Sommarbilder från Frösön … Summer photos from Frösön …

Frösön 46,46...

Hej ! …

Det finns många saker i mitt liv som måste skötas om just nu … Tyvärr hamnar skötseln av min blogg allt som oftast  längst ner på min ” att göra lista” …

Lusten att skriva har inte funnits där … Orsaken till det är mer än en … Och det är väl egentligen största anledningen till att det inte görs några inlägg från mig … 

Hi ! …

There´s a lot of thing in my life that needs to be cared for… Unfortunately,  my blog always seems to be at the bottom of my ” to do list ” …

For several reasons … My desire to write a post haven´t been there, as it use to be … And that´s maybe the main reason to why there is no posts from me …

Frösön 65,65...

Nu har jag iaf tagit mig i kragen och knåpat ihop ett inlägg … Denna gång med sommarbilder från Frösön …

Frösön, Storsjöns största ö … En plats där jag bodde under 18 år … Och fortfarande ofta åker ut till … I sällskap med Yarri och Mr Pentax …

Today, I have cobbled together a post … With summer photos from Frösön … 

Frösön, the biggest island in our lake Storsjön … I lived there for 18 years … And I still visit this beautiful island … With my companions Yarri and mr Pentax …

Frösön 76,76...

Jag tycker om att sitta i Yarris sällskap … Leka med hans silkesmjuka öron … Och i tankarna filosofera över stort och smått här i livet …

I like to sit in Yarris company … Just playing with his silky ears … And in my thoughts, philosophize over life´s small and big things …  

Frösön 75,75...

Det blir lite som en tyst mental terapi att bara låta tankarna irra iväg lite som de vill … 

När tankarna har förirrat sig klart … Försöker jag träna mig i medveten närvaro … Eller i Mindfullness, som det så fint heter på fackspråk …

That is a bit like a silent menthal therapy, let my thoughts wander away as they want …

And when i´m, done with that …I try to take 15 minutes to train me in concious presence … Or Mindfulness, as it´s called in jargon …

Frösön 34,34...

En som inte behöver träna på medveten närvaro är Yarri … Han liksom andra hundar har det naturligt i sina gener …

One that don´t need to practice Mindfulness, is Yarri … He , like all other dogs … Has concious presence , in his genes …

Frösön 10,10...

Till skillnad från djuren … Har vi människor en förmåga att röra oss mellan flera olika tidszoner …

Vi fantiserar och dagdrömmar om framtiden … Och med stigande ålder tänker vi ofta på och drömmer oss tillbaka till tider som varit …

Unlike animals … Have humans an ability to move between several different time zones …

We fantasizes and daydreams about our future … And with age, we often think and daydream us back to the days that been …

Frösön 4,4...

Just denna förmåga att flytta sig mellan tidszoner kan ställa till problem …

Mest för att vi hamnar i  situationer då vi ältar tidigare händelser och upplevelser … Det kan vara saker vi sagt … Saker vi gjort … Eller negativa händelser som vi varit med om  …

This ability to travel between time zones … Can cause problems …

Most of us will sometimes end up in situations where we both brood and dwell on over previous events and experiences … And that can be about things we said …  We´ve done … Or other negative things that we´ve experienced in our lives …

Frösön 18,18...

Min erfarenhet är att ältandet i sig sällan leder till något positivt … Eftersom jag inte kan göra om det som en gång hänt i mitt liv … 

To dwell on over things that been … Seldom leads me in a positive direction … Since I can´t undo things that already happened in my life …

Frösön 12,12...

När jag är ute i skog och mark … Upplever jag oftast ett inre lugn … 

Naturen och djuren har alltid påverkat mig så … Ända  sedan jag var liten … Långt, långt innan jag visste att det ens fanns nåt som hette Mindfulness …  

When i´m out in the nature … I often experience an inner peace inside of me …

Nature in generally and animals in particular has always affected me like that … Ever since I was a little girl … Long, long before I even knew that there was something called Mindfulness … 

Frösön 22,22...

Den här typen av mental träning … Gör att jag idag ser mer klarsynt på … Har en annan förståelse för … Och acceptans till min egen levnads historia …

This kind of menthal training … Make it easier for me today, to … Look more perceptive on … Have a different understanding to … And acceptance towards my own history … 

Frösön 16,16...

Min levnadshistoria … Har format mig till den jag är idag … Och det är också den som delvis påverkar min syn på framtiden …

The story of my life … Has shaped me into the person I am today … And it also affected my view of the future …  

Frösön 33,33...

Att hitta en balans och acceptans i hur jag ska förhålla mig till min egen framtid … Det är svårt … Framtiden är ett oskrivet blad … 

Skrämmande … Men på samma gång också väldigt spännande … 

Finding a balance and acceptance of how I should approach myself for my future …  That´s not so easy … Future is a blank slate …

Scary … But in the same time very exciting … 

Frösön 13,13...

Så med åldern har jag lärt mig … Att det  är lugnast att ta dagen som den kommer … Inte fundera så mycket på det jag inte vet något om … Utan istället vara medvetet närvarande i det som händer nu … 

So, with age I´ve learned … That it´s much more easy going, to take the days as they comes … Not worry over things I don´t know anything about … Instead try to be more consciously present in whats going on right now …

Frösön 24,24...

Och det är att njuta av min semester som precis börjat … För den har jag verkligen längtat efter … Och att kunna utnyttja semesterveckorna maximalt tillsammans med Yarri …

// Maria 🙂  

And that is to enjoy my holiday, that just started … Something I really been longing for …   I´m also going to spend maximum with quality time,  with my precious Yarri … 

// Maria 🙂 

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Sommarbilder från Frösön … Summer photos from Frösön …

  1. CrimsonCorundum skriver:

    Jag bodde i Östersund när jag var liten, och vet att det var otroligt vackert där, och i omgivningarna, bland annat Frösön, där min pappa jobbade. Dina bilder får mig att minnas igen. Tack. 🙂

    • mariayarri skriver:

      Hej ! … Vad roligt att bilderna får dig att komma ihåg Östersund och Frösön … Jag tycker att Jämtland är så fint … Men jag är ju partisk … Inföding som jag är 😉 …
      Är det många år sedan du bodde här ?
      Tack för att du lämnade en kommentar, uppskattar det mycket ! … // Maria 🙂

      • CrimsonCorundum skriver:

        Ja, det är jättelänge sen. Jag började tvåan här nere i Västsverige. Det var jättetråkigt då, fast mormor och morfar bodde här. Nu har jag väl vant mig lite, men jag drömmer fortfarande om det hisnande vackra landskapet där uppe. 🙂

      • mariayarri skriver:

        Då hoppas jag att du kan uppleva lite av Jämtland genom bilderna i min blogg … Så roligt att du har en anknytning hit upp ! … // Maria 🙂

  2. Dan skriver:

    Trevlig semester! Fina bilder! …jag kan se dig i mitt inre…hur du sitter där med öronen….

    • mariayarri skriver:

      Hej Dan ! … Det är mycket rogivande att snurra runt hans mjuka hängöron 😉 … Och faktiskt tror jag han tycker det också …
      Har du fått semester nu ?
      // Maria 🙂

      • Dan skriver:

        Jag har min sista vecka nu av fem. Det har varit så braaa men nu är jag trött på
        27-30 ° värme… men ledighet blir jag aldrig trött på. :-):-)

  3. christinafotograferar skriver:

    Vackra bilder och en tänkvärd läsning av din text !

  4. ScienceHelena skriver:

    Så vackra fotografier och tänkvärd text! Att ta del av naturens lugn skapar harmoni. Älskar begreppet Carpe Momentum, fånga stunden. Kan känna känslan att sitta där och känna Yarris silkeslena öron i handen… Hundar har den förmågan och vi kan lära av dem… Allt har sin tid! Roligt att läsa ett nytt fint inlägg och njut av din semester! Ha en fortsatt fin kväll!

    • mariayarri skriver:

      Tack , vad snäll du är ! … Att fånga stunden … Är något vi borde göra mer än vi faktiskt gör … Idag är jag bättre på det än jag var för 10 år sen … Jag var hyfsad på det i 20 års åldern också men sen tappade jag bort den förmågan under många år …

      Yarri … Min finaste lilla skrutt Drever … Han lär mig verkligen att leva i nuet … Och att njuta av varandras sällskap … Han har hela mitt hjärta , lille Yarri … // Maria 🙂

  5. lindami73 skriver:

    Saknat dig och dina inlägg!
    Ljuvliga bilder och tänkvärd läsning. Naturen är bästa plåstret och att inte älta är en fantastisk medicin. Idag är idag och imorgon gör vi det bästa vi kan med det vi har.
    Njut av semestern och hälsa Yarri 🙂

    Solvarm kram från mig.

    • mariayarri skriver:

      Vad glad jag blir att du saknat mina inlägg ! … Jag hoppas att lite vila får mig att vilja skriva igen … Jag har iaf fotat en hel del under sommaren … Så får jag bara till skrivandet så finns det bilder till mina texter …

      Jag har ju skaffat mig Instagram … Och där är det bara att lägga ut en bild … Passar bra när inte orden finns …

      Jag njuter verkligen av att vara ledig från jobbet … Även om det i sig inte är den tyngsta delen i mitt liv … // Maria 🙂

  6. montucky skriver:

    You have a beautiful place in which to do your philosophizing, and a wonderful companion as well.

  7. Eva skriver:

    Skönt att du fått semester, jag är säker på att den är välförtjänt. Hoppas att du även får lite mer tid för ”dig själv”. Just nu befinner jag mig mellan flyttar på tre ställen och jobbet på dagarna. Har lite svårt att vara medveten i nuet, men vet att ”min tid” kommer. Dina vackra bilder gör att jag faktiskt ändå just stannar upp och hittar känslan. Förstår att Yarri gärna släpper till sina öron till matte.
    Ha en skön semester och sköt om dig, kram

    • mariayarri skriver:

      Men oj vilket stök … 3 flyttställen … Och jag som klagade över oredan under min renovering i höstas … Du är helt otrolig ! … Särskilt på att ha många bollar i luften och ändå vara effektiv …

      Yarri … Min fyrbente livskamrat … Han sätter guldkant på alla mina dagar, bara genom att vara sitt vanliga glada och godmodiga jag … // Maria 🙂

  8. Have a wonderfully happy holiday, Maria. Your photos are so lovely, and I enjoyed reading your wise words. Hugs to you and dear Yarri. 🙂 xx

    • mariayarri skriver:

      Glad that you liked my post Sylvia … Especially as I seem to have so hard to find words to my photos nowadays …
      Wish you all the best and hugs back from us ! .. // Maria 🙂

  9. bibbipson skriver:

    Alltid så fina fotografier och tänkvärd text till! Tack! 🙂

    • mariayarri skriver:

      Jag blir mycket glad för din gulliga kommentar ! … För som jag skrev nyss som svar till Sylvias kommentar så kämpar jag verkligen med att hitta ord till mina bilder … Men jag hoppas så att lusten att skriva kommer tillbaka igen ! … // Maria 🙂

  10. Leya skriver:

    Underbart att höra från dig igen, Maria! Du ska veta att jag saknat dig – och Yarri. Jag förstår om orden inte finns, men dina fina bilder på instagram talar.
    Så fin komposition, som vanligt. Från långt borta till nära, nära. Det är väl så det är och så naturen läker också. Tankarna vandrar mellan långt borta och nära…och det känns skönt. Alla skulle må bra av att träna mindfulness – även jag. Det är något jag har svårt att klara, att vara i nuet. På somrarna går det lite lättare efter några veckors ledighet, men nu med bara två veckor kvar snurrar tankarna…
    Kram

    • mariayarri skriver:

      Hej ! … Så roligt att du gillar mitt inlägg … Tack och lov att det fortfarande är roligt att fotografera …
      Mindfulness är inte så dumt att lägga lite tid på … Särskilt då man som jag har lite väl mycket omkring mig … Då är det bra att sortera upp lite i skallen 😉 …
      Har dåligt samvete att jag inte har hängt med i ditt skrivande … Men ska försöka att uppdatera mig i dagarna som kommer …
      Data tid är lågprioriterat just nu … // Maria 🙂

  11. Jag skriver:

    Så vackra sommarbilder och kloka funderingar. Att leva i nuet och njuta av stunden är en bra medicin och med kameran i handen kan man försjunka i naturen och dess under. Vi har ju en svår sak gemensamt som ger mycken själslig smärta och svåra tankar och som ofta leder till att man hamnar i gamla tider. Men naturen ger balans. Och för dig din fina Yarri.

  12. mariayarri skriver:

    Du har så rätt i att man får lite balans i livet då man är ute i naturen … Och det behövs verkligen … Inte minst de dagar då mamma är sämre och jag inte kan göra något för att lindra …
    Så du och jag som lever med 2 olika men lika grymma sjukdomar .. Behöver något som mjukar upp vår själsliga smärtan lite … För mig så är; Yarri, djur, natur och Mr Pentax ” lyckopiller 😉 ” … // Maria 🙂

Lämna en kommentar