Midsommar … Midsummer …

Yarri 8, 8...

Godmorgon … Idag är det Midsommarafton … Som vanligt fick jag ett lite för bryskt uppvaknade … Kom nu Yarri, sa matte … Nu ska vi ut och plocka blommor … 

Godmorning … today it´s Midsummer … As usual i got a little too brusquely awakening … Come on Yarri, said Maria … We shall go out to pick some flowers … 

Yarri 9, 9...

Enligt den svenska midsommartraditionen kan alla ogifta kvinnor få drömma om sin tillkommande natten till midsommardagen …

Men först måste man plocka sju sorters blommor som hon sen ska lägga under sin kudde …Klättra över lika många gärdesgårdar och därefter inte yppa ett ord före man somnar…

Om man vill att det ska lyckas 😉 … Nu har ju matte Moi så hon behöver inga blommor under kudden … Men för er andra … Här kommer 7 blommor från Jämtland, som jag såg på dagens promenad …

According to the Swedish Midsummer tradition can all unmarried women dream about who is gonna become her future man the night of Midsummer´s day …

But before that she has to pick 7 kinds of different flowers and put them under her pillow … Climb over 7 fences and then not say a word before she goes to sleep …

If yoy want it to succed 😉 … Maria have already Moi so she don´t need flowers under her pillow … But for everone else … Here is 7 flowers from Jämtland, which i saw on today´s walk … 

Midsommarblomster 3, 3...

Midsommarblomster  ( Geranium Sylvaticum ) …

Woodland Geranium or Wood Cranesbill …

Rödblära 1, 1...

Rödblära ( Silene Dioica ) …

Red Cambion …

Smultronblomma 1, 1...

Smultronblomma ( Fragaria Vesca ) …

Wild Strawberry flower … Woodland Strawberry flower… Alpine Strawberry flower… European Strawberry flower … Fraises des bois fleur …  

Smörblomma 1, 1...

Smörblomma ( Ranunculus Acris ) …

Meadow Buttercup … Tall Buttercup … Giant Buttercup … 

Lingonblomma 1, 1...

Lingonblomma ( Vaccinium Vitis-Idaea ) …

Lingonberry … Cowberry … 

Maskros+getingfluga 2, 2... 

Maskros ( Taraxacum ) …

Dandelion …

Rödklöver 2, 2...

Rödklöver ( Trifolium Pratense ) …

Red Clover … 

Yarri 24, 24...

Jag måste bara påpeka att vi Drevrar inte har såna här traditioner … Möjligen. är det kanske inte så manligt att plocka blommor … Men matte säger att det är viktigt att kunna bejaka sina kvinnliga sidor också …

I must point out to you … We Drevrar has no such tradition … Possibly, it may not be so manly to pick flowers … But Maria says that its important for me to affirm my female sides too …

Yarri 22, 22...

Här,  studerar jag … 

Here,  i study … 

Rönnblomma 5, 5...

Rönnens blommor ( Sorbus Aucuparia )  …

Rowans flower or as its also named Mountain-Ash flower … 

Skogsviol 1, 1...

Skogsviol ( Viola Riviniana ) … 

Common Dog-Violet … Dog Violet … Wood Violet … 

Med den här bilden så avslutar jag dagens botaniska vandring … Och både jag och Maria önskar alla en skön och solig Midsommarhelg 🙂 ! … // Yarri

With this photo i end todays botanical hiking … And both I and Maria wish all of you a pleasant and sunny Midsummer weekend 🙂 ! … // Yarri 

Det här inlägget postades i Foton - Årstider ... Photos - Seasons ..., Yarri - Min älskade hundtuss ... Yarri - My beloved dog .... Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Midsommar … Midsummer …

  1. montucky skriver:

    I love your photos! The flowers and the portraits too!

  2. lindami73 skriver:

    Ja… Gift det har jag varit så 7 sorters blommor under kudden fungerade inte. Provar med att sätta dom på bordet istället så får jag njuta av prakten där istället. Skulle det sedan komma någon som vill gifta sig med mig så får han i så fall ha 7 sorters blommor i handen när han kommer ridande på sin vita häst 😉

  3. sujogujo65 skriver:

    Härliga bilder och nu tror jag att jag fått svar på en blomma jag alltid undrat över – röd blära. Önskar en fortsatt trevlig sommar… 🙂

    • mariayarri skriver:

      Tack, blommor är tacksamma motiv att fota . Trots att jag är ledig har jag inte hunnit med att vara ute och fota som jag vill, det har kommit en massa annat i vägen …
      Rödbläran kallas också Skogslyse eller Skogslyst, kärt barn har många namn…
      Hoppas att allt är bra och att du haft en fin ledig helg // Maria 🙂

      • sujogujo65 skriver:

        Helgen har varit lugn och jag var i Mårdsele igen. Dessutom hade jag med mig några kort på prov och frågade på Cafét om de var intresserade av vykort och de var de. Så jag har tagit fram sju motiv med både högvatten och normalt vattenstånd. En chansning att beställa många på en gång… är positiv till åtgången. 🙂
        Uppdaterar dig senare hur det går…

  4. mariayarri skriver:

    Vad roligt, det är verkligen fint i Mårdsele. Ska bli roligt att höra hur det går // Maria 🙂

  5. Inger skriver:

    Så fantastiskt vackra blombilder ! Det är verkligen fascinerande att titta på växter i närbild och se hur sinnrikt moder natur har skapat dem. Att Yarri gör sig bra på bild behöver jag väl inte säga, han är fotomodell ut i tasspetsarna o högst fotogenisk !

    • mariayarri skriver:

      Tack! Håller med dig om att det är roligt att kunna ta såna här närbilder av blommorna. Det blir lite som att upptäcka blomman på nytt :).
      Yarri blir så glad över ditt beröm . Igår fick han agera modell mitt i en äng med massor av blommor … Tur att han gärna bejakar sina kvinnliga sidor 😉 …// Maria

  6. Dan skriver:

    Mycket fina foton på blommor. Vad duktig du är….roligt att se….skogsviol……mmmmm

  7. anki skriver:

    Sååå underbart vackra kort Maria…och text ♥

  8. Janne Magnusson skriver:

    Har lite problem med att den vackraste blomma jag vet heter Rödblära. Detta namn ger ju associationer till att må fysiskt illa. Alternativa namnet Skogslyse är något bättre, men inte mycket. Då tänker åtminstone jag på någon som är berusad i skogen.
    Denna fina blomma kunde väl ha fått heta Kärleksblomster eller nåt liknande!
    Men nej då, Rödblära blev dess namn. Är det den här överskattade Linné som ligger bakom detta illdåd? Finns det någon instans där man kan överklaga såna här beslut?

    Som vanligt jättefina bilder, både på blommor och sambo!
    Såg ut på Yarri som att ni klev upp väääldigt tidigt den morgonen 🙂

    • mariayarri skriver:

      Ha, ha … Jag har verkligen saknat dina underfundiga kommentarer 🙂 … Har aldrig tänkt på att tolka namnet Rödblära som du gör 😉 … Men håller med om att namnet kanske inte är så särdeles vackert …
      Nu ska du inte vara tyken med herr Linné 😉 … Han var den som uppfann Rödblärans latinska namn … Silene Dioica … Lite krångligt att uttala men pampigt värre, eller hur 🙂 …

      Jo, det var lite tidigt för Yarri att gå upp den dan vid 8;45 … Han som annars gladeligen ligger till 10;30 …

      // Maria

  9. adinparadise skriver:

    Lovely flower pics, Maria. Looks like Yarri had a great time too. He’s gorgeous. 🙂

  10. mariayarri skriver:

    Thank you ! I think that Yarri had a wonderful day even though he is a bit lazy at mornings … He would gladly sleep late each and every morning seven days a week 😉 … And Yarri says thank you for your kind word about his look 🙂 // Maria 🙂

  11. Stunning photos! Love the ligonberry 🙂

  12. lagottocattleya skriver:

    Underbara blommor! Och alltid lär jag mig nya saker när jag läser dina texter – skogslyst! vilket oändligt mycket vackrare namn än rödblära! Och Midsommar…nu har jag äntligen börjat komma ifatt efter min egen midsommar och sedan London direkt på det…. Jag älskar blommor och träd, ja du vet, så det här var härlig läsning. Den lilla skogsviolen och är visst förbisedda, tror jag. Fina båda – en långt nere och gömd och den andra för högt upp kanske?

    Hälsa Yarri att den här matten håller med…finare och härligare och mera trogen kavaljer får man inte än en hund. Så, skulle jag välja så…blev det mina hundar som jag ville dela liv och vardag med…

    • mariayarri skriver:

      Skogsviolen är så fin, även om man får böja sig lite för att se den … Rönnen är lika fin den men då får man sträcka på sig lite … Bra gymnastiska övningar att studera blommor, eller hur 😉 ….

      Ska absolut hälsa Yarri att du håller med honom … Det kommer att stärka hans manliga Drever självkänsla 🙂 … Han är av den åsikten att det inte behövs nån fler man i vår lilla familj och jag håller med honom 😉 // Maria

  13. Vad såld jag blev på hundfotona. Framförallt ”här studerar jag” 🙂 djur är ju så svåra att fånga rätt men gör man det så blir de så fina….. 🙂

    • mariayarri skriver:

      Hej och välkommen till min blogg ! … Vad roligt att du gillade fotona på Yarri … Han är duktig på att uttrycka sig , han har ett stort register av diverse miner 😉 …
      Därför är det kul att ge honom en egen del av min blogg där hans tankar och funderingar får komma fram … Som jag tror att han ser på saker och ting 🙂 // Maria

Kommentera

