Året 2013, i ord och bild … The year 2013, in text and photos …

Stuguberget 3...

Januari :  Stuguberget … Är ett berg beläget vid Stugun, som är ett mindre samhälle i den östra delen av Jämtland … Detta är ett av Jämtlands populäraste klätterberg … Utsikten uppifrån berget är storslagen …Vackert, även en iskall Januaridag …   

January : Stuguberget … Is a mountain located at Stugun, which is a smaller community in the eastern part of Jämtland … This mountain, is one of Jämtlands most popular rock climbing places … The view up there is magnificent …  But it´s beautiful an icy cold January day too…

Fullmåne o träd 2, 2...

Februari : En bitande, iskall kväll i Februari … Jag hade bestämt mig för att fota fullmånen … Det var i kallaste laget, -23 C … Inte minst för min följeslagare Yarri som hade problem att hålla sina fyra tassar varma …

Februari : An biting ice cold night in February … I had decided that i should get out and take some photos of the full moon … It was a little to cold, – 23 C … Not least to my companion Yarri , who had some problems to keep all of his four paws warm … 

Yarri 15, 15...

Mars : Vackra Yarri … Som älskar vintern … Han blir min fotomodell för Mars månad … 

Mars : Beautiful Yarri … Who loves winter … He is my photo model for the month Mars 

Gräsänder 20, 21...

April : Herr och fru Gräsand … Ett av de par som  jag och Yarri följt under våren och sommaren … 

April : Mr and mrs Mallard … One of the couples that i and Yarri have followed during springtime and summer … 

Älg 3, 3...

Maj : Och här har vi vad i Sverige kallar för skogens konung … Älgen … Som för övrigt är även Jämtlands eget landskapsdjur … Det här års ungdjuret har stötts bort av sin mamma som snart ska föda en ny liten älgkalv …

Älg (Alces alces) är världens största nu levande hjortdjur … Till skillnad från de flesta hjortdjuren så lever Älgen till största delen ensam … Älgens storlek varierar beroende på könet, underarten och miljön som älgen lever i … Älgarna i Norrland är generellt större än älgarna i södra Sverige …

I Sverige har en älgko vanligen en mankhöjd mellan 150–170 cm … En älgtjur mellan 180–210 cm ….  

Vikten på hösten, när älgjakten börjar i Jämtland … Ligger för en älgko på cirka 270 till 360 kg och för en tjur på omkring 380 till 540 kg … Stora Älgtjurar kan väga 600–700 kg och de tyngsta kända Älgtjurarna vägde nära 800 kg … De riktigt stora älgarna måste man åka ännu längre upp i Sverige för att få se …

En nyfödd kalv i Juni, väger cirka 15 kg … Redan samma höst i Oktober, vanligen mellan 120–150 kg …  

Maj : And here we have what we in Sweden call the King of the forrest … Moose … Which by the way also is Jämtlands own landscape animal … This young years calf, has just been rejected by its mother … Who soon is going to give birth for another little moose calf … 

Moose ( Alces Alces ) is the world´s largest living deer species … Unlike other deer species, lives our Moose mostly  alone … Their size varies by sex, nature and the environment they live in … Moose in northern part of Sweden is much larger than they are in the southern parts of Sweden …   

Moose cow usually has a height of 150 -170 cm … And a male Moose is between 180 – 201 cm in height …

In September, when the Moose hunt starts in Jämtland … Moose cow weight is about 270 – 360 kg … And a male Moose weight is 270 – 360 kg … But there are males that can have a weight up to 600 – 700 kg … These big Mooses ,you can find in the absolute northern part of Sweden …

A newborn calf in June, weigh about 15 kg … But in October their weight is usually between 120 – 150 kg …

Utsikt 1, 1...

Juni : Jämtländsk midsommar kväll …

Juni : Jämtländsk midsummer evening … 

Vit Näckros 11, 11, 11...

Juli : Vit Näckros ( Nymphaea Alba ) är en flerårig vattenväxt i familjen Näckros växter … Den vita blomman är mycket stor (10 – 20 cm) … Den största av Sveriges vilda blommor … De mycket stora bladen flyter på sjöarnas och åarnas yta …  Förbundna med stammen,  som ofta ligger inbäddad i bottenslammet på stort djup … 

Juli : White water Lily ( Nymphaea Alba ) is a  perennial aquatic plant of the Lily plant family … The white flower is very big ( 10 – 20  cm ) … And the largest of Sweden´s wild flowers … Their large leaves is floating on the surface of lakes and tarns … Linked with the florial strain,  often nestled in the bottom mud at a great depth …  

Fjällutsikt 56, 56...

Augusti : En av mina absoluta favoritmånader … Hjortronen mogna och bara väntar på att plockas … Att sen få njuta av en sån här storslagen utsikt är en bonus …  

Augusti :  One of my absolute favorite months … Cloudberries are ripe and just waiting to be picked … And then be able to enjoy this majestic view … Its a great bonus gift … 

Hos Kerstin 6, 6...

September : Nån ska strax fylla halvvägs till 100 … Stort och varmt tack till min finaste frissa Sandra, som gjorde min tjusiga 60-tals håruppsättning … Sandra är en otroligt varm och fin person som jag inte skulle kunna vara utan … 

September : Someone is soon to be halfway to the 100 … And i want to send my warm and sincere thanks to my finest hairdresser Sandra, who did my fancy 60s hairdo … Sandra is incredible warm and nice person, which i can´t imagine to be without ! … 

Edsåsdalen 24, 24...

Oktober : I Oktober fick jag en fin present av mina väninnor … En övernattning i Edsåsdalen, en liten turist och fjällby nära Åre … Vi hade en trevlig dag och kväll … Maten var helt fantastisk, tårtan likaså … Och många skratt blev det under detta dygn … Åter igen , stort tack till er som fixade detta ! … 

Oktober : In October, i received a fantastic gift from my friends … One overnight in Edsåsdalen, a small tourist and mountain village near Åre … We had a nice day  … I couldn´t have better companions… Food was absolutely amazing, as well as the cake … We got many laughs during this day … Again, many thanks to you who arranged this day for me … 

Copperhill 1...

November : En tidig morgon utsikt, över området Björnen och Åredalen från hotellet Copperhill … Där jag och en väninna var i slutet av November … 

November : Early morning view, over the Bear area and Åre valley from Copperhill hotell … Where i and a friend were in the end of November … 

Jamtli 201...

December : Julmarknad på Jamtli … En tradition som jag absolut inte vill missa … I år var det alldeles för lite snö och kyla för att den rätta julstämningen skulle infinna sig … 

Och med den här bilden så avslutar jag min sammanfattning av året 2013 … // Maria 🙂 

December : Christmas market at Jamtli … A tradition i absolutely do not want to miss … This year it was to little snow and cold, so the right Christmas spirit never appeared, like it usually does …   

And this photo will conclude my summary of the year 2013 …  // Maria 🙂 

Det här inlägget postades i Foton - Årstider ... Photos - Seasons .... Bokmärk permalänken.

36 kommentarer till Året 2013, i ord och bild … The year 2013, in text and photos …

  1. så fina bilder! Rolig ide´!

  2. Leya skriver:

    Fantastiskt fint, Maria! Underbara bilder och vi får följa med dig en bit på vägen. Utsikten från Copperhill är inte dålig…Tittade just på årskrönikan på TV och förstod att i alla fall Åre tillhörde de backar som hade hyggligt med snö. Det är verkligen en klen vinter i år.

    Hälsa den unge mannen att han verkligen är ett vackert manligt exemplar och att han och matte hans är ett lysande par!

    • mariayarri skriver:

      Tack ! … Jag blir så glad att du gillar mina bilder …
      Utsikten från Copperhill är på alla sätt och vis magnifik men du skulle ha sett hur det var på em då vi kom dit … Då gick det inte att se mer än max 1 meter framför sig … Och huvudentrén var stängd pga stormen så vi fick gå in genom en sidodörr …

      Vintern i år är en katastrof ! … Kommer inte ens ihåg när vi hade så lite snö som det är i år … Och dessa stormar som avlöser varandra … Usch oh fy …

      Jag ska absolut hälsa min lille sambo att du tycker han är manlig trots att han är lite kastrerad … För mig är han såklart den vackraste killen i hela världen 😉 … Och jag solar mig så gärna i hans glans 🙂 … // Maria 🙂

      • Leya skriver:

        Ha, ha…lite kastrerad…! Vad säger Yarri om det…Och ni ska väl sola er i varandras glans tycker jag. Snön lär väl komma till er, men för oss är det kanske kört. Börjar det såhär blir det svårt att få riktig kyla.

      • mariayarri skriver:

        Jag brukar säga lite kastrerad … Tycker det låter så definitivt i Yarris öron att säga Kastrerad … Lite, känns lite mer lagom på nåt vis …
        Jag kommer fortfarande ihåg hans blick mot mig, när han vaknade upp ur narkosen och insåg att det fattades nåt viktigt där bak …

        // Maria 😉

  3. Fabulous photos, Maria. I love Yarri’s sweet face, and your beautiful 60’s hairdo. You look so gorgeous! 🙂 You really do live in a wonderful place, even though it’s definitely too cold for me. Happy New Year to you. *hugs*

    • mariayarri skriver:

      Sylvia, thank you so much for your kind words! …
      Sandra is a fantastic hairdresser and i have lots and lots of long hair för her to work with … So there were no need for hairextansions 😉 …

      I can´t imagine to live anywhere else than were i am … It can be very cold wintertime but there are so many warm and nice clothes to wear …
      You should visit Sweden 😉 ….
      Happy New Year to you and your family from me and Yarri ! … // Maria 🙂

  4. RoSy skriver:

    Great photos. My fave is the pic of Yarri. What a cutie. 🙂
    Happy 2014!

  5. montucky skriver:

    Beautiful photos, beautiful year in review!

  6. lindami73 skriver:

    Bilderna är ljuvligt fina!
    Vad gäller snömängden så hade vi i södra delen av landet hoppat högt av glädje och julkänslan hade nog infunnit sig på ett helt annat sätt 🙂

    • mariayarri skriver:

      Tack, vad snäll du är ! … Jo jag förstår att ni hade varit glada för den mängd snö som vi har … Jag är ju bortskämd med betydligt mer mängder än det vi har nu …
      Men idag ska det snöa och jag hoppas även på kyla så att den inte smälter bort …

      Gott Nytt År till dig och din familj från mig och Yarri ! … // Maria 🙂

  7. ScienceHelena skriver:

    Fin sammanfattning av året som gått och underbara fotografier! Gott slut och ett Gott Nytt År! 🙂

  8. Molle skriver:

    Fina bilder Maria
    För många år sen besökte jag vänner i Stugun
    Vi fiskade och rökte abborre som smakade ljuvligt
    Gott Nytt År

    • mariayarri skriver:

      Men vad kul, inte många som vet var Stugun är nånstans på kartan ! …
      Jag gick grundskolan där och kommer från en liten by 2 mil därifrån som heter Brynjegård …
      Fisket i Jämtland är överlag väldigt bra … Liksom jakten på vilt … Om man nu gillar den typen av aktiviteter förstås … Jag är ju uppväxt med det så för mig är det inget konstigt alls …
      Gott Nytt År till dig också ! … // Maria 🙂

      • Molle skriver:

        Ja det är fint där i Stugun
        Kan berätta vidare att jag åkte dit och hälsade på en arbetskamrat som flyttat dit som heter Åke Westling,som tyvär inte finns med oss längre
        Vi fick bo hos hans mamma i hennes lilla stuga tror hon hette Ingegärd
        Råttorna hade race på nätterna min dåvarande sambo var livrädd
        Råttorna

      • mariayarri skriver:

        Jag är en sann natur och djur vän … Men just råttor och reptiler har jag lite svårt för , så jag förstår din dåvarande sambos rädsla …
        Trakterna runt om Stugun är otroligt fina … Och när man tagit sig upp för t ex Stuguberget … Ja, då har man en makalöst vacker vy framför sig ! ,,, // Maria 🙂

  9. FeyGirl skriver:

    What a beautiful review! (And – LOVE the hairdo, hee!) I hope you’re doing well in your cold…. I shiver in much warmer temperatures! Many good wishes to you this new year….. 🙂

  10. leooras skriver:

    Vilken fin samling personliga bilder. Glad att du fortsätter med bloggen.
    Har själv också en mamma som behöver mycket stöd nu för att minnet sviker henne!

    • mariayarri skriver:

      Tack ! … Roligt att du gillar mina bilder … Tycker om att kombinera mina intressen djur, natur och foto …
      Bloggen har varit ett bra sätt för mig att hantera och få feedback från andra om demenssjukdomar … // Maria 🙂

  11. norrskensfoto skriver:

    Jättefina bilder Maria! Har precis börjat följa din blogg, och jag förstår att du bor i vackra Jämtland… Jag ser fram emot att följa dig och se fler vackra bilder av dig. Gott Nytt År!/Anneli B.

  12. mariayarri skriver:

    Hej ! Gott Nytt År och god fortsättning till dig också ! …
    Vad kul att du vill följa min blogg … Du har helt rätt , jag bor i Jämtland … Så mina bilder är i stort sett uteslutande från mitt landskap …
    Har kollat din blogg och bilderna i den är otroligt fina ! … // Maria 🙂

  13. Replicant Core skriver:

    Många vackra bilder.

  14. skriveriet2 skriver:

    Vilken fin sammanfattning av 2013! Fina bilder.

    • mariayarri skriver:

      Hej och välkommen till min blogg ! …
      Vad roligt att du gillar min sammanfattning … Det är lite knivigt att välja ut passande bilder men med lite tid på sig så ger det sig till slut .. // Maria 🙂

  15. Marita skriver:

    Hej Maria!
    Du tar så vackra bilder. Tänkte på Stugun, och sedan på att min syster forskat fram att vi härstammar från Gjurd Bodakarl. Han startade väl upp Stugun mer eller mindre. Tycker Yarri är fin som vanligt på bilderna. Kramar till er.

    • mariayarri skriver:

      Hej Marita ! … Så roligt att du hör av dig ! …
      Du har så rätt i att Gjurd Bodakarl var den som grundade det som idag är Stugun … Är du släkt med honom så är vi släkt med släkten på min mormors sida …
      På morfars sida härstammar vi från Dalarna …

      Yarri är en snygging, vilket han är mycket medveten om och utnyttjar skamlöst 😉 … // Maria 🙂

Kommentera

