Tid för eftertanke … Time for reflection …

Indalsälven 13, 13...

Den här tiden på året skulle man inte behöva sova … Inte jobba heller för den delen … Det händer så mycket nu i naturen som jag vill se och fotografera …

This time of year, one wouldn´t have to sleep … Neither work, for that matter … Much is going on now in our nature, that i want to see and photograph … 

Blekån 1, 1...

Dagens inlägg är en blandning av de natur och djur foton som jag tagit den sista veckan … Bilderna och texten får symbolisera mina reflektioner …

Today´s post is a mixture of nature and animal photos that i have taken during the last week … Photos and the text may symbolize my reflections …

Vattenspegling 11, 11...

Vattenspegling – naturens egen reflektion …

Water mirroring – nature´s own reflection …

Vattenspegling 6, 6...

Att reflektera är inlärningens moder sägs det …

Om jag reflekterar över olika saker som hänt mig … Blir mina erfarenheter till en kunskap, där jag kan synliggöra sambandet mellan orsak och verkan …

Some people say that reflection is the mother of learning …

If i reflect on things that happened to me … My experience will take me to a knowledge, where i can highlight the connection between cause and effects …

Vattenspegling 17, 17...

Självreflektion är viktigt … Inte nödvändigtvis alldeles enkelt … Det kan t om vara rätt skrämmande …

Men det är en hyfsat bra inlärningsväg till självkännedom …

Self-reflection is important … Not necessarily all that simple … It might be even scary …

But it´s a pretty good learning way to self-knowledge …

Blekån 5, 5...

Mycket av mina funderingar om att vara anhörig, har jag genom åren klurat på då jag varit ute …   

Over the years i´ve tried to figure out my thoughts about being a relative …

Blekån 4, 4...

Jag har prövat och omprövat mitt sätt att vara … Försökt att se min egen del i de problem som uppkommit … 

I´ve  tried and retried my way of being … Tried to see my own part in the problems that incurred …

Blekån 10, 10...

Ibland, när jag gjort allt för att hjälpa … Och det enda jag får tillbaka är skäll …

Times, when i´ve done everything to help … And the only thing i get back is scold  …

Vattenspegling 20...

Då har jag velat säga upp mig från att vara anhörig … Men det kan jag väl inte ? … Eller kan jag det ? …

Then i wished that i could denounce myself from being a relative … But i can´t do that ? … Or can i ? …

Vattenspegling 21, 21...

När stressen och mina egna krav på mig själv … känts helt övermäktiga …

When stress and my own demand on myself … Felt entirely overpowering …

Gärdsgårdsgrind 2, 2...

Och när känslan av att vara en misslyckad anhörig … Ger ångesten fritt spelutrymme …

And when the feeling of being a failure as a relativeProvides anxiety free playspace …  

Spikbodarna 1, 1...

Då har jag önskat att jag haft nåt slags hjälpredskap att ta till …

Then i wished that i had some kind of help tools that i could resort to …

Gärdsgård, 1...

Som tar bort de här destruktiva känslorna inom en … Som sakta men säkert skulle kunna bryta ner mig … I en situation där jag egentligen behöver vara stark …

That can remove those destructive feelings within myself … Emotions that slowly but surely could tear me apart … In a situation where i actually need to be strong …

Lillsjön 1, 1...

Det är därför det är så viktigt för mig … Att bara kunna gå ut …

That´s why it´s so important for me … To be able to just go out …

Gräsand, hane 6, 6...

Sätta mig ner och stanna upp … För att sortera mina känslor … Och ta hjälp av ….

Put myself down, and then just stop … In order to sort out my feelings … And take help from …

Gräsand, hona 3, 3...

Det hjälpredskap jag alltid bär med mig … Men ofta glömmer bort att jag har … Mina egna yrkeskunskaper …

The helptool that i always carry with me … But often forget that i have … My own professional knowledge …

Gräsänder 5, 5...

Låta min anhörig roll ställa sig åt sidan … För att bli granskad av mina yrkesögon …

Let my next of kin role set aside … To be reviewed by my professional eyes …

Tusensköna 3, 3...

Och inse att jag ska vara nöjd med det jag gör …

And realize that i should be satisfied with the things i do …

Krokus 2, 2...

Istället för att må dåligt … Ältande det jag inte hinner göra …

Instead of going around feeling bad …  Dwelling over things that i  haven´t got the time to do …

Blåsippa 1, 1...

Så min väg till självkännedom går genom reflektionens spegel …

So my path to self-knowledge, goes through the reflection mirror … 

Katt 2, 2...

Och oavsett om vi har två eller fyra ben … Så omvandlas  våra erfarenheter till kunskap … En kunskap som vi måste ha för att kunna leva våra liv …

Så är då reflektion kunskapens moder ? … Ja, jag tror det  …   

 // Maria 😉 …         

Regardless of wether we have two or four legs … Our experiences will be converted into knowledge … A knowledge we must have to live our lives …

So is reflection the mother of learning? … Yes, i think it is …

// Maria 😉 …  

Det här inlägget postades i Att vara anhörig ... To be a relative .... Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Tid för eftertanke … Time for reflection …

  1. photonatureblog skriver:

    Beautiful photos! 🙂 I especially like the rock that looks like it is floating in the sky. Thank for sharing these 🙂

  2. Lotta skriver:

    Du är så klok Maria!!

  3. Jane Lurie skriver:

    Terrific images and theme that compliments your thoughts. The rock and reflection caught my eye in particular. Very nice .

  4. Bams Triwoko skriver:

    Stunning pictures… Love them… 😀

  5. Arindam skriver:

    Beautiful photos. Liked each of them a lot!!

  6. lindasfoton skriver:

    Fantastiskt fina bilder Maria 👍

    • mariayarri skriver:

      Tack ! En del av dom blev riktigt bra och andra lite sämre, i vanlig ordning 🙂 … Jag är inte alldeles överens ännu med min kamera 😉 // Maria

  7. lagottocattleya skriver:

    Stämningen perfekt för dina tankar. Bilderna får läsaren också att tänka. Du har så rätt. Reflektion är oerhört viktigt och borde ha en mycket större del av livet i vardagen. I skolan försöker jag med eleverna ibland, men jag tror de har svårare än jag. Vart är vi på väg? Du och jag hör naturen till, precis som ändå ganska många av vår generation. Men jag är dålig på att reflektera så ofta som jag borde. Du är helt fantastisk!

    Det får mig att tänka på undersökningen som visar den läkande effekten på patienter på sjukhus som har naturbilder på väggarna – inte abstrakt konst eller ingen konst alls.

    • mariayarri skriver:

      Vad bra att du tror att läsarna också tänker till, för det var en av mina tankar med det här inlägget …
      Jag har också försökt att träna mina elever i att reflektera och resultatet har varit varierande 😉 .. Nu är det sommarlovet som hägrar och det kan jag förstå … Men på nåt vis hade de nog ändå reflekterat över mig för jag fick en enastående vacker blombukett när jag hade min sista lektion med dem 🙂 …

      Du har så rätt i detta med konst och patienter ….Jag ska föreslå till min chef att låta elever som studerar konst få måla naturmotiv på våra sterilt vita väggar … // Maria

  8. lindami73 skriver:

    Känner så väl igen mig i det du skriver. Väldigt bra skrivet och fantastiska bilder 🙂

  9. dogear6 skriver:

    I loved the pictures, especially the reflections (although the cat was good too).

    Family problems are so hard. You’re not alone with that, but I enjoyed how eloquent you were in expressing your emotions on it.

    Nancy

    • mariayarri skriver:

      Thank you Nancy 🙂 ! …And welcome to my blog… I really appreciate your comment and your kind words… When i write about being a relative, i`ll try to do so without self-pity …
      // Maria

      • dogear6 skriver:

        No, no, I wasn’t commenting on self-pity. I was sympathizing over how difficult families can be. Feel free to vent all you want, unless (like me), you have family reading it.

  10. mariayarri skriver:

    I didn´t thought you comment on self-pity 🙂 .. It was a very sweet and warm comment you gave me and you make me glad , so thanks again Nancy
    It was just me being afraid that i wrote in a self-pity way, so it had nothing to do with you, sorry for that .
    // Maria 🙂

  11. Darlene skriver:

    Wonderful pictures. You have captured nature so well.

Kommentera

