Rosor … Roses …

Flammentanz 1, 1...

Rosor … En av de vackraste blommor jag vet … Här kommer en svit med rosor i form av bilder … Tyvärr har jag inte namnet på alla … Ni som vet, skriv gärna namnet till mig i en kommentar …

Roses … One of the most beautiful flowers i know … Here comes a suite with roses in form of photos … Unfortunately i don´t have the name of all of them … Those of you who know, please tell me me the name in a comment …  

Flammentanz 6, 6...

Flammentanz … En utsökt vacker klängros som remonterar …

Flammentanz … An exquisitely beautiful climbing rose that sets new flowers all summer long …  

Louis Rödiger 12, 12 ...

Louise Rödiger … En ros som är orange till färgen …

Louise Rödiger … A rose that is orange in color … 

Louise Rödiger 11, 11...

Men jag förvånades av att dess knoppar var röda …

But i was surprised by it´s red buds … 

Louise Rödiger 1, 1...

Nästan utblommad …

Almost out flowered … 

Louise Rödiger 6, 6...

Som tur är kommer det nya blommor …

Luckily, there is new flowers … 

Rosa ros 15, 15...

Här har vi en rosa ros blomknopp …

Here we have a pink rose flowerbud … 

Rosa ros 6, 6...

Och här är självaste rosen när den blommar …

And here we have the rose, herself, in its blooming …  

Rosa ros 3, 3...

Lite mer utblommad …

Little bit more out flowered … 

Rosa ros 1, 1...

Men återväxten i form av nya rosknoppar är god …

But the regrowth in terms of new rosebuds are good … 

Ingrid Bergman 2, 2...

Och här har vi drottningen bland de här 4 olika rosorna … I mina ögon … 

And here we have the queen among these 4 different roses … In my eyes … 

Ingrid Bergman 16 , 16...

Ingrid Bergman …

Ingrid Bergman …

Ingrid Bergman 19, 19...

Den svenska skådespelerskan som gav sitt namn till denna ros … Var en mycket vacker kvinna, med stilrena ansiktsdrag … Precis som den här rosen …

The Swedish actris who gave her name to this rose … Was a very beautiful woman, with classy facial appereance … Just like this rose … 

Ingrid Bergman 17, 17...

Skönhet …

Beauty … 

Ingrid Bergman 19, 19...

Och med den här bilden av Ingrid, säger jag hej för denna gång ! … // Maria 🙂

And with this photo of Ingrid, i say goodbye for this time ! … // Maria 🙂

Det här inlägget postades i Foton - Årstider ... Photos - Seasons .... Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Rosor … Roses …

  1. lindasfoton skriver:

    Så snygga! 🙂

  2. eva-britt sjöberg skriver:

    tyvärr kan jag inte hjälpa dej med namnen på rosorna !!!! du vet ju mitt blomintresse.men fina bilder har du tagit på dom

  3. adinparadise skriver:

    Stunning pics, Maria. Impossible to choose a favourite. They’re all so gorgeous. 🙂

  4. Janne Magnusson skriver:

    Jättefina bilder! Kan tyvärr inte hjälpa dig med några namn på dem..
    / Janne

    • mariayarri skriver:

      Men nu blir jag besviken 😉 .. Du brukar vara mer påläst än mig i de flesta ämnen 🙂 …
      Det måste vara den där ”man cold” bacillen som du drabbats av som ställer till det … 😉 // Maria

      • Janne Magnusson skriver:

        Nja.. botanik är inte min starka sida, varken med eller utan förkylning 🙂 Gillar blommor, men har oftast ingen aning om vad de heter. Förutom Rödblära då 😉

      • mariayarri skriver:

        Du, bara att kunna namnet Rödblära tyder på en viss kunskap … Tror nog att du mörkar en del …
        Min ludne, fyrbente sambo är toktrött efter att ha spenderat em med att meka tillsammans med dig … Kan bero på att han inte är så van att göra såna macho saker 😉 // Maria

  5. montucky skriver:

    THey are all very beautiful!

  6. dan skriver:

    Härligt. Blommor är mitt favoritmotiv.

  7. lindami73 skriver:

    Min farmor älskade en sorts rosor som heter Elizabeth.
    Själv älskar jag vita eller svagt rosa rosor 🙂
    Och naturligtvis en stor bukett röda rosor…vem vill inte ha en sådan ? 😉

    Körde förbi ett hus idag med en buske helt översållad med små rosa rosor….VILL HA!!!

    Rosor är vackra 🙂

    Kram!

    • mariayarri skriver:

      Det är svårt att inte tycka om rosor … Gissar att den din farmor älskade, var en Queen Elizabeth, en storblommig rosa rabattros som doftar så gott … Den rosa/vita som jag inte vet namnet på kan möjligen vara en Royal Copenhagen …

      Du får införskaffa en rosbuske med små rosa blommor… Nästan alla blomaffärer med trädgårdsväxter har utförsäljning nu , så har man lite tur kan man verkligen göra fynd !
      // Kram Maria 🙂 …

      • lindami73 skriver:

        Ja just det…kom på nu när jag stod i duschen…Queen Elizabeth var farmors älsklingar 🙂

        Ja…kanske ska införskaffa mig en vacker ros …tack för tipset. Fast jag lär få hålla mig till vit eller röd så att det passar huset 😉

      • mariayarri skriver:

        I de färgerna finns det massor av vackra rosor, småblommiga och storblommiga . // Maria 🙂

  8. Clowie skriver:

    The photographs are lovely, the roses are such beautiful colours!

  9. lagottocattleya skriver:

    Underbara rosor som du fångat vackert i alla stadier! Jag är inte så bra på namn här…har aldrig haft så många rosor själv. Egentligen tycker jag om alla sorter, men föredrar nog de som inte är jättestora. Av en gammal dam fick jag buskrosor, en lite mörkare och plattare och en ljust rosa. De blir ju som miniexemplar av de här stora. En klängros har jag, men där valde jag en röd som växer frodigt – ville inte misslyckas direkt i alla fall. Den täcker nu några kvadratmeter av huset. Flammentanz.

    Jag vet inte varför dina inlägg inte dyker upp i min läsare, men jag hittar dem ändå. Vi har varit i stugan mycket, så nu kan jag börja läsa igen! Kram till er båda i värmen – för ni har väl också varmt?

    • mariayarri skriver:

      Ja det är märkligt att inläggen inte dyker upp där, kanske jag har gjort nåt galet i mina inställningar ?? Jag är ju urkass på detta med data … Är glad varje gång jag lyckas få till en text som ser hyfsat ok ut 🙂 …

      Din klängros måste vara en njutning för ögat , för Flammentanz är verkligen en vacker ros!

      Du, sommar … Idag trodde jag och Unge herr Sprätt att det var höst … +10 grader och nordliga vindar … Vi längtar efter en dag med riktigt mycket sol, inga moln och en avslappnad dag i varsin solstol … // Maria 🙂

Kommentera

