En dag utan vettigt innehåll …. A day without no sensible content …

Yarri 48,48...

Hej ! … Det var ett tag sen jag skrev något i våran blogg … Jag hoppas att ni inte tror att jag bara ligger och latar mig om dagarna … För så är det verkligen inte  …

Hi ! … It´s been a while since I last wrote a post in our blog …I hope you understand that I don´t spend my days lounging and lazy myself … Cause I don´t ! …

Yarri 45,45...

Mycket av min tid går som vanligt åt till att hålla reda på Maria …  Till skillnad från Moi så behöver hon av nån anledning inte bära koppel … Och om det vill jag bara säga en sak … Om hon varit kopplad , ja då hade mitt arbete med att hålla reda på henne avsevärt underlättats … 

My daily main employment is keeping track of Maria … Unlike Moi, she don´t wear a leash … But I must say that a leash, had facilitated my work … 

Yarri 51,51...

Fast de senaste veckorna har jag haft det lite lugnare … Ni som brukar läsa min blogg vet ju att Maria ofta brukar säga att jag går i en Snigels tempo !! … Ganska oförskämt av henne att säga så, om ni frågar mig … 

Though  the past few weeks has been a bit easier for me to catch up with her … Those of you that read my blog, know that Maria often say´s that my pace is quite as slow as a Snail !! … Indeed a rude thing to say, if you ask me … 

Yarri 44,44...

Men jag kan meddela att hon går ännu långsammare än mig … I alla fall just nu … Hon har ont i sin rygg och smärtan går tydligen ner i fötterna för hon har en linkande och hasande gångstil …

But for your information I can tell that she now is walking even slower than me … In any case nowadays … She has pain in her back … And that pain apparently goes from the back down to her feet … Which give her the most peculiar hobbling and shuffling way of walking…

Yarri 6, 6...

Men kallar jag henne för Snigel, nu när hon går långsammare än mig … Nej, för jag är en mycket empatisk Drever … Som dessutom är för väluppfostrad för att komma med såna onödiga insinuationer …

Have I ever during these days compared her with a Snail, when she obviously is able to walk slower than I do … No I haven´t said one beep about it, because i´m a very empathetic Drever … And my manners, don´t allow me think and speak of such unnecessary insinuations …

Yarri 70,70...

Nu har hon förutom ryggvärk blivit förkyld och febrig … Nu är feber inte hennes enda symtom … Jag blir mycket störd i min sömn pga hennes hostande … 

Besides back ache, she´s managed to catch a cold which make her feverish … But she has more symtoms than just fever …Coughing, my sleep is nowadays very disturbed because of that …

Yarri 12, 12...

För att inte tala om hennes nysande … Fast rätt benämning på hennes nysning är nog snarare ett slags trumpetande … Med en ljudnivå som skulle få en Elefant att gråta av avundsjuka …

Not to mention her sneezing … But i must say that a rather more fair description of that sound is, trumpeting … And that trumpeting has a noise level, that probably would get an elephant to cry of envy …

Yarri 7, 7...

Så min nattsömn är minst sagt störd … Vilket gör att jag är rätt utschasad  … Och på sikt kan det även påverka mitt utseende … Brist på skönhetssömn ni vet …

So my night sleep is disturbed, to say the least … Which make me real exhausted  …  And  i´m afraid that it eventually can have effect on my looks … You know, lack of beauty sleep …

Yarri 68,68...

Men med en sjukling i familjen som ser ut som en vandrande vålnad … Och dessutom låter som en lungsjuk … Så trodde jag att hon skulle låta mig sova ut … Om inte annat så utifrån min sömnstörning, menar jag …

With a sick person in the family, which by the way more and more looks like a wandering ghost … And sounding like a consumptive … I thought my chanses to sleep out must be real good … I mean … If nothing else, considering on my sleep disorder…

Yarri 61,61...

Men inte … Vem ringer på vår dörr och ropar Yarri … KOM!  … Tidigt igår morse … OK då, 9;30 om man nu ska vara petig …

Jo min svärmor … Kerstin, ni vet hon som bor hos Rita … Tydligen hade hon och Maria kommit överens om att jag skulle agera manligt sällskap på hennes och Ritas morgon promenad …

But no … Who do you think is calling at our door and shouts Yarri … Come on! … Early yesterday morning … OK, if one must be picky, the clock were 9;30 am …

Well, it was my dear mother in law … Kerstin, who lives with my girlfriend Rita …   I   don´t know when but it were obvious that she and Maria, agreed that I should act manly companion on hers and Rita´s morning walk …

Yarri och Rita 5,5...

Vilket uppvaknande … Maria som inte har nån vidare matlust verkar tro att det är någon åkomma som även drabbat mig … För tror ni inte hon sa till Kerstin att jag minsann fick vänta med frukosten tills jag kom hem igen … Vad sägs om det ! …

Such awakening … Maria who have a lack of appetite seem to think that this symtom has affected Moi too … So I heard her say to Kerstin: ” Yarri can wait with his breakfast until you bring him home again ” … What do you say about that ! …

Kerstin o hundarna 2,2...

Bara för att jag oftast äter frukost vid 11 tiden annars … Vilket har sin förklaring i att jag brukar gå upp då … Innebär inte det att jag kan frukostera tidigare om så skulle behövas … Och det hade behövts i morse …

I normally sleep until 11 o´clock am … So that´s why I eat breakfast or brunch at that time … But it doesn´t mean that I can´t eat earlier if needed ! … And that would have been needed this morning …

Yarri och Rita 9,9...

Nåja, jag finner mig i det mesta … Rita och jag fick lite egen tid eller vad man nu ska kalla det … När Kerstin hela tiden hänger med som ett irriterande häftplåster och lägger sig i var vi ska gå … Och bestämmer vilka vi får prata med och inte …

Maria är precis likadan, så jag och Rita konstaterade att det där måste vara nån slags gammal nedärvd instinkt hos tvåbeningar … 

Well, I accept most situations … A positive thing was that Rita and I got some ”time of our own” … Or whatever you name it … When we constantly have Kerstin hanging after us, like an irritant adhesive plaster … And always interferes in which path we walk … And decides to whom we are allowed to say hi to or not …

Maria is exactly the same, so Rita and I has figured out that this must be a very old inherited instinct among humans …

Yarri 8, 8...

När jag kom hem igen så fick jag i alla fall min sen länge efterlängtade frukost … Och när jag var klar med den så kröp jag ner i vår säng igen …

Jag ville inte vara i vägen för Maria som hasade runt i lägenheten med dammsugaren … En tingest som jag för övrigt gör mitt bästa i att ignorera …

Back home, i finally got my long awaited breakfast … And when I was finished with my eating, I crawled into our bed again … In hope of getting a little power nap …

Then there was in fact so, that i didn´t want to get in the way for Maria … When she shuffled around the apartment with the vaccum cleaner … A very annoying thing that I do my very best to ignore …

Yarri 2, 2...

När jag precis hade somnat så hör jag Maria kraxa … Yarri, kom hit … Jag försökte att inte låtsas om henne … Men för husfridens skull så hoppade jag till slut ner från sängen och gick in i köket …

Där Maria satt på kökssoffan med en annan otrevlig tingest i handen … KLO TÅNGEN ! …

Just as I fallen asleep, I hear Maria croak … Yarri, come here … I tried doing my best to ignore her … But for the sake of domestic peace … I once again jumped down from our cosy bed and went into the kitchen to check out whats going on …

And I immediately discovered Maria sitting on the kitchen sofa with another nasty thing in her hand … THE SCISSOR SHE USE WHEN SHE CUT MY CLAWS ! …

Rita, vackert ansikte..

Kloklippning är i alla fall bättre än bad…

Hann knappt tänka klart den tanken … Så får jag höra … Yarri, du luktar … Hur nu Maria kan känna det med sin nos, som för tillfället är helt ur funktion … Rita klagade minsann inte på min doft när vi var ute … Och hennes näsa är mycket välfungerande …

Clipping my claws is anyway better than taking a bath …

Just as I started thinking that thought … I hear … You smell Yarri … Coming from Maria which by the way has a nose that generally is useless … And with her cold, her nose skills is even worse …
Rita didn´t complain at all of my perfume when we were out … And she has a very good and well functioning nose …

Yarri nyvaken 1...

De är lika bra att du tar ett bad också nu när vi ändå inte har nåt annat vettigt för oss idag … INGET VETTIGT ??!! …

Yarri, we have nothing that make sense for us to do today, and for that reason we can equally give you a refreshing bath … NO SENSE ??!! … 

Jag o Yarri 13; 13...

Jag kan rabbla upp ett flertal saker som är viktigare är att bada …

Sova t ex … Jag tycker det är synnerligen viktigt att få tid till min skönhetssömn … Vilket någon annan i vår familj också borde vara … Intresserad av alltså …

I for one, can rattle off several things, which is so much more important than taking a bath …

I give you one example of that and it is sleeping … I think its extremely important for me to make sure that I have plenty of time for my beauty sleep … Which I think that the other part of our little family also should be … Interested in, if you know what I mean …

Rolig bild av hund som skriver dagbok..

Jag insåg att inga argumentationer från min sida skulle bita på Maria … Men jag tänkte flera saker … Som jag inte tänker gå in på här … Med hänsyn till viss person … Om ni förstår vem jag menar …

I quickly realized that no argumentation from my part would bite on Maria … But i can tell you that I thought several things … Thoughts that isn´t suitable to write in this blog … And the reason for that is that i´m a well behaved gentleman … And I take account of a certain person … And i think you know whom that may be …

Styrka...

Så vips befann jag mig i badkaret … Med vattnet droppande från min päls … Och schamponerad med Aloe Vera …

All of a sudden i found myself sitting in the bath tub … With water dripping from my fur … A fur which is full of Aloe Vera shampoo …

Yarri 4,4...

Det finns säkert somliga av er som tänker … Det måste väl vara skönt att bli schamponerad och masserad … Masserad, absolut men fy för schampoo …

There are probably some of you readers that are thinking … It must be nice to get Aloe Vera in ones fur and then be massaged … Massages, yes absolutely but yikes for shampoo …

Yarri 14,14...

Ni kanske tror att 1 schamponering räcker … För flera år sedan då jag var en valp … Ja, då trodde jag också det … Nu snart 9 år senare så vet jag att mitt bad innehåller 3 schamponeringar … 2 med Aloe Vera schampoo och en avslutande med mitt Eucalyptus schampo …

Och för kännedom … Det är inte jag som valt dessa dofter ! …

You might think that 1 shampooíng is enough … Several years ago, when I was a little Drever puppy … I thought so too … But now that i´m older and wiser … I´ve learned that bathing me and my fur takes 3 shampooing … 2 with Aloe Vera and we finishing my fur wash with the Eucalyptus shampoo …

And for information … Its not I that have choosen those schampoo scents ! …

Yarri 29,29...

Bad … Om det ändå räckte med att bada … I sin ensamhet … Men nej då, Maria är som alltid med eftersom hon inte tror att jag klarar av detta på egen hand … Och det kan jag till viss del hålla med om …

If it only was enough taking a bath in his solitude … But oh no … Maria is of course with me … She doesn´t think that i´m able schampoo myself … And I must admit that she has a point there …

Yarri 7,7...

Men vad mr Pentax har därinne att göra är mer än vad jag förstår … Varför är det bara mina baddagar som ska förevigas … Kan jag ju undra …

But then we have mr Pentax and I can´t figure out why he always must be in my proximity when i´m taking a bath … I really can´t understand that … And why is it always my bathing day that must be perpetuated in a photo … That is something to wonder about …

Yarri 17,17...

Nåväl , badet kan jag väl på nåt vis ändå genomlida … Mr Pentax närvaro likaså … Men usch och fy för hårtorken !!!… Jag har sagt det förr och jag säger det igen … MÅ SKAPAREN AV DENNA FRUKTANSVÄRDA UPPFINNING HEMSÖKAS AV ALL VÄRLDENS HUNDLOPPOR UNDER RESTEN AV SIN LEVNAD !! …

Well, somehow I guess that I can suffer me through this bath … Even mr Pentax presence … But YIKES for the hairdryer !!!!! … I´ve said it before and i´m saying it again … MAY THE CREATOR OF THIS TERRIBLE INVENTION, ALWAYS BE HAUNTED BY ALL THE WORLD DOG FLEAS FOR THE REST OF HIS LIFE !! …

Yarri 37,37...

Efter 3 timmar var jag  som en ny Drever … Enligt Maria … Synd jag inte kan säga detsamma om henne … Där krävs i nuläget betydligt mer än en kloklippning och ett bad … För att hon skall bli som en ny Maria igen …

Vi hörs ! … // Yarri 😉 

3 hours later, i looked like a new Drever … According to Maria … To bad that I can´t say the same thing about her … For information … She requires much more than a claw clipping and and a bath … For her to be like a new Maria again …

// See ya ! … Yarri 😉

Det här inlägget postades i Yarri - Min älskade hundtuss ... Yarri - My beloved dog .... Bokmärk permalänken.

40 kommentarer till En dag utan vettigt innehåll …. A day without no sensible content …

  1. bibbipson skriver:

    Haha! Ja inte lätt att vara hund inte. Underbara bilder och underbar text till, skrattade mig igenom texten. 🙂

  2. Oh my goodness, Yarri, you really made me laugh out loud. Poor Maria needs to get well very soon, and you have to look after her and not moan when she wants you to be clean and sweet-smelling. I hardly reconised you when you were all dripping wet in the bath, but I must say that you definitely look very gorgeous after the shampooing and especially the hairdryer. 🙂 Give mom a big hug from me. I hope she is soon well again. Take care now. xx

    • mariayarri skriver:

      Hi Sylvia ! … I can understand that you don´t recognised me … I´ve seen the photos of me and it´s pretty scary … To say the least …
      But i´m glad that you finds me gorgeous afterward …
      Maria send a bacteria free hug to you …
      She isn´t any better … But who knows, tomorrow is a new day … And her annoying bacteria may have moved some where else … // Yarri 🙂

  3. bibbipson skriver:

    Oj, glömde ju, hälsa matte att hon ska krya på sig! 🙂

  4. Ping: Borrowing… | Teepe's weblog

  5. Ping: Måste bara låna… | Jaha och nu då?

  6. lindami73 skriver:

    Ha ha ha…..så roligt! 🙂

    Däremot ogillar jag att matte inte är kry…:(
    Skickar stora krya på kramen till fina goa Maria.

    Kraaam!

    Ps…Lovis hälsar 😉

  7. RoSy skriver:

    Oh dear Yarri – So nice to ”see” you & hear from you. Sorry that Maria hasn’t been doing all that great. Hope she feels better soon.
    {Hugs} to you both 🙂 🙂

    • mariayarri skriver:

      Hi RoSy! … Thank you for your comment … Maria isn´t any better yet … But we hope that her fever and head ache soon will be a bad memory … Hugs to you too from the both of us … // Yarri 🙂

  8. FeyGirl skriver:

    Oh poor Maria! I’m so sorry she’s feeling so icky… But I know your beautiful self and cuddles will help her get better. 🙂

    What a sweet post! And such an adorable mug! I hope you get healthy soon. XO to you!!

  9. mariayarri skriver:

    Hi Christina ! … I do my very best to lighten up Maria´s days … And I think I succeded 😉 … Glad that you like my post ! … Hugs to you, from both Maria and me … // Yarri 🙂

  10. allmycke skriver:

    Yarri är en otroligt tålmodig fotomodell! Loki brukar oftast hinna vända ryggen eller åtminstone sidan mot kameran…

    • mariayarri skriver:

      Yarri är som du säger mycket tålmodig … I alla fall då det gäller att bli fotad … Vilket jag är tacksam för ,,, Och hans minspel är emellanåt helt oslagbart … // Maria 🙂

  11. montucky skriver:

    Yarri, I’m so sorry that Maria is not feeling well, but I know you will be with her and she will be in good hands , er, paws.

  12. Jag skriver:

    Men vilken underbar bildberättelse! Så roligt med Yarris minspel! Att du orkar ha sån härlig humor, Maria trots att du är sjuk! Nu får du sköta om dig och krya på dig så att du får komma ut med fina Yarri igen!

    • mariayarri skriver:

      Yarri har verkligen en förmåga att uttrycka i miner va han tycker om diverse saker … Och ibland måste jag bara fånga hans uttryck på bild …
      I en sån här liten berättelse passar de perfekt in att använda 😉 …

      Är så less på att vara sjuk nu … Vill bara slippa febern så att orken kan komma tillbaka .
      // Maria 🙂

  13. Dan skriver:

    Haha, du är rolig du Yarri! Jag tyckte du var så söt när du stod i badkaret och tittade å Pentax (eller var det kanske Maria) Fina bilder bilder på där du inte står i badkaret också. Jag förstår dig om du inte vill bli fotograferad när du sover…då är man inte så värst fager…och din kompis – hon är jättesnygg hon också..ha de så gott…

    • mariayarri skriver:

      Hej Dan ! … Nä fy för att fotas då man sover … Maria skulle aldrig tillåta att jag fotade henne då … Och absolut inte i badet för att sen lägga in bilden i t ex min blogg …
      Visst är hon snygg min tjej Rita … Sen är hon som hunden i reklamfilmen som säger ” När man är stor ska man vara snäll ” … // Yarri 🙂

  14. Linn skriver:

    Hahaha! 😀 Det var vackra bilder på dig, Yarri 😉

    • mariayarri skriver:

      Tack Linn! … Jag gillar mitt utseende … Man kan liksom använda det till så mycket bra … Få åt sig godis t ex … Jag brukar säga åt Maria att hon också ska sätta sig som en Surikat … Fatta vad mycket godis vi skulle få då … // Yarri 🙂

      • Linn skriver:

        Ja, det borde ni göra, så kan du ta kort på Maria istället 😉 Jag kanske ska prova jag med, godis är ju aldrig fel…

      • mariayarri skriver:

        Jag gör mitt bästa för att övertala Maria att sitta som en Surikat … Funkar superbra om man möter äldre personer … De ger mig alltid nåt gott att äta … Jag gillar särskilt leversnittar … Maria är mer kräsmagad och vill helst ha choklad … Men hur många pensionärer bär det på sig ?? … Inga som jag träffat iaf … :/
        Du måste testa Linn … Meddela mig sen vad du fick för godis … // Yarri 🙂

  15. Vilken härlig berättelse !!!! Så fina bilder till. Kunde blivit en bok. Matte får krya på sig !

    • mariayarri skriver:

      Hej Christina ! … Vad kul att du uppskattar min berättelse … Jag kan säga som så, att jag har rätt många historier om min matte … Men de är inte lämpade att ge ut enligt henne 😉 …
      Ha nu en riktigt fin helg ! … Maria hälsar så mycket från sjuksängen … // Yarri 🙂

  16. ScienceHelena skriver:

    Haha 🙂 Underbart skrivet, med kärlek och humor till matte! Hälsa matte att krya på sig så att du kan få bättre nattsömn 😉

    • mariayarri skriver:

      Tack ! 🙂 … Ja, jag gillar min matte väldigt mycket … Trots bad och annat stök … Matte hälsar så gott till dig också ! … // Yarri 🙂

  17. Eva A skriver:

    Härligt ! Hoppas att Maria mår bättre nu och att inte förkylningen smittat. Det har ändå varit så kallt och blåsigt senaste dagarna, skönt att inte behöva vara ute och visa upp sig. Snart blir det varmare dagar och sol, skönt för båda att återgå till vanliga rutinerna.

    • mariayarri skriver:

      Hej Eva ! … Tyvärr är den enda förbättringen efter 2½ veckas feber att den sjunkit ner till 38 … Så vi tar det rätt lugnt … Jag tar hand om Maria efter min bästa förmåga … // Yarri 🙂

      • Eva A skriver:

        Hoppsan jag gjorde visst en felbedömning, det snöar fortfarande. Eftersom M inte är frisk ännu så är det väl OK med skitväder ute. Skönt att du tar hand om M efter din förmåga, kan säkert vara bra med ombytta roller. Sköt om er

      • mariayarri skriver:

        Hej Eva ! … Fy för detta snöande … Jag vill inte vara ute några längre stunder … Maria har fått pc, så kanske hon blir bättre lagom till värmen kommer tillbaka …
        Själv är jag hennes livs levande värmedyna … En mycket uppskattad sådan kan jag meddela 😉 … // Yarri 🙂

  18. susaboet skriver:

    Yarri… Att du är en Synnerligen Klok och Fin Drever – det har vi ju förstått… Men nu är vi djupt imponerade… Din förmåga att uttrycka dina tankar och känslor, din humor (jo, vi skrattade gott många gånger) och inte minst din knivskarpa observationsförmåga vittnar om en framtida författarkarriär… Dessutom blir du ju väldigt bra på bild…
    Bra att du tar hand om din matte så fint! Hoppas hon blir bra och får tillbaka sina krafter fortfort!
    Hälsningar till er båda från Mio och Susanne

    • mariayarri skriver:

      Men vad snälla ni är ! … Mio är minst lika duktig på att skriva ! … Jag skulle absolut vilja skriva en bok om mitt liv med Maria … Men hon vägrar att låta mig berätta alla mina historier … Så då får det bli enstaka blogg inlägg istället …

      Tack för er gulliga kommentar och fina beröm … Jag blir mycket glad ! .. // Yarri 🙂

  19. Eva A skriver:

    OK med PC och värme kan det väl inte bli annat än bra. Nu kommer våren också, den här veckan kommer att grönska. Det blir många nya dofter som stör det du är van med, oj vad trött du skall bli. Om Maria orkar sköta sig själv så kan du få ta igen dig ordentligt mellan promenaderna. Hemma hos mig är det rådjur och älgar som invaderar när det börjar grönska.
    Ha det gott och njut, hälsningar Eva

    • mariayarri skriver:

      Rådjur … Såna gillar jag … Älgar är mindre intressanta …
      Du har helt rätt i att jag blir mycket trött av nya dofter som ska undersökas … Och den hr ätiden på året finns det så mycket att nosa på …
      Maria börjar så sakteliga bli bättre … Det bästa är att hon har slutat att störa mig med sina nysningar …
      Kanske slipper jag vara värmedyna framöver om värmen kommer till oss 😉 … // Yarri 🙂

  20. Marita skriver:

    Hahaha! Du är så fin Yarri!!! Och det är faktiskt din matte också! Kram till er bägge!

    • mariayarri skriver:

      Hej Marita ! … Vad snäll du är … Och jag tycker själv att jag ser rätt bra ut … Alla pensionärerna i området gillar mig …
      Maria däremot är lagom fin … Hon börjar att så sakta vakna upp från sitt vålnads lika tillstånd … Vi skickar kramar till dig också från oss båda ! … // Yarri 🙂

Kommentera

