Året 2014 – I bild och text … The year of 2014 – In photos and text …

Frösön 60, 60...

Januari:  I början av månaden hade vi snö och kyla … Precis som det ska vara i Jämtland den här tiden på året … 

January … In the beginning of the month, it were rather cold and snowy … As it shall be, this time of the year in Jämtland … 

Tännforsen 221,221...

Februari: En månad som innehöll plusgrader … Ishalka … Blåst …

Den här är isformationer från Tännforsen …

February: A month that contained lots of plus degrees … Ice slipping … Rain … And windy weather …

This photo is showing ice formations from Tännforsen … 

Yarri och Rita 19,19...

Mars:  Yarri och Rita … En fin vårvinterdag ute på Andersön …  

Mars: Yarri and Rita … A sunny and beautiful spring winter day at Andersön …

Yarri 6,6...

April: Jag kan känna lukten av vår … 

April: I can smell the scent of spring in the air ….

Fåglar 97,97...

Maj: Fågelaktivitet …

Maj: Bird activity …

Utsikt från Sommarhagen 6,6...

Juni: Utsikt från Pettersson-Berger´s Sommarhagen … 

June: View from Pettersson-Berger´s Sommarhagen … 

Par 1,1...

Juli:  Vi hade ovanligt varmt i Jämtland under Juli månad … Vilket gjorde att många passade på att vara ute och njuta av de ljumma kvällarna …

July: The month of July, were unusually warm here in Jämtland … And a lot of people took the opportunity to spend these warm evenings outdoor …

Alpackor 33,33...

Augusti: Alpacka ungar …

August: Alpaca kids …

Frösön 10,10...

September:  Sen kväll uppe vid Frösö Kyrka … Utsikten över Storsjön och Oviksfjällen är som balsam för själen …

September: Late evening at the church of Frösön … The view with Storsjön and the mountains of Oviken in front of me …Is like balm for the soul …

Frost 38,38...

Oktober:  Iskristaller …

October:  Ice crystals …

Copperhill - Åre 15,15...

November: Mycket regn och slask var det under November månad … Men just den här dagen hade det snöat och temperaturen visade på minus 5 grader …

November: Lots of rain and slush … Was the distinctive weather for the month of November … But this particular day … We got some snow, and temperature were 5 degrees below zero …

Frösön 55, 55.55...

December: Äntligen blev det vinter … 

December:  Finally we got winter …

Yarri 28,28...

Jag älskar den här bilden på Yarri … Så fylld av liv och glädje … Så den får symbolisera att vi nu tar fart och går in i ett nytt år … 2015 … Ett år som jag tror kommer att bli lite lugnare än föregående … I vart fall för min egen del …  

Ha det bäst ! … // Maria  🙂 

I love this photo of Yarri … So filled up with life and joy … So therefor … I let him be the one to symbolizing that we starts a journey that we don´t know so much about … Into a new year … 2015 …
A year that I hope for my own part, will be a little bit quieter than last year … 

Wish you all the best ! …Maria 🙂  

Detta inlägg publicerades i Foton - Årstider ... Photos - Seasons .... Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Året 2014 – I bild och text … The year of 2014 – In photos and text …

  1. Helena skriver:

    Magiska foton från årets fyra årstider! God fortsättning på det nya året!

  2. Jane Lurie skriver:

    Wonderful year of images. Happy shooting in 2015!

  3. Oh yes, I also love that last pic of Yarri. It’s a really fun photo, and the colours are lovely. 🙂 You seem to have more cold weather than warm, but your images of the snow and ice are really beautiful, Maria. Happy New Year to you. I hope it’s a good one for you and Yarri. xx ♥ ♥

    • mariayarri skriver:

      Hi Sylvia! … You are so right … We often have more cold days rather than warm, during a year …But these last years I think we can see the effects of the climate changes / threat … Instead of much snow and minus degrees wintertime … We have rain, slush and windy weather … Not typical for the part of Sweden were I live …

      I hope that 2015 is a good year for you too …

      Many hugs from me and Yarri to you Sylvia ! … // Maria 🙂

  4. Ann-mari Graff skriver:

    Vad du är duktig att fotografera,vilka fina bilder.Gott Nytt År Maria kram.

    • mariayarri skriver:

      Hej Ann-Mari! … God fortsättning på det nya året … Blir alltid lika glad när jag ser att du kikat in på min blogg …
      I år är det 28 år sen jag gick elev med dig och Lennart … Och ännu längre sen jag började jobba ute på Frösön … Usch vad åren går …
      Hälsa Eric från mig ! … // Maria 🙂

  5. montucky skriver:

    Very, very nice photos! Have a wonderful New Year (and give Yarri a hug for me)!

    • mariayarri skriver:

      Hi ! … Thank you so much for your kind words … They mean a lot to me …Especially as they are coming from a man taking so many fantastic photos himself! … And I do hope that I sometime, not so far away from now … Can visit your mountains in Montana …
      Yarri sends his best wishes to you and says thank you for your hug …
      We both wish you a fantastic 2015! … // Maria and Yarri 🙂

  6. scrapydo skriver:

    You summed up the year in perfect photos! Last one is the best. Have a lovely new Year

  7. Dan skriver:

    Hej Maria!
    Fina bilder du visar. Septemberbilden har fina linjer, den gillar jag mycket. Fina (jul)-granar i november…jag gillar ju julgranar…hehehe

    • mariayarri skriver:

      Hej Dan och god fortsättning på det nya året ! …
      Den kvällen i September var magisk … Vi har inte många kvällar med ett sånt ljus … Och utsikten över Storsjön och Oviksfjällen … Den tröttnar jag aldrig på …
      Ha det bäst ! … // Maria 🙂

  8. bibbipson skriver:

    Så jättefina foton! Och sista bilden på Yarri var härlig, precis som du skriver, full fart! 🙂

    • mariayarri skriver:

      Hej och god fortsättning ! …
      Kul att du gillar bilderna … På engelska finns ett uttryck som går i stil med ” larger than life ” … Det tycker jag stämmer in på Yarri varje gång jag ser den här bilden …
      Hoppas att du får ett bra blogg och foto år 2015! … // Maria 🙂

  9. norrskensfoto skriver:

    Så underbart fina bilder av ditt 2014! Vilken magisk utsikt från Frösö kyrka! Kanske jag gör en avstickare dit då jag planerar att åka till Härnösand i sommar och söka efter uppgifter i Riksarkivet (släktforskar emellanåt…) Ha ett jättebra 2015! 🙂

    • mariayarri skriver:

      Hej Anneli! … Och god fortsättning på 2015 …
      Utsikten från Frösö k:a är magnifik oavsett årstid … Precis som den är från Petersson-Bergers Sommarhagen … Som jag skrev som svar till Dan; så tröttnar jag aldrig på utsikten över Storsjön och Oviksfjällen …
      Om du kommer till Jämtland i sommar så hoppas jag att du hör av dig så att vi kanske kan ses, skulle vara jättekul! …
      Ser fram emot dina bilder under 2015 … // Maria 🙂

  10. lindami73 skriver:

    Ja..nu ligger 2015 framför oss. Ett oskrivet blad som vi ska fylla med bra saker 🙂
    Vilka ljuvliga bilder…det ser så underbart ut. Skulle gärna vilja besöka området vid Frösö kyrla någon gång.
    Här i Blekinge lyser snön med sin frånvaro. Om det nu ändå ska vara vinter då kan det gärna ligga lite snö och lysa upp landskapet och så att barnen kan leka ( och jag )
    😉
    Gillar skarpt sista bilden på Yarri…livsglädjen bara sprutar omkring honom!
    Han är så fin ♡

    Kram till er båda!

    • mariayarri skriver:

      Hej ! … Klart att du ska besöka Jämtland … Fast jag tror att du kommer att tycka att vi har det lite kylslaget jämfört med era sommar temperaturer … Undantaget förra årets sommar då, från Juli … Som var otroligt varm …

      Vi har fått ett litet snötäcke nu … Tyvärr åtföljt av plusgrader …

      Ja Yarri är så glad på den sista bilden … Han njuter då det är vinter och han får springa lite som han vill … // Maria 🙂

  11. susaboet skriver:

    Underbara bilder… Mars, september och oktober är mina favoriter… och så förstås den härliga sista bilden på fina Yarri…
    Jag tycker verkligen om dina bilder… tyckte det var lite långt mellan dem i slutet på förra året… men jag vet hur det är… Ser fram emot nästa inlägg… Kram Susanne

    • mariayarri skriver:

      Hej ! … Roligt att du uppskattar mina bilder , det värmer ska du veta ! … Förra året var ett riktigt dåligt blogg år för mig … Orden fanns inte till mina bilder … Och när orden är försvann … Då försvann lusten att blogga …
      Det här året blir bättre , det är jag övertygad om … // Kram från mig och Yarri 🙂

  12. Jag skriver:

    Underbar bildkavalkad, Maria! Förstår att du gillar bilden av Yarri som formligen flyger fram över snön. Jag är ju en snöälskare så jag är mycket förtjust i bilden från Tännforsen, och även september- och oktoberbilderna. Men motljusbilden på vilande cyklister är härlig också, hur ljuset faller på vissa delar av cyklarna och paret. Alla bilderna visar hur vackert det är omkring oss när vi förmår att se det.

    God fortsättning på det här året! Hur mår din mamma nu?

    • mariayarri skriver:

      Hej! … Hoppas att du haft en bra start på 2015 …
      Blir så glad när mina bilder uppskattas … Och du har så rätt i att det gäller att se det fina som faktiskt finns i vår närhet …
      Vi har fått hyfsat mycket snö nu och det gillar jag och Yarri … Ska ut och fota honom i snön nån dag när solen skiner framöver …

      Mamma har försämrats rätt mycket nu … Talet och orden börjar avta … Ord förståelsen likaså … Tröttheten tar över mer och mer … Så sorgligt att se och inte kunna göra något åt … Hon uppskattar att lyssna på musik … Men annars börjar även hennes intressen att försvinna … Demens sjukdomar är grymma, såväl för den sjuke som för oss anhöriga …

      Stor och varm kram till dig från mig och Yarri ! … // Maria 🙂

Lämna en kommentar