Ristafallet … Ristafallet …

Ristafallet 5, 5...

Har äntligen tagit mig i kragen och ska försöka få till ett inlägg i bloggen … Jag har en otrolig förmåga att prioritera annat än datan under min semester …

Försöker att vara ute på lite olika aktiviteter … Bärplockning … Skogspromenader … Dagsutflykter till olika sevärdheter, där jag kan passa på att ta lite kort … Och naturligtvis ägnas mycket tid åt Yarri …

I has finally taken me by the collar to write a post for my blog … I have an incredible ability to prioritize other things than data during my vacation …

I´ve tried to be as much outside in the nature as i can, with different activities … Berry picking … Day trips to sights where i can take the opportunity to take some shots with Mr Nikon … And of course, spend some quality time with my precious Yarri …

Ristafallet 32, 32...

I söndags tog jag och Yarri med mamma och Kalle på en tur för att kolla på två vattenfall som vi har här i Jämtland … Ristafallen och Tännforsen …

Idag blir det bara bilder från Ristafallet … 

Last Sunday, me and Yarri, took mom and Kalle with us on a trip to check out 2 waterfalls that we have here in Jämtland … Ristafallet and Tännforsen …

Today it´s just photos from Ristafallet …

Ristafallet 3, 3...

Början av fallet …

The beginning of the waterfall … 

Ristafallet 7, 7...

Rista fallet … Vackert, eller hur ? … 

Ristafallet … Beautiful, isn´t it ? … 

Ristafallet 8, 8...

Ristafallet ligger i västra delen av Jämtland … Närmare bestämt i Undersåker … 17 km från Åre …  Det är ett av Sveriges största vattenfall … 

Ristafallet is located in the western part of Jämtland … More exactly in a place named Undersåker … 17 kilometers from the ski resort Åre … This is one of Swedens largest waterfalls …

Ristafallet 14, 14...

Fallet är totalt ungefär 50 m brett … 14 m högt … Flödet är mellan 100 och 400 m3/s, beroende på årstid … 

The waterfall is about 50 meters wide … 14 meters high … the flow is between 100 and 400 m3/s, depending on what season it is …  

Ristafallet 19, 19...

En fridlyst, skogbevuxen ö delar av fallet i två delar … Den norra och den södra delen … 

A protected, wooded island, splits the waterfall in two parts … The northern and the southern part …  

Ristafallet 13, 13...

Ristafallet och naturen i anslutning till fallet, är gammal och så unik att den betraktas som skyddat naturområde … Fridlyst enligt svensk lag …

Ristafallet and the nature that is connected to the waterfall, is so old and unique, that     it´s regarded as protected natural area … According to Swedish law … 

Ristafallet 26, 26...

Den otroligt fuktiga miljön som är vid Ristafallet, gör att det frodas en särskild slags fauna här… Med speciella lavar och mossor … Växter såsom ormbunkar (Pteridophyta) …

Det bitvis vinteröppna vattnet ger möjlighet för födosök för fågelarter som t ex Strömstaren (Cinclus Cinclus) … Och på senare år har Uttern (Lutra Lutra) Börjat att återkolonisera det här vattensystemet …

The incredible moist environment that is at Ristafallet, makes that it´s thrive a special kind of fauna here … With special lichens and mosses … Plants, such as Ferns (Pteridophyta) …

Winter open water provides the opportunity for foraging for birds such as White-Throated Dipper or European Dipper (Cinclus Cinclus) … And in recent years, Otter (Lutra Lutra), have begun to re-colonize this watersystem …

Ristafallet 2, 2...

Uppströms och nedströms fallet finns fint sportfiske, särskilt då Öring (Salmo Trutta) … 

Upstream and downstream Ristafallet there is some fine angling places … Especially Throut (Salmo Trutta) … 

Ristafallet 37, 37 ...

Nedströms finns det även Harr (Thymallus Thymallus) ...

Downstream, you can also find Graylings (Thymallus Thymallus)  … 

Ristafallet 20, 20...

Så här står det om vad som finns att göra om du besöker Ristafallet under vintern: ”En utmärkt plats att njuta av god mat och spännande upplevelser som grottkrypning och isklättring … Så fort isen är nog stark, blir fallet belyst bakifrån isgardinen …” 

Jag kommer nog att åka upp hit i vinter … För jag vill se både kalkstensgrottan och isgrottorna … Det finns möjlighet att göra det här besöket nattetid också … Och det lockar mig …  

This is what you can read about doing in Ristafallet during winter: ” A great place to enjoy good food and exiting experience as caving and ice climbing … As soon as the ice is strong enough, the waterfall becomes backlite in ice curtain … ”

I will probably go up here this winter … Because i so wanna see the limestone cave and the caves of ice … And i read that its possible to do this visit at the night too … And that is something that really attracts me …

Ristafallet 9, 9...

Så kanske kommer ni att få se bilder från det här fallet i vinter … Det är säkerligen minst lika fint under den tiden på året som nu … Eller vad tror ni?  … // Maria 🙂

So  maybe, you´ll going to see some photos from this waterfall during winter … I´m sure that it´s quite beautiful that time of the year too … Or what do you say ?… // Maria 🙂  

Det här inlägget postades i Foton - Årstider ... Photos - Seasons .... Bokmärk permalänken.

36 kommentarer till Ristafallet … Ristafallet …

  1. Vilka underbara bilder. Man får känslan av att man själv står i närheten av vattenfallet och hör bruset från vattnet 🙂 Vackert 🙂

    • mariayarri skriver:

      Vad roligt att du gillar bilderna … Det dånade riktigt bra från fallet kan jag säga … Otroligt vackert och det måste det vara vintertid också … Så det blir garanterat ett besök där i December/Januari … // Maria 🙂

  2. Lena Samuelsson skriver:

    Dit vill jag också åka ! säkert riktigt fantastiskt på vintern väntar på dina bilder:) . De du lagt in
    i dag tycker jag är jätte fina . Kram

    • mariayarri skriver:

      Ja det är otroligt fint där men du skulle ha sett Tännforsen ! … Ska lägga in bilder därifrån också … Det är nog bara Hällingsåfallet som är vackrare än Tännforsen … // Maria 🙂

  3. adinparadise skriver:

    Those waterfalls are really beautiful, Maria. I can imagine what it must look like in winter. Very cool! 😀

  4. Visst är Ristafallen fina, var där för några år sen. Längtar dit upp igen, skulle vilja fota vi9d soluppgången där 🙂 Har sett en del som fotat på vintern där och det kan vara riktigt fint då :-)//Roland

    • mariayarri skriver:

      Kan tänka mig att soluppgången vid fallen är tjusig … Nästa sommar kanske jag får göra ett tidigt besök däruppe …
      De belyser tydligen hela fallet vintertid och det ska visst vara riktigt fint , är ganska säker på att jag ska åka upp igen då.

      Ristafallet är fint men Tännforsen snäppet vackrare // Maria 🙂

  5. allmycke skriver:

    Suveräna bilder!

  6. bibbipson skriver:

    Härliga fotografier! 🙂

  7. babsje skriver:

    Spectacular waterfall, and I do hope you get to go in the winter to see the caves!

  8. lindasfoton skriver:

    Vad vackert! Ser fram emot vinterbilderna 😉

    • mariayarri skriver:

      Jag ser också framemot att åka upp och fota då … Det enda jag oroar mig för är att det är trångt … man får krypa i grottorna och jag är minst sagt klaustrofob …
      Men det är ett bra tillfälle att utmana sin rädsla på … // Maria 🙂

  9. Wow – you can really feel the power of the water – stunning shots 🙂

  10. montucky skriver:

    That river and its scenery are simply gorgeous! And the waterfalls are enchanting! Such beauty!

  11. Bams Triwoko skriver:

    Such a beautiful waterfall… I wish I would be there, someday.. 😉
    Thanks for sharing.

  12. Per skriver:

    Fina bilder från en vacker plats! Det ser ut att vara lite kraft i vattnet trots att det är mitt i sommaren. Ser fram emot vinterbilderna 😉
    Tack också för att du tittat in på min blogg.
    Mvh
    /Per

    • mariayarri skriver:

      Ja det var ordentligt med kraft i vattnet även om det på inget vis går att jämföra med Tännforsen … Jag längtar faktiskt till att jag kan åka upp och fota det här fallet i vinter … Tror att det är lika fint då , fick jag önska mig nåt mer, så vore det väl möjligen att det också skulle vara norrsken den natten jag är där …
      Det var ett ren nöje att besöka din blogg, du har tagit så många fina bilder // Maria 🙂

  13. lagottocattleya skriver:

    Fantastiskt fina bilder, Maria! Jag tycker det stänker lite från datorn…Skämt åsido – man blir verkligen förflyttad till fallet både dina bilder och ord. Det ska bli spännande att få se vinterbilder därifrån också om du får tid till det!

    • mariayarri skriver:

      Ja , jag vill så gärna åka upp till både Ristafallen och Tännforsen i vinter … Men det måste bli vid 2 olika tillfällen eftersom jag vill besöka Ristafallen på natten … Och jag vill inte stressa mig igenom nåt av de besöken ..
      Och jag hoppas verkligen att jag får med mig några bilder som blir bra hem igen om inte annat så får jag väl trösta mig med minnesbilderna … // Maria 🙂

  14. Clowie skriver:

    It’s very beautiful.

  15. Gallivanta skriver:

    Lovely to see this in contrast to Ann-Christine’s winter photos of the same waterfall. Is it a place for white water rafting in the summer?

Kommentera

