Fågelskådaren …. The birdwatcher ….

Yarri 2, 2...

Hej !

Nu var det länge sen jag fick skriva några rader i ”min” del av bloggen … Matte har haft mycket att göra de senaste veckorna … Och det för ju med sig att det blir en del jobb för min del också …

Mitt jobb innebär att jag muntrar upp matte och håller henne sällskap … Samt att jag tar med henne ut på en och annan promenad …

Hi !

It´s been to long since i had a chance to write a few lines in ”my” part of the blog … Maria have had a lot to do these past weeks …  Which also brings a lot of extra work for me to do …

My job means that i have to cheer up Maria and keep her company … And to take her with me, at our daily walks …

Yarri 4, 4...

Idag hade jag tänkt att ta sovmorgon … Det har blivit dåligt med det de sista veckorna … Men då fick matte för sig att gå upp vid 7… Utan att först ha diskuterat det hela med mig … 

Persiennen drogs upp vid 8 !! … Och vid 9 knuffade hon ner mig från sängen … Vad säger ni om det ?! … 

Today , i had planned to take a morning sleep in … I haven´t got so many sleep in mornings the last few weeks … But this morning, Maria decided to get up at 7 o´clock … Whitout discussing it with me … 

At 8 am she pulled up the blind ! … And at 9 she pushed me out of our bed !! … What do you say about that ?! … 

Yarri 7, 7...

Hur många vill få ett sånt upp vaknande … Inte jag iaf … Normalt går jag upp vid 10,30 och äter frukost …

Middag äter jag vid 16,30 men mina dagliga rutiner har då inte följts alls den senaste tiden … 

How many of you want to wake up like that  … Not me anyway … Normally i get up at 10;30 and eat my breakfast …

Dinner time is 16;30 …But my daily routine has not been followed at all, these last weeks …

Yarri 12, 12...

Skynda dig ät nu Yarri, sa matte … Efter frukosten ska vi gå ut och se om vi ser några fina fåglar att fotografera …

Det värsta jag vet är när matte får för sig att vi ska jogga, istället för att ta en långsam promenad …

Nummer 2 på min värsta lista är foto promenader för det innebär … Att jag måste sitta still, inte pipa, inte voffa … I bästa fall finns det nåt att lukta på … Där jag blir placerad … 

Hurry up and eat Yarri, said Maria  … After breakfast, we´ll go out and see if we can find som nice birds to photograph …  

The worst thing on my ”hate to do list” is when Maria gets the idea that we should take a jog instead of taking a slowly walk …

Number 2 on that list is when she decide that we shall take a photo walk …  Because that means … I have to sit still, not say a beep and not say voff …  If i get lucky, there is something interesting to smell … Where i get seated … 

Yarri 11, 11...

Och här är jag … Sittande i ett buskage … Och försöker att inte störa matte ...

And here i am … Sitting in the bushes … Trying not to disturb Maria …  

Yarri 14, 14...

Jag kan meddela att den enda som blev störd var MOI !! … Det fanns myror där jag satt och dom gillar jag inte … Så jag försökte verkligen få bort dom utan att vara störande …

Nåt som matte inte tyckte att jag lyckades så bra med … Att inte störa alltså … 

I can informe you that the only one that was disturbed was MOI !! … There were ants where i sat and i don´t like ants … So i really tried to get rid of them without being distructive for Maria …

Something Maria didn´t thought that i did so well … I mean , not being disruptive  … 

Yarri 15, 15...

Och här har jag blivit placerad på fågelskådar bryggan … Är det en plats för en drever att vara på … Jag säger NEJ !! … Vi drevrar är inte, och jag upprepar INTE intresserade av fåglar …

And now Maria placed me in the bird watch bridge … Is this the place for a Drever to be … I say NO !! …  We Drevrar is not , and i repeat NOT interested in birds … 

Yarri 3, 3...

Men det ignorerar min matte … Nä, hon har fått för sig att vi har samma intressen … Men det har vi absolut inte … Matte gillar t ex inte att nosa i diken efter intressanta dofter, som jag gillar att göra … 

Hennes favoritdofter är parfymer från Burberry medans min bästa doft uppstår när jag rullar mig i älgbajs … Men nu är jag en synnerligen foglig drever … Och accepterar stoiskt att delta i alla hennes ”konstiga” intressen … 

But Maria ignores that … Nah, she got the idea that she and i share the same interests … But that is something we certainly not do … Maria doesn´t like to sniff the ditches for interesting scents like i do … 

Her favourite fragrances are parfumes from Burberry, while my best odor occurs when i roll myself around in some moose poop … But i´m a particullary docile Drever … And accept stoically to participate in all of her ”strange” interests … 

Yarri 13, 13...

Välkommen att hänga med mig, så ska jag visa er några fåglar sedda med mina Drever ögon …  

Welcome to join me, and i´ll show you some birds through my Drever eyes … 

Gräsand, hane 8, 8...

Herr Gräsand som tar sig ett morgon bad … Jag skulle då aldrig vilja vara en gräsand … För att bada kommer på 3:e plats på min ”värsta” lista …

Jag undrar om han också använder Klorhexidin schampo … För det måste jag göra, eller rättare sagt använda …

Mr Mallard taking his morning bath … I would never, ever want to be a Mallard … Because taking a bath is on 3:rd place on my ”hate to do” list …. 

I wonder if he also uses Chlorhexidine schampoo … Something i have to do, or shall i say use … 

Gräsänder 1, 1...

Va ??  … Jag visste inte att Herr och Fru Gräsand sysslade med tandem simhopp … Jag ger 3,0 poäng … De kunde försökt att vara lite mer synkroniserade, när de nådde vattenytan …

What ?? … I didn´t know that Mr and Mrs Mallard were doing tandem diving … I give 3.0 points … They could have tried to be a little bit more in synch, when they reach the surface …

Kanadagäss 1, 1...

Här har vi ett par som tar det lite lugnare … Möjligen att jag kan umgås med Kanadagässen … De verkar leva sitt liv i ett lagom lugnt tempo … Vilket även passar en Drever som mig … 

Men de är så otroligt högljudda … Och jag avskyr att bli störd på kvällar och tidiga morgnar … Så jag fortsätter nog att ”hänga” med Rita och Qalle …

And here we have a couple taking life a bit easier … Maybe i can hang around with these Canadian Geese … They seem to live their lives in a moderately slow pace … Wich also is suitable for a Drever like me … 

But then there is their loudness … I hate being disturb at nights and early mornings … So, i think that i´ll continue hang around with Rita and Qalle …  

Gräsand, hona 1, 1...

Precis som om det skulle vara så märkvärdigt att stå på ett ben … Jag kan minsann sitta eller stå som en Surikat ! …

Just like it would be so special to stand on one leg … I can indeed sit or stand as a Meerkat ! …

Gräsänder 19, 19...

Herr och fru Gräsand … Märklig ben ställning, måste jag säga … Är det verkligen bekvämt att stå sådär ? …

Mr and Mrs Mallard … Peculiar leg position, i must say … Is it  camfortable, to stand like that ? … 

Gräsand, hane, hona 4, 4...

Väldigt vad de gillar att bada  … Jag och Rita gillar att hänga med varann men INTE i badkaret …

They really seems to like this bathing thing … Me and Rita like to hang with each other too but NOT in the bathtub …. 

Trana 2, 2...

Men kolla matte ! … Vad är detta, en fågel ? … En trana ?? Har aldrig hört talas om en sån fågel … Han har t om längre ben än min kompis Qalle …

Och jag måste säga att Qalle är mycket snyggare än den här tranan … Men så är han en stilig Schäfer kille också … Och inte en fågel med långa, skrangliga ben … 

Check this out Maria ! … What is it, a bird ? … Common Crane or Eurasian Crane ?! … I have never heard about such a bird … He has even longer legs than my buddy Qalle …

And i must say that Qalle is much more handsome than this Eurasian Crane … But then there´s the fact that Qalle is a German Shepard … And not a bird with long, skinny legs … 

Sångsvan 13, 13...

Matte, hur har min Svan leksak hamnat här … Vadå ? … Är du säker på att det finns levande Svanar ? … Men varför får jag inte bita huvudet av dom ? …

OK, jag förstår … De är inte leksaker utan finns till bara för att du matte ska ha nåt att underhålla Herr Nikon med …

Maria, how has my swan toy ended up in this lake … What ? … Are you sure that there is vivid Swans ?… But why can´t i bite there head off ? …

 Ok, i understand … They are not toys for me, they only exist so you Maria, can entertain Mr Nikon …

Brunänder 2, 2...

Brunands killarna verkar gilla att umgås … Vi grabbar här på gården umgås inte … Bortsett från mig och Qalle då … Han har liksom blivit min BVFA  ( Bästa Vän För Alltid ) …

The Common Pochard guys seem to like hang out with each other … Me and the other guys where i live don´t socialize at all … Apart from me and Qalle … He´s kind of being my BFF ( Best Friend Forever ) … 

Knipand, hane 23, 23...

Vad är detta för fågel ? … Knipand ?! … Varför har han en Mashmallow på sin kind ?? … 

What kind of bird is this ? …  Common Golden eye ?! … And why does he have a Mashmallow on his cheek ??…

Yarri 6, 6...

Nu orkar jag inte hålla koll längre … Kan inte ens hålla mina ögon öppna … Så trött är jag … Måste bero på att nån störde min sovmorgon …

Now i´m not able to keep track anymore …  I can´t even keep my eyes open … That´s how tired i am … It must be , because anyone or someone disturb my planned morning sleep in ….

Yarri 24, 24...

Inte för matte är oskyldig till att ha förstört min morgon sömn … Men ibland kan man faktiskt bli oskyldigt anklagad för att vara störande … Nåt som jag ofta brukar råka ut för ….

Not that Maria is innocent to have ruined my morning sleep … But sometimes you acctually can be falsely accused of being disruptive … Something that often happen to me …

Yarri 16, 16...

I förra veckan sov jag över hos Qalle … Han bor tillsammans med Lena och Jan … Allt gick hur bra som helst tills vi skulle gå och lägga oss … 

Jag gick lite före eftersom jag alltid lägger mig vid 21,00 … Och insåg då helt plötsligen, att Lena´s sambo Jan, skulle sova i samma säng som Lena och mig … Och gissa om det blev trångt … Jag sov riktigt uselt den natten p g a denna trängsel i sängen….

The past week i slept over att Qalle´s place  … He lives with Lena and Jan … Everything went very well until we go to bed …

I went a little ahead, because i always go to bed at 21,00 … And then i realized quite suddenly, that Jan, would sleep in the same bed as Lena and me  … And guess how crowded that got to be …  I slept really lousy that night because of this congestion in bed … 

Yarri 26, 26...

När matte hämtade mig … Började hon fråga hur jag skött mig … Och då kom det fram hur min natt varit … På nåt vis lyckades matte vända säng trängsel problemet, till att MOI varit den som varit mest störande … Kan ni fatta ?? …  Ett sånt samtal kallar jag för elakt förtal och skvaller ! …

Titta på mig … Ser jag ut att vara en som stör nattsömnen för andra ? …    

 // Yarri

When Maria picked me up … She began to to ask how i handled myself … And then it came up how my night was … Somehow Maria managed to turn this bed congestion issue … To be that MOI was the most disturbing part of us 3 in bed … Can you belive this ?! … I call this sort of cenversation for malicious slander and gossip ! …

Take a look at me … Do i look like a guy disturbing other persons night sleep ? …  

// Yarri  

Det här inlägget postades i Yarri - Min älskade hundtuss ... Yarri - My beloved dog .... Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Fågelskådaren …. The birdwatcher ….

  1. Dan skriver:

    Ja du Yarri, jag tycker verkar vara en rätt så lat hund för att vara av jakttypen. Men kanske att matte trots allt föredrar att få sova lite längre på morgonen än att tvingas ut halvsju på morgonen. Så ni passar nog bra ihop trots allt….men samma parfymsmak har ni då inte!! Du kan ju iaf skryta med att välja billiga sorter..

    • mariayarri skriver:

      Lat… Förstår inte alls vad du menar nu … Jag är mer av en livsnjutare 😉 … Och man ska inte ha bråttom i livet för då hinner man inte njuta 🙂 …
      Vad bra att du noterade detta med min billiga parfymsmak … Jag försöker verkligen dra mitt strå till stacken med att hålla ordning på ekonomin 🙂 …
      // Yarri

      • Dan skriver:

        Jag tror att du Yarri precis som mina katter har en del att lära mig..

      • mariayarri skriver:

        Vad jag uppskattar tvåbeningar med insikt 😉 … För övrigt delar vi två ett intresse …Katter! Jag är dessutom väldigt snäll med de katter jag brukar träffa , fast vissa katter gillar inte mig … Men så är det ju här i världen, alla kan inte gilla alla 😉 // Maria

  2. Dan skriver:

    ÅÅH så fina brunandskillar…

  3. lena samuelsson skriver:

    Yarri jag har svårt att tro att du någonsin stör någon 😉

  4. FeyGirl skriver:

    What a sweet face!!! Such lovely walks you have…. 🙂

    • mariayarri skriver:

      Thank you ! I must say that i´m really happy with my Drever look 😉 … And me and Maria have some great areas to walk along, where we live .
      If you ever come to Sweden you are most welcome to visit us 🙂 // Yarri

  5. lagottocattleya skriver:

    Ja, du Yarri, mattar de är allt konstiga de…men de är ganska bra att ha. De lagar hyfsad mat i alla fall…

    Snygga fåglar trots allt. Brunandskillarna gillade vi allra bäst – matte också. fast svanen där i gräset var också fin.

    Myror! Veterinären här nere påstår att det nog var ett myrbo (pissmyror säger matte) som jag stack näsan i och blev till ett övermoget hallon. Så passa dig för dem! Vi har varit hos veterinären två gånger och jag har tratt…Lillhusse kved någonting om att han inte ens ville gå ut med mig – så som jag såg ut. Men lite bättre är det nu i alla fall…tror jag. Fast igår tultade grannens ungar ut och den ene frågade varför jag hade en lampa på huvudet. Snacka om att känna sig kränkt.
    Du är lika snygg som vanligt förstås!

    Matte hälsar att snart kommer det nog foton på alla fina blommor hon fått. Vi har ju kommit ut ur plastpåsen och kan se solen igen!

    • mariayarri skriver:

      Ja, mat är de bra på att laga … Synd bara att jag verkar stå på livslång kontroll av matintaget så det blir lite snålt med provsmakningarna ….

      Brunandskillarna är de som är snällast av änderna vad jag kan förstå … De mobbar sällan nån annan artfrände ….

      Myror .. Var väl det jag visste att de var ena otäcka rackare … Stackars dig, tratt på huvudet och dessutom bli omnämnd som att man har en lampa på huvudet … Du har mina djupaste sympatier …
      Tur att vi fyrbeningar står över såna kommentarer … Från barn är det ändå acceptabelt men när vuxna tvåbeningar börjar uttala sig så är det på sin plats att se förnärmad ut … När jag opererade magen för andra gången då sa en av mattes arbetskamrater att jag såg ut att ha en parabol på huvudet och att Com Hem borde använda mig i sina reklamfilmer …

      Matte säger att hon ser fram emot kort på plantorna 🙂 .

      Ha det så bra till er båda ! // Yarri

  6. sujogujo65 skriver:

    Så härligt att höra att det är fler än jag som tycker att mattar på fotopromenader är konstiga. Min går knappt någonting ibland innan jag måste ”vänta”… när det har blivit tillräckligt många gånger ”vänta” blir jag så less att jag bara sitter. Fast lite kredit ska matte ha för hon brukar leka med mig och kasta pinnar som jag tycker om att gnaga på. Dessutom tycker jag om att springa…
    Hälsningar Beaglen Birk 🙂

    • mariayarri skriver:

      Ja, visst blir man less på dessa fotograferande mattar … Om jag t ex vill nosa på en intressant fläck mer än 2 minuter får jag omgående höra ” MEN KOM NU YARRI ! ” Själv säger jag knappt ett pip fast jag kan få vänt 5-10 minuter innan matte och Herr Nikon är färdiga med sitt fotande av ointressanta saker ….
      // Yarri

      • sujogujo65 skriver:

        Då måste jag faktiskt säga att matte kan vara riktigt bra ibland för vi går oftast där jag får läsa tidningen i lugn och ro. Vissa bitar av promenaden är det som du säger – Nej Birk, inte där!!! Kom nu!

        Jag har några favoritkompisar som jag får sjunga med ibland, tre stycken Huskeys. En gång försökte matte få mig att sjunga och jag sa – VOV, vad håller du på med??? Tror du att du är hund eller???

        /Birk

      • mariayarri skriver:

        Nu säger matte att jag ljuger .. För jag får visst ” läsa tidningen ” men vi har lite olika syn på hur lång tid det kan ta att läsa en tidning … 😉 // Yarri

  7. eva-britt sjöberg skriver:

    mycket fina fågelbilder men att de heter nåt också det har aldrig fastnat i mitt huvud,skulle vara fiskar då kan jag namnen.Yarri du är så tålmodig med matte.

    • mariayarri skriver:

      Jag tror att du och jag har ungefär lika stort intresse av fåglar 😉 … Ja, visst är jag tålmodig, synd bara att inte alla inser det 🙂 // Yarri

  8. Janne Magnusson skriver:

    Fina bilder, både på fåglar och dig!!

    Apropå störande element nattetid sa husse att du i sömnen voffat honom i örat och ”sprungit” med klorna mot hans rygg. Mitt i natten hade han också fått en blöt puss i örat, men där kunde han inte helt säkert säga om det var du eller Lena som var skyldig. Men det lät som att du är huvudmisstänkt även till den incidenten. Dessutom sa han att du allmänt markerat revir genom att putta honom ut mot sängkanten hela natten. Husse säger att du är mycket välkommen att övernatta fler gånger, men då kommer han att kvarta på soffan istället för att dela säng med dig 🙂

    / Qalle

    • mariayarri skriver:

      Men va märkligt … Att din husse upplevde natten såhär … På min mattes arbete finns det dom som ser och hör saker, som inte riktigt är med verkligheten överensstämmande … Kanske han drabbats av nåt sånt fenomen just den här natten 😉 …
      Min matte låter hälsa att jag ska sova på golvet, för det går alldeles utmärkt … enligt henne iaf 😉 …
      // Yarri

  9. adinparadise skriver:

    Lovely photos, Yarri. Maria has such a sweet face. 🙂

Kommentera

