Frost … Frost …

Gräs 6, 6...

I Måndags morse var det -11,5 C där jag bor … Ganska kallt för årstiden … Men jag klagar inte … Kyla är inget som stör mig …

This Monday morning it was  -11,5 C,  where i live … Quite cold for the season … But i´m not complaining … Chill, is nothing that bothers me …

Strandkant 3, 3...

Tidigare när jag hade en större trädgård var jag väldans glad när det blev såhär kallt innan snön kom … För då frös marken och mina perenna växter klarade sig bättre under vintern …

Earlier, when i had a big garden, i was happy when it got cold like this, before the snow came … Because when the ground froze, my perennial plants coped much better during winter …

Strandkant 4, 4...

Jag började fundera lite när jag var ute och gick med Yarri vad frost är och hur den bildas … Och det här var det jag kom fram till …

I started to think a bit when i was out walking with Yarri, what frost is and how it´s formed … And this is what i came up with …

Vass 3, 3...

Lufttemperaturen brukar mätas på två meters höjd … Frosten inträffar då temperaturen går under noll grader …

The air temperature is usually measured at two meters … Frost occurs when the temperature drops below zero degrees …

Lillsjön 3, 3...

Ofta är markytan mycket kallare än luften på två meters höjd … Och därför används ordet markfrost om det är minusgrader endast vid markytan …

Surface is often much cooler than the air at two meter are … And therefore, we use the word mark frost, only if it´s below zero  at the surface … 

Gräs 7, 7...

Frost bildas vanligen vid högtryck med klart eller nästan klart väder … Då strålar värme upp från markytan och luftskikten som är närmast marken … Ut mot rymden …

Frost usually formed at high pressure with clear or almost clear weather …Then heat radiates from ground and from air layers closest to ground … Out into space …

Gräs 2, 2...

Det engelska namnet för rimfrost är ett äldre engelskt adjektiv som som syftar till ålderdom … Och i det här sammanhanget menas att frosten gör att buskar och träd får ett vitt hår … 

Rimfrost kan också bildas efter omslag från kallt till milt väder då relativt varm och fuktig men dimfri luft av vinden förs mot kallare föremål …

The name hoar comes from an old English adjective for showing signs of old age … And is used in this context in reference to the frost which makes trees and bushes look like white hair … 

Hoarfrost can also be formed by temperature changes, from cold to mild weather … When relatively mild and humid but haze-free air, by the wind moved towards colder objects …

Gräs 1, 1...

Detta kallas frostbeslag och då avsätts iskristallerna i lika stor mängd på lodräta som vågräta ytor …

This phenomenon is called frost seizure and then deposited ice crystals in equal amount on vertical as horizontal surfaces …

Is 4, 4...

Rimfrosten består i oftast av ett tunt och rätt fast lager av mycket små iskristaller … Iskristallerna bildar ofta vackra bladlika mönster …De kan också likna fiskfjäll, nålar eller fjädrar.

Hoarfrost consists mostly of a thin and a quite solid layer of tiny ice crystals … These ice crystals is often formed as beautiful leaf-like pattern … They can also resemble fish scales, needles or feathers …    

Is 3, 3...

I öppningar i landskapet som gläntor, åkrar … Brukar det vara mer frostkänsligt än inne i skogen … Där dags värmen bättre bibehålls under natten …

The openings in the landscape, like clearings and fields … Tends to be more frost- sensitive than the forrest … Where day warmth better maintained during the night … 

Gräs 11, 11...

De områden som är mest utsatta för frost är Norrland och nordvästra Svealand, speciellt de områden som ligger högre än 500 meter över havet …

De minst frostbenägna delarna av Sverige är syd- och västkusten och områdena kring de stora sjöarna …

The areas that is most vulnerable to frost is northern and north western parts of Sweden, especially the areas that are higher than 500 meters above sea …

The least frost prone parts of Sweden is south and west coasts and the areas around the four bigger lakes we have in Sweden …

Gräs 14, 14...

Det var allt för denna gång // Maria 🙂 

That´s all for this time ! // Maria 🙂 

Det här inlägget postades i Foton - Årstider ... Photos - Seasons .... Bokmärk permalänken.

43 kommentarer till Frost … Frost …

  1. Lena Samuelsson skriver:

    Hej ! Vackra frostiga bilder 🙂 Här ligger det på ca 14-15 grader Plus på dagarna , däremot så hade det frusit på bilen för några veckor sedan . Alla former av iskristaller är roliga och tacksamma att fota. kram så hörs vi

    • mariayarri skriver:

      Hej ! Ja visst är det fint här nu och finare blir det … Längtar tills att jag ska upp till fallen runt Åre då allt frusit till is ! …
      Du har det hyfsat varm iaf , saknar du verkligen inte vintern ??
      Jobbar i natt men sen ledig … Påbörjar renoveringen av lägenheten på Måndag … Gissa om det är ett elände att bo i just nu … Huvva säger jag bara … // Maria 🙂

  2. lindami73 skriver:

    17 grader varmt här i Blekinge idag 🙂
    Men vi hade 4 minusgrader i lördags på morgonen. Har lagt på dubbdäcken nu…för säkerhets skull….

    Väldigt fina bilder 🙂

    Hoppas att du har en bra onsdag!

    • mariayarri skriver:

      Ja det är lite annorlunda temperaturer längre ner i landet ser jag … 17 grader … Låter som en högst normal sommartemperatur här uppe 😉 …
      Bra att du lagt på dubbdäck, det har jag också … Bättre att förekomma än att förekommas , eller hur ? 😉 … // Maria 🙂

      • lindami73 skriver:

        Snö och is överraskar så många varje år….jag håller med dig…Bättre att förekomma 🙂
        Kändes lite märkligt att ta fram tunna jackor den 23: e oktober….
        Glad så länge det är varmt…..;-)

  3. adinparadise skriver:

    Thanks so much for your very interesting and frosty post, Maria. The photos are wonderful, and I just love that first one; so beautiful. It’s hard for me to to imagine your below freezing temperatures, as I sit here in 30C. 🙂 Keep warm, and I hope you and Yarri have a lovely day.

    • mariayarri skriver:

      Thanks to you too ! … Your comments always make me glad … Wow, you really have warmth where you are … Winter is just around the corner up in this part of Sweden 😉 … If you ever come to Sweden in wintertime, you must visit Jämtland 🙂 … I think you would like it even though it´s a bit chilly … // Maria 🙂

  4. bibbipson skriver:

    Så många vackra fina bilder, tycker nästan bäst om de med isen på! 🙂

    • mariayarri skriver:

      Hej och tack ! … Isbilden med löv är lite suddig och oskarp men jag gillar den ändå … Is är tacksamt att fota, de har så många olika formationer … // Maria 🙂

  5. eva-britt sjöberg skriver:

    Du måste nog ta bilder mest varje minut ?????? så mycket bilder som du har på bloggen har jag inte tagit i hela mitt liv och det är ju många år enligt dej ! Roligt att du har detta intresse för det är roligt att se alla bilder.

    • mariayarri skriver:

      Tack 🙂 ! .. Nä jag fotar inte jämt men har alltid kameran med mig då jag och Yarri är ute … Man vet aldrig vad som dyker upp … Ja det är lite knepigt att du inte hunnit med att ta fler bilder med tanke på din ålder 😉 …
      Kul att du uppskattar mina bilder … // Maria 🙂

  6. lagottocattleya skriver:

    Ljuvligt vackert! Nästan så det känns inuti att man längtar lite…åtminstone tills jag kommer upp till Jämtland. Kylan däruppe känns inte alls som den gör här i det fuktiga och gråkalla Skåne. Jag älskar verkligen dina fröställningar och isbilder!

    • mariayarri skriver:

      Vad roligt att du längtar lite upp till Jämtland och kylan … Just nu är det +6 … Trist … Jag har som sagt hellre kallt denna tid på året, och snö … Allt blir så mycket ljusare då, dagarna är så korta så vi behöver allt ljus vi kan få …

      Jag tycker att det är kul att fota lite annorlunda motiv ibland … Vissna fröställningar kan bli riktigt vackra iklädda lite rimfrost 😉 … // Maria 🙂

      • lagottocattleya skriver:

        Håller med – frost är underskönt! Och – jag längtar till mitt besök hos dig! Hoppas bara att du inte tycker det blir för jobbigt. Jag undersöker möjligheten att ta med lite hemlagad sylt, men vet inte om det tillåts på planet. Jag åker ju bara med handbagage.

      • mariayarri skriver:

        Det kommer inte att bli jobbigt ! … Bara roligt och jag ber en bön att det inte är ett byggkaos här just då utan att det mesta hamnat på plats 😉 …
        Aj, då … Jag hoppas verkligen att jag kan skicka med dig lite Hjortronsylt hem till Skåne … // Maria 🙂

  7. Dan skriver:

    Fina frostbilder. Mr Pentax har sinne för färg. Varma gula toner och klara blå.

  8. Lottisen skriver:

    Vackra bilder än en gång! Här i Skåne har det varit 16+ idag..

  9. montucky skriver:

    Great photos Maria! You temperature on Monday was much colder than any that we have had so far this fall.

  10. Molle skriver:

    Mycket fina frostbilder Maria
    Just nu i 08’a trakten så är det sol och plus 14
    Trevlig helg/Molle

    • mariayarri skriver:

      Härligt med sol … Den har inte visat sig så mycket idag … I natt kommer det att bli rejält kallt, redan 0 nu … Men jag välkomnar kylan ! … Trevlig helg till dig också … // Maria 🙂

  11. Vilka härliga bilder du visar upp här! Snart är den tiden även här, med frost och snö men dröjer nog kanske lite. + 7 grader här i Stockholm just nu 🙂 Ha en fin och skön helg 🙂

    • mariayarri skriver:

      Tack ! … Lite frost kan verkligen göra underverk för annars rätt tråkiga motiv … Jag hoppas att snön snart är här för att stanna, det är så mörkt annars … Dagarna blir ju inte längre direkt … Ha en bra helg du också ! … // Maria 🙂

  12. ventisqueras skriver:

    bellissime immagini! qui da noi in Italia si vedono molto raramente
    🙂
    beautiful pictures! here in Italy you see very rarely

  13. Tack! Så vacker blogg du har! Men usch så kallt det ser ut! 🙂

    • mariayarri skriver:

      Tack ! … Ja det var lite kyligt när jag tog bilderna till detta inlägg … Idag har vi en temperatur runt 0, grått och trist … Så kylan får gärna komma tillbaka, liksom solen … // Maria 🙂

  14. Jag skriver:

    Makalöst vackra frost- och isbilder, Maria! Kul att du hittade till min blogg. Jag ser att vi båda har sorgen över att våra mammor försvinner för oss. Jag återkommer om det.

    • mariayarri skriver:

      Tack ! … Hittade din blogg på reader … Alltid spännande att kika in där, och titta på de ämnen som intresserar mig , din blogg hittade jag under natur …
      Tråkigt att din mamma också har en sjukdom som gör att hon försvinner bort …
      // Maria 🙂

  15. Marita Pierre skriver:

    Hej Maria! Blir lika berörd varje gång jag läser dina texter och ser dina bilder! Marita

  16. janolundberg skriver:

    Grymt fina höstbilder med härliga färger och skön känsla.
    Snyggt Maria!
    //Janne

  17. Just popping in to let you know that I decided to start a new blog a few days ago. This replaces my old one which you’re following. Hope you and Yarri are managing to keep warm, Maria. 🙂 xx
    http://anotherday2paradise.wordpress.com/

  18. mariayarri skriver:

    My renovation is still ongoing … My apartment look like a warzone … But i think it will be fine in the end … // Maria 🙂

Kommentera

