mariayarri skriver:

      Jag tror som dig att pappa har det bra nu … Han har haft ett långt och bra liv …
      Och det kändes rätt att få vara med honom på slutet även om det var jobbigt under några dygn.
      Tack för att du hör av dig och ha nu en trevlig ledig helg ! // Maria

  6. FeyGirl skriver:

    I’m so very sorry…. But I’m so happy that you were able to see him through this most important transition. Know that love always remains and stays with us, and he’ll never be far from you.

    • mariayarri skriver:

      I´m glad that i could be with my dad these last days in his life …
      He had a good and long life … Although he was sick the last years, we shared a lot of great moments…
      I´m so glad that you leave a comment ! // Maria

  7. Jane Lurie skriver:

    Maria, I am very sorry for your loss. What a lovely tribute to your father. You had a close relationship and he a long life. You have lots of memories to cherish.

  8. lena samuelsson skriver:

    Maria jag är ledsen för att du mist din Pappa här på jorden men glad för din och hans skull att du var hos honnom . Döden är så defenetiv men den ingår i livet. Mycket vacket skrivet …… Många Kramar från mig….. vi hörs

  9. anita godman skriver:

    Så fint du skrivit om din pappa..Det tar sin tid att komma över sorgen,men allt går över,vilket inte innebär att man glömmer..Jag kan ännu se min pappa ibland.när han skyndade över gården me händerna på ryggen!Han blev ju bara 73 på grund av cancer tyvärr. Stor kram från Anita.

    • mariayarri skriver:

      Tack snälla du . Jo sorgen går över som tur är och då har jag ju alla minnen kvar .
      Och minnena är många 🙂 … Och även mina minnesbilder … Så jag förstår verkligen att du ibland kan se din pappa …
      Tack för att du skrev en rad till mig ! // Kram tillbaka, Maria

  10. SimplySage skriver:

    Simply beautiful. So touching. It brought tears to my eyes. Yesterday was my mother’s birthday who I lost 10 years ago. I feel your pain. May God comfort you.

    • mariayarri skriver:

      I know that i´ll feel a great sorrow ten years from now when i think about my dad. His funeral is on Thursday this week. It´s gonna be music and solist songs that i know he liked. Dad wanted a bright funeral and that is what i´ll give him .
      Thank you for visiting and that you leave a comment! // Maria

Kommentera

