Förväntningar på Julen … The expectation of Christmas …

Lillsjön 6,6...

Hej ! … Jag har inte haft tid att sätta mig vid datan innan Jul för att försöka knåpa ihop ett inlägg … Inte ens en liten Julhälsning fick jag till men jag hoppas att ni alla har haft en bra Julhelg … 

Hi there ! …  I haven´t had the time before Christmas to write a post … Not even to create a little Christmas Greeting in my blog but i hope that you all had a nice Christmas Eve and Christmas Day …

Lillsjön 4,4...

Jag har inte alls upplevt någon julstämning veckorna innan jul i år … Mestadels har jag stressat med att städa, tvätta och diskat upp allt för att få lägenheten beboelig igen …

This year, i haven´t experienced any Christmas atmosphere at all, the weeks before Christmas … Mostly i´ve been stressed by doing cleaning and washing everything to make my apartment livable again …

Lillsjön 7,7...

Julen är fylld av så många förväntningar … Vilket leder till en massa måsten  … Veckotidningarna bidrar inte minst till detta … Då de tidigt under hösten börjar att skriva om alla förberedelser som ska göras … Kakor som ska bakas … Mat som ska lagas … Gör ditt eget julpynt … Så får du till en rofylld jul …

Christmas is filled with so many expectations … Which lead to a mass must haves … Our weekly magazines contributes to this by early in the autumn, write about all the preparations to be made … Coockies to bake … Food to be cooked … Make your own Christmas decorations … All to give you a peaceful Christmas …

Lillsjön 8,8...

Eller kanske är det så att dessa måsten är skapade inom och av mig själv … Eller under min uppväxt … För nog är det så att vi alla präglats på många sätt av hur Jularna under ens tidigaste år sett ut …

Or maybe these must haves are created within and by myself … Or in my childhood … Isn´t it so that we all have been characterized in many ways, by how our Christmases in our earliest year was …

Lillsjön 2, 1...

Under min uppväxt kommer jag inte ihåg de där veckorna innan jul som särskilt rofyllda … Hemma var det mormor och mamma som stressat städade och lagade mat för att allt skulle vara ”perfekt” till Julafton … Jag minns att jag i tonåren ofta tänkte att sådär ska jag aldrig hålla på … Tyvärr är jag idag likadan som de var då …

During my childhood i can´t remember that weeks before Christmas were particulary calm … At home, was both my grandmother and mother stressed, to clean and cook so that everything would be ”perfect” on Christmas Eve … I remember that in my teens i decided to never ever be like them … But here i am, acting exactly like they used to do … 

Lillsjön 2,2...

Mamma och Kalle firade julafton hos mig … Liksom min syster Eva … Är väldigt glad att Eva kom för det är sällan vi firat jul tillsammans sista åren …

Mother and Kalle spent Christmas Eve with me … As well as my sister Eva  … I´m very glad that Eva was with us, because we haven´t celebrated Christmas together so many times during the last years …

Lillsjön 20,20...

Mamma är sen senast jag skrev något om henne så otroligt mycket försämrad … Tyvärr blev det nog lite för många timmar för henne att vara uppe … Vilket resulterade i ett rejält bakslag under kvällen med ökad förvirring, ilska och gråt …

Jag borde väl ha tänkt på att det kunde bli så men samtidigt så var ju Kalle med och han orkar ju vara hemifrån lite längre än mamma … Och det kändes inte roligt att säga att de måste åka hem vid 17 tiden … 3 timmar senare så insåg jag ju att det var precis det jag borde ha gjort …

Mother is since i last wrote about her so incredibly much worse in her dementia … Unfortunately, there was probably to many hours for her to be awake even though she rested short moments on my couch … This resulted in a substantial  setback during the evening, with increased  confusion, anger and tears …

I should have realized that this could happen but at the same time there´s the fact that Kalle copes to be away from home longer than my mother … And i didn´t feel comfortable saying that they must go home at 17 pm … 3 hours later i realized that it was exactly what i should have said and done …

Lillsjön 17,17...

Nåväl vår Julaftons kväll blev väl inte som hämtad ur tidningsreportagens perfekta julfirande … 

Att ordna Jul för en dement förälder är inte enkelt men det går … Den behöver inte vara ” perfekt ”  Lärdomen för mig är att sänka ambitionsnivån … Strunta i vad jag tror är omgivningens förväntningar på mig som dotter … Det viktigaste är att umgås … Att inte bli bortglömd … Eller bortvald …

Our Christmas evening maybe wasn´t taken from a magazine article about how a ” perfect ” Christmas should be …

Arranging Christmas for a parent with dementia is not all that easy but its feasible … It doesn´t need to be ” perfect ” … The lesson i learned is to lower the level of my ambition … Never mind over what i belive is surrounding expectation of me as daughter … The most important thing is to be together … Not to be forgotten … Or be deselected …

 

Vinterskog 10,10...

Sen jag föddes för 50 år sen … Har mamma och jag firat alla Jular tillsammans utom 1 och det var för 2 år sedan … Så den bästa julklappen mamma gav mig i år … Var att hon kunde fira Julen med mig … Och Eva … 

Vi hörs ! … Maria 🙂 

Since i was born 50 years ago … Has mom and i spent every Christmas Eve together except for 1 … And that was 2 years ago … So the best Christmas gift my mother gave me this year … Was that she were able to spend this day with me … And my sister Eva …

See ya ! … Maria 🙂

Det här inlägget postades i Att vara anhörig ... To be a relative .... Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Förväntningar på Julen … The expectation of Christmas …

  1. Leya skriver:

    Härligt att ha dig tillbaka igen…även om du måste stöka vidare i lägenheten! Man gör så gott man kan men inte alltid blir det som man tänkt, visst är det så. Julen var säkert bra den stunden det var bra, man får se det så. Skönt att ni har varandra, ni syskon. Vi väntar här på dig, Maria, stressa inte med att fixa blogginlägg när du har för mycket att göra. Ett riktigt Gott Nytt år önskar jag dig och de dina – vi hörs!

    • mariayarri skriver:

      Ja, man kan inte göra mer än sitt bästa … Så är det bara …
      Saknar bloggandet och ska försöka att prioritera det lite som omväxling …
      Got Nytt År till dig också ! … // Maria 🙂

  2. Leya skriver:

    Nu glömde jag skriva hur fantastiskt vackra bilderna är! Så skönt att du har vinter där! Jag hoppas få känna på lite i februari…för här är det 10 plusgrader och regn fortfarande.

    • mariayarri skriver:

      10+ … Huvva vilket elände … Visserligen har vi lite vitt på marken men det är den sämsta vintern på många år … Ur led är klimatet 😦 …
      Jag hoppas på att vintern kommer vid Nyår … // Maria 🙂

      • Leya skriver:

        Det hoppas vi – och ett gott nytt!

      • mariayarri skriver:

        I Februari måste det vara vitt och kallt … Om inte kylan kommer lägger sig inte Storsjöns is och då blir det ingen Medvind … Isbanan som jag berättat om som är flera mil lång under normala vintrar …

        Gott Nytt År till dig också ! ,,, // Maria 🙂

  3. ovely post, Maria. I’m so glad that you were able to have your mom there for Christmas. My mother, who also suffersfrom dementia, was with my sister for a few hours, and I was able to speak to her on Skype. It was very special. I hope your home is just as you like it now. It must have been such a lot of hard work for you. Hugs and love to you.

    • mariayarri skriver:

      Hi Sylvia ! … Thank you so much for your kind words ! …
      I can see that you understand what it is to have a close relative who has demntia …
      I´m glad that you could speak to her …
      Mother still recognize all of us and i´m very glad for that …

      My home is beginning to look like i want it to be … But i haven´t got the time yet to put up some of my art on the walls … But it´s no rush …
      Lots of hugs to you too ! … // Maria 🙂

  4. RoSy skriver:

    Beautiful pictures!
    So nice that you got to spend Christmas with your mom & your sister. Time with family is a priceless gift.

  5. Vackra bilder! Och inför nästa år; gör inte mer än du känner. Nära o kära förstår om man förklarar 🙂

    • mariayarri skriver:

      Tack för ditt beröm om mina bilder, det värmer att få höra ! …
      Kommer verkligen att sänka ambitionsnivån nästa år … Det blev lite väl mycket med tanke på att jag dessutom var tvungen att hinna få min bostad någorlunda presentabel …
      Kommer aldrig i livet att renovera igen … Och förhoppningen är att det inte ska behövas heller …

      Hoppas att du har haft en lugn och fin Jul ! .. // Maria 🙂

  6. Per skriver:

    Fina frostiga bilder, gillar nog den första bäst.
    Vackert skrivet också. Jag har insett att jularna nog aldrig kommer att kännas som de gjorde en gång för länge sedan. Så jag försöker ta det med ro. Var och hälsade på min mamma i går i stället, hon har många krämpor men har i alla fall förmånen att vara klar i minnet. På söndag träffas vi igen min mamma och syster med vuxna barn för en ”julmiddag”.
    Önskar dig och de dina ett Gott Nytt År.
    /Per

    • mariayarri skriver:

      Hej Per ! … Roligt att du uppskattar mina bilder, håller med dig om den första … Den är min favorit också …
      Nä, Jularna blir aldrig som de var … På gott oh ont …

      Idag blir det en tur ute i skogarna med Yarri … I morrn ska vi få snö så det är bäst att passa på … Sällan vi har en vinter med så lite snö som nu att det går att ta sig fram obehindrat i skogen … Bortsett från att vi får skutta över all vindfällor som blev efter stormen Ivar …

      Ett riktigt Gott Nytt År till dig också ! … // Maria 🙂

  7. rondje skriver:

    Everything is measured by our expectations, most important thing is you were all together…
    Wishing you all the best for 2014!
    Ron

    • mariayarri skriver:

      Hi Ron ! … I agree, the most important thing on Christmas is being together with your family and friends … And i´m, so greatful that my mom could be with me this year …

      Happy New Year to you too and i´m looking forward to follow your blog in 2014 ! …
      // Maria 🙂

  8. Vilka härligt vackra bilder! 🙂

Kommentera

