Kvällspromenad … Evening walk …

Yarri 6, 1...

Hej ! Äntligen har värmen och solen kommit till oss Jämtlänningar … Jag tillbringar dagarna med att ligga i  min solstol …

Promenader blir det kvällstid … Då brukar jag ta med mig Maria ut … Det här var vad vi såg igår kväll … 

Hi! Finally has the sun and the heat reached to us Jämtlänningar … I spend the day by lying in my own sun lounger … 

In the evenings i usually take Maria out for a walk … This was what we saw last night … 

Blåvinge 2, 2...

En liten manlig ÄngsBlåvinge ( Cyaniris Semiargus ) … Tror Maria att det är …

A small little male Mazarine Blue ( Cyaniris Semiargus ) … Is what Maria think that this is … 

Fjäril 4, 4...

Nån av er kanske vet vem det här är ? … Jag har då ingen aning … Det är inte en räv … Det vet jag … Inte heller ett Rådjur … 

Maybe someone of you know who this is ? … I have really no clue at all … I´ts not a Fox or a Deer …  

Ljungblåvinge, 1 ...

Den här fjärilen tror Maria är en kvinnlig Ljungblåvinge ( Plebeius Argus )  … De här fjärilarna tillhör nåt som kallas Juvelvingar …

Maria think that this butterfly is a female Silver-Studded Blue ( Plebeius Argus ) … And they belong to a family named Lycaenidae … 

Snigel 1, 1...

Maria, vad är detta … En snigel ? … Vilket märkligt djur … Det finns ju Husbilar … Är då detta ett Hus djur 😉 ? …

Maria, what is this ? … A Snail ? … What a strange and peculliar animal … I know that there is Motorhomes … Is this a Pet´s home 😉 ? … 

Snigel 2, 2...

OK … Är detta också en Snigel … Maria, hur kan du likna mig med en Snigel … JAG LIKNAR INTE ALLS HONOM !!! …

OK … Is this also a Snail … Maria, how can you compare me with a Snail … I`M NOT LOOK LIKE HIM AT ALL !!! … 

Fluga 2, 2, 2...

Det här vet jag vad det är … En fluga … Ett mycket retsamt och irriterande djur … Om ni frågar mig …

This, is something i know what it is … A Fly … A very teasing and annoying animal … If you ask me …  

Kanadagäss + unge 4, 4...

Familjen Kanadagås tar igen sig lite i kvällssolen …

The Canadian Goose family takes a rest in the evening sun … 

Sothöns 1, 1...

Familjen Sothöns ( Fulica Atra )… Tar ett kvällsdopp …

Eurasian Coot family ( Fulica Atra )   … Takes their evening bath … 

Strand änder 2, 2...

Familjen Gräsand tar en promenad på stranden …

The Mallard family takes a walk on the beach … 

Gräsänder 2, 2...

Och här har vi en annan del av familjen Gräsand som vilar sig i gräset vid strandkanten … Vad sa du till mig, lilla dunboll ? …

And here we have another part of the Mallard´s, resting on the grass at the shore … What did you say to me, little feather ball  ? …   

Gräsand, ungar 15, 15...

NEEEEJ … Jag tänker inte göra som er och stå upp och ner i vattnet för att få mat  … Måste finnas enklare sätt att få mat …

NOOOO … I most certainly will not stand upside down in the water like you, to get some food … There must be easier ways to get food … 

Yarri 3, 3...

Hallå … Testa att sitta såhär istället … Jag lovar att ni får godisar av alla som ser er … Och bäst av allt … Du blir inte blöt ! … 

Hey … Try to sit like this instead … I promise that you will get candy from those who sees you … And best of all … You don´t get wet ! … 

Sjön 5, 5...

Nu tänkte jag visa några bilder av sjön där vi bor … Och för all del där de andra djuren ni sett också bor …

Now i´m gonna show you some photos from the lake where we live … And by all means, where the other animals i´ve been shown you also lives …  

Sjön 11, 11...

Både jag och Maria tycker om att promenera här …

Both I and Maria like to take a walk here …

Sjön 18, 18...

Fler än vi gillar lugnet som finns runt sjön  …

Others also like the tranquility that can be found around the lake … 

Lillsjön + tärnor 1, 1...

Fast det finns de som har rätt högljudda röster … 

Though there are those who have loudly voices … 

Lillsjön + tärnor 2, 2...

Skrattmåsarna är alldeles för bråkiga för min smak … 

Black-Headed Gulls are to aggressive for my taste … 

Yarri + gräsänder 10, 10...

Så jag fortsätter nog att umgås med familjen Gräsand … De har ett lite lugnare sätt som passar mig … Fast deras dagliga badande förstår jag mig inte på … 

Så här brukar mina promenader se ut … Med möten och platser som jag tycker är spännande att få uppleva … Sen får ju Maria lite motion också … Och det behöver hon 😉 // Yarri 🙂 

So i will continue hang out with the Mallard family … They have a little calmer way of living their life thats suits me … Though i don´t understand their pleasure in taking daily baths … 

This is usually how my walks look like … With meetings and places that i find exciting to experience … And Maria gets a little exercise too … Which she needs 😉 … // Yarri 🙂 

Det här inlägget postades i Wildlife, Yarri - Min älskade hundtuss ... Yarri - My beloved dog .... Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Kvällspromenad … Evening walk …

  1. lindami73 skriver:

    He he… Han är så förståndig denna hund 🙂

    Fantastiska bilder. Och vi håller med om att flugor är mycket irriterande.. Särskilt i ansiktet kl 4 på morgonen 😉

    Härligt att ni äntligen fått sol och värme! Njut i solstolen 🙂

    Kram!

    • mariayarri skriver:

      Jag är mycket klok och intelligent om jag får säga det själv 😉 … Maria har möjligen en annan åsikt men den behöver inte dryftas i min del av bloggen som tur är 🙂 …
      // Yarri 🙂

  2. Great photos especially the butterfly close ups. You live in a very special part of the world 🙂

    • mariayarri skriver:

      Thank you ! Yes, Jämtland is a special place on mother earth .. But i must say that your part of the world has a much more interesting wildlife ! // Yarri 🙂

  3. Lena Samuelsson skriver:

    Så fint du fotat den blå fjärillen , vad den nu hette 🙂

    • mariayarri skriver:

      Det är en liten Ängsblåvinge … Det var inte lätt att hålla i kameran och samtidigt få Yarri att fatta att han skulle sitta stilla så han inte skrämde iväg fjärilen .. 🙂 // Maria

  4. lindasfoton skriver:

    Avundas dig som bor vid en sjö 😉 måste ju vara underbart! Har varit min dröm att bo vid vatten sedan barnsben. Drömmen lever vidare om jag säger så 😉 Mkt fina foton 🙂

    • mariayarri skriver:

      Det är helt OK att bo som jag gör 😉 … Nära till sjön och skogen … Hoppas att din dröm går i uppfyllelse ! Men du bor ju rätt fint ändå om jag fattat det hela rätt … Höga kusten är väl bland det finaste vi har tycker jag . // Maria 🙂

  5. montucky skriver:

    Wonderful assortment of wildlife you have captured! The lake is really beautiful!

  6. Dan skriver:

    Jättefina fjärilsbilder. Tärnorna ser ut som skrattmåsarna gör här i skåne 🙂 Har värmen kommit först nu? Den som väntar på nåt gott……jag för min del börjar tröttna på värmen…lite regn hade inte skadat…

    • mariayarri skriver:

      Du har helt rätt !! Naturligtvis är det Skrattmåsar 🙂 🙂 … Ska genast ändra så det blir rätt igen 🙂 …
      Ja vi har äntligen fått lite värme … Vi har haft rena höstvädret en längre tid men nu är det varmt, grönt , soligt och fint igen … // Maria 🙂

  7. OOOO vilka vackra bilder 🙂 Fjärilarna och insekterna älskar jag 🙂 Och alla vackra fåglar 🙂

    • mariayarri skriver:

      Tack ! Några av bilderna blev bra, det är en utmaning att fota en fjäril … Särskilt i jämförelse med en snigel … De har liksom lite olika tempo om man uttrycker sig milt 😉 // Maria

      • Ja, fjärilar har jag inte lyckats fånga 😦 De är ju så snabba. Man ska ju ha turen att ha kameran framme dessutom 😀 Dina är verkligen fina 🙂

      • mariayarri skriver:

        Ja de är snabba som vinden, jag har haft tur med de här jag fotade … Men jag tycker att dina bilder från Falsterbo är minst lika bra … Men det kan bero på att efter hundar så är hästar mina absoluta favoritdjur. // Maria 🙂

  8. lagottocattleya skriver:

    Underbara bilder! Närbilderna riktiga fullträffar – bra gjort stillasittande, Yarri! Du fick väl godis…? Fjärilar älskar jag – Maria har verkligen lyckats fånga dem fantastiskt fint. Blåvingarna är så vackra och jag tror som din matte om vilka de är. Den från sidan som du undrade över skulle kunna vara någon av pärlemorfjärilarna…men jag vet inte riktigt.
    Puss på dig och kram på matte!

    • mariayarri skriver:

      Roligt att du gillar våra bilder , det är jag som liksom letar upp motiven till Maria … Jag börjat bli en van fotomodell och godis ingår alltid i mitt gage 😉 …
      Maria låter hälsa att hon tror som dig att den tillhör nån av Pärlemor fjärilarna … Hon var inne på att det kunde vara en Högnordisk Pärlemorfjäril men de ska ju bara finnas i Lycksele och i Torne lappmarker … Men vad vet man … Nån kanske har förirrat sig ner till Jämtland 😉 …
      Puss och kram till dig också // Yarri 🙂

  9. Bams Triwoko skriver:

    Stunning photos… esp. the cute dog… 😀
    Best wishes to you.

  10. Clowie skriver:

    That’s a lovely place to go for a walk. The photographs are lovely!

  11. adinparadise skriver:

    Hey, Yarri…….you are so adorable. ) Fabuous photos of your walk, Maria.

Kommentera

